Heldere kwaliteitsverwachtingen?
Laat leerlingen actief werken met voorbeelden

Stijn Vanhoof

Hoe maak je duidelijk wat goede presentatie, schrijfopdracht of oplossing van een vraagstuk is? Heel wat leraars worstelen ermee, zeker bij complexere opdrachten. Het opstellen, overlopen en meegeven van evaluatiecriteria kan helpen, maar volstaat vaak niet. Leerlingen vinden de criteria moeilijk en kunnen zich er weinig bij voorstellen. Ontdek in deze bijdrage hoe je kwaliteitsverwachtingen kan verhelderen door leerlingen actief met voorbeelden te laten werken. En mooi meegenomen: als je leerlingen vooraf al goed weten wat er verwacht wordt, zal je nadien heel wat minder werk hebben om bij te sturen.

Over de spreker

Stijn Vanhoof is stafmedewerker Onderwijsontwikkeling bij Karel de Grote Hogeschool. Eerder was hij leraar in het secundair (voortgezet) onderwijs en praktijklector in de lerarenopleiding. Hij heeft een grote interesse in feedback in de klas (zie www.feedbackindeklas.be), toegepast op alle onderwijsniveaus.