
Over de lezing & spreker
Je werkt op je school met Close Reading* of je wilt dat gaan doen, maar je loopt er tegenaan op welke manier je de kwaliteit goed kunt borgen? En/of je wilt als school taal geïntegreerd aan gaan bieden, en je zoekt handvatten? Dan is dit de lezing/workshop voor jou. We kijken naar de theorie achter de praktijk van Close Reading*, we inventariseren hoe taal en tekstbegrip in de nieuwe definitieve conceptkerndoelen Nederlands zijn weergegeven, en vervolgens gaan we praktisch aan de slag om mogelijkheden tot geïntegreerd onderwijs vorm te geven. Ter inspiratie deel ik tevens diverse voorbeelden van kwaliteitskaarten zoals die nu voor Close Reading* op andere scholen gebruikt worden.
*ook geschikt wanneer je als school niet met Close Reading werkt, maar tekstbegrip vormgeeft met behulp van rijke teksten in plaats van met een standaard methode.
Esther haar enthousiasme begon na het lezen van het Engelse boek Close Reading. Zo wilde zij ook les gaan geven: geïntegreerd, met hoge betrokkenheid en leesplezier en met als prettige bijvangst hogere gemiddelde resultaten. Nog voordat het boek Close Reading in Nederland geïntroduceerd werd, werkte Esther al op deze manier. Ze is hiermee de praktijkdeskundige op het gebied van Close Reading, en heeft inmiddels ruim 3.000 individuele leerkrachten mogen begeleiden binnen de professionaliseringen en masterclasses Close Reading. Daarnaast heeft ze tientallen teams geholpen bij de implementatie en borging van Close Reading schoolbreed. In de trainingen Close Reading staat de integratie met wereldoriëntatie altijd centraal.