Bovenschoolse samenwerking: de sleutel tot duurzaam succes in het onderwijs

Elke leerling verdient de juiste ondersteuning. Maar door werkdruk, personeelstekorten en beperkte middelen is het niet altijd makkelijk om alle leerlingen te geven wat ze nodig hebben. Hoe kun je ondanks deze uitdagingen blijven zorgen voor optimale onderwijskwaliteit?

Een bovenschoolse samenwerking biedt de uitkomst. Het zorgt ervoor dat scholen gezamenlijk programma’s inzetten die echt werken. Daarbij staat niet alleen de kwaliteit van de programma’s centraal, maar vooral ook hoe ze worden gebruikt en geborgd. Zo ontstaan blijvende verbeteringen die leerlingen écht verder helpen.

Bovenschoolse samenwerking: de sleutel tot duurzaam succes in het onderwijs
Wat is een bovenschoolse samenwerking?

Wat is een bovenschoolse samenwerking?

Bij een bovenschoolse samenwerking gaan scholen, besturen of samenwerkingsverbanden een meerjarige samenwerking aan met Lexima. Het doel is om ervoor te zorgen dat programma’s niet alleen goed worden gebruikt, maar ook echt effect hebben op de leerresultaten van alle deelnemende scholen.

Samen met jullie zetten we een kwaliteitscyclus op: een plan waarin we doelen stellen, regelmatig evalueren en kennis delen. Jullie krijgen ondersteuning bij elke stap, van het stellen van duidelijke doelen tot het verbeteren van de werkwijze. Lexima brengt daarbij kennis en ervaring in uit meer dan 250 samenwerkingen met scholen in heel Nederland.

Het begint met heldere doelen

Het begint met heldere doelen

Een goede samenwerking begint met heldere doelen. Tijdens een implementatiegesprek wordt gekeken waar de scholen naartoe willen en hoe programma’s hieraan kunnen bijdragen. Denk bijvoorbeeld aan het beter ondersteunen van leerlingen met leesproblemen of het zorgen dat alle betrokkenen weten hoe ze een programma het beste kunnen gebruiken.

De doelen worden niet alleen op papier gezet, maar ook meetbaar gemaakt. Zo is er altijd zicht op de voortgang. Een voorbeeld is het programma Bouw!, dat volgens onderzoek de beste resultaten geeft wanneer het structureel en volgens de richtlijnen wordt ingezet. Door concrete afspraken te maken, weten scholen precies wat ze kunnen doen om de beste resultaten te behalen.

Kennisdeling: van en met elkaar leren

Kennisdeling: van en met elkaar leren

Kennisdeling is een centraal onderdeel van onze bovenschoolse samenwerking. Dit doen we bijvoorbeeld met vaardigheidstrainingen, intervisiebijeenkomsten en korte online kennissessies. Deze activiteiten worden in samenspraak met de stuurgroep vastgesteld en gebaseerd op zowel kwalitatieve (o.a. gesprekken en vragenlijsten) en kwantitatieve (data-analyses) evaluaties.

Tijdens trainingen wordt aandacht besteed aan wat een programma kan, maar ook aan hoe je het in je eigen situatie kunt toepassen. Intervisiebijeenkomsten bieden de kans om van collega’s te leren en samen oplossingen te bedenken. Zo worden niet alleen de programma’s beter gebruikt, maar groeit ook de deskundigheid van onderwijsprofessionals.

Vraag vrijblijvend meer informatie op
Monitoring en evaluatie: weten wat werkt

Monitoring en evaluatie: weten wat werkt

Om goed te blijven volgen wat er gebeurt, is het belangrijk om regelmatig te evalueren. Dit gebeurt met tools zoals een Quickscan en data-analyses. De Quickscan kijkt naar hoe een programma wordt gebruikt en waar knelpunten liggen. Dit helpt scholen om verbeteringen door te voeren.

Met de data-analyse wordt bekeken hoe intensief een programma wordt ingezet en wat de resultaten zijn. Door deze inzichten te combineren, wordt duidelijk waar het goed gaat en waar extra aandacht nodig is. Evaluatiegesprekken en bijeenkomsten zorgen ervoor dat scholen gericht kunnen blijven werken aan hun doelen.

Scholen die behoefte hebben aan extra ondersteuning, kunnen gebruik maken van bijvoorbeeld schoolbezoeken of korte kennissessies. Deze zijn afgestemd op de specifieke behoeften van een school of team, zodat iedereen verder kan.

Waarom een bovenschoolse aanpak werkt

Waarom een bovenschoolse aanpak werkt

Scholen die met een bovenschoolse aanpak werken, zien na twee jaar een veel effectievere inzet van programma's. Dit komt doordat er samen wordt geleerd en gewerkt aan kwaliteit. Het rapport ''De Staat van het Onderwijs'' benadrukt ook het belang van samenwerken met andere scholen.

Er zijn al meer dan 250 besturen en 4.000 scholen in Nederland die met een bovenschoolse samenwerking werken.

Benieuwd wat een bovenschoolse samenwerking voor jullie kan betekenen?

Lees alle voordelen in deze flyer

Dit zeggen scholen

Wil je meer weten?
Wil je meer weten? Vraag een gesprek aan