Werk vooral samen, stel haalbare doelen en communiceer naar alle betrokkenen binnen je school, maar ook naar ouders. Er is nog heel veel te winnen en niet alles is een succes. Implementatie is een proces en dat proces is nooit klaar. Maar bovenal: doe het samen!
Bovenschoolse samenwerking
Lexima is meer dan een leverancier van educatieve softwareprogramma’s. Door onze bovenschoolse samenwerking zorgen we ervoor dat het programma daadwerkelijk de leeropbrengsten op alle scholen binnen de organisatie vergroot. We benaderen de implementatie en borging van het gekozen softwareprogramma als een project, gestuurd door een multidisciplinaire stuurgroep die de belangen van het bestuur of samenwerkingsverband behartigt.
Waarom is dit belangrijk? Omdat we geloven dat ware verandering begint bij een gedeelde visie en betrokkenheid van alle betrokkenen. Door samen te werken met intern begeleiders, ICT-specialisten en andere relevante disciplines zorgen we dat onze programma's daadwerkelijk impact hebben op de leeropbrengsten in alle scholen.
De voordelen
Uit onderzoek blijkt dat scholen die met een bovenschoolse aanpak werken, na twee jaar een programma effectiever inzetten dan scholen zonder een bovenschoolse aanpak. De inzet wordt voor langere tijd gewaarborgd.
Het belang van samenwerking met andere scholen wordt ook benadrukt in het rapport 'De Staat van het Onderwijs 2024' van de Inspectie van het Onderwijs. Dit houdt in dat scholen vergelijkbare scholen moeten zoeken om van elkaar te leren en de kwaliteit te verbeteren.
Meer dan 250 schoolbesturen en ruim 4.000 deelnemende scholen zijn je voorgegaan.
Lees alle voordelen in deze flyerHoe ziet een bovenschoolse samenwerking eruit?
Ons doel is om een blijvende verandering te realiseren. Daarom bieden we advies op maat, omdat we het belangrijk vinden om scholen te ondersteunen in hun specifieke behoeften en zo kwalitatief hoogwaardig onderwijs binnen de gehele organisatie te realiseren. De stuurgroep komt minimaal twee keer per jaar bijeen (online of fysiek) om ervoor te zorgen dat we continu werken aan het bereiken van de gewenste leerdoelen.
Het eerste jaar van een bovenschoolse samenwerking staat in het teken van het opbouwen van kennis om succesvol met het programma te kunnen starten. De jaren daarna zijn gericht op het onderhouden van deze kennis, het trainen van nieuwe collega’s, en het verdiepen en optimaliseren van de inzet van het product.
Vraag vrijblijvend informatie op