Bovenschoolse samenwerking

Lexima is meer dan een leverancier van educatieve softwareprogramma’s. Door onze bovenschoolse samenwerking zorgen we ervoor dat het programma daadwerkelijk de leeropbrengsten op alle scholen binnen de organisatie vergroot. We benaderen de implementatie en borging van het gekozen softwareprogramma als een project, gestuurd door een multidisciplinaire stuurgroep die de belangen van het bestuur of samenwerkingsverband behartigt.

Waarom is dit belangrijk? Omdat we geloven dat ware verandering begint bij een gedeelde visie en betrokkenheid van alle betrokkenen. Door samen te werken met intern begeleiders, ICT-specialisten en andere relevante disciplines zorgen we dat onze programma's daadwerkelijk impact hebben op de leeropbrengsten in alle scholen.

Bovenschoolse samenwerking
De voordelen

De voordelen

Uit onderzoek blijkt dat scholen die met een bovenschoolse aanpak werken, na twee jaar een programma effectiever inzetten dan scholen zonder een bovenschoolse aanpak. De inzet wordt voor langere tijd gewaarborgd.

Het belang van samenwerking met andere scholen wordt ook benadrukt in het rapport 'De Staat van het Onderwijs 2024' van de Inspectie van het Onderwijs. Dit houdt in dat scholen vergelijkbare scholen moeten zoeken om van elkaar te leren en de kwaliteit te verbeteren.

Meer dan 250 schoolbesturen en ruim 4.000 deelnemende scholen zijn je voorgegaan.

Lees alle voordelen in deze flyer
Hoe ziet een bovenschoolse samenwerking eruit?

Hoe ziet een bovenschoolse samenwerking eruit?

Ons doel is om een blijvende verandering te realiseren. Daarom bieden we advies op maat, omdat we het belangrijk vinden om scholen te ondersteunen in hun specifieke behoeften en zo kwalitatief hoogwaardig onderwijs binnen de gehele organisatie te realiseren. De stuurgroep komt minimaal twee keer per jaar bijeen (online of fysiek) om ervoor te zorgen dat we continu werken aan het bereiken van de gewenste leerdoelen.

Het eerste jaar van een bovenschoolse samenwerking staat in het teken van het opbouwen van kennis om succesvol met het programma te kunnen starten. De jaren daarna zijn gericht op het onderhouden van deze kennis, het trainen van nieuwe collega’s, en het verdiepen en optimaliseren van de inzet van het product.

Vraag vrijblijvend informatie op

1. Implementatie

Het vaststellen van doelen biedt een onderwijsorganisatie een concreet punt om naartoe te werken en houvast voor het beoordelen van de voortgang van het project. Maar in de praktijk blijkt het vaak lastig voor onderwijsorganisaties om haalbare doelen te bepalen, passend bij wat je van het softwareprogramma mag verwachten.

Het implementatiegesprek vormt daarom het startpunt van een bovenschoolse samenwerking. Tijdens dit gesprek met de stuurgroep stellen we gezamenlijk doelen op en definiëren we de gewenste resultaten. We stellen een doordachte planning op waarbij de implementatie van het programma centraal staat, en we streven naar een effectieve inzet van onderwijsmiddelen en onderwijsprofessionals. Op deze manier kan het programma optimaal geïmplementeerd worden op alle scholen binnen de organisatie.

Bijvoorbeeld, als een bestuur het programma Bouw! gebruikt, kan een van de doelen zijn dat 80% van de scholen Bouw! inzet zoals wetenschappelijk is bewezen, namelijk:

  • Preventief (starten vanaf groep 2)
  • Tenminste 40 minuten per week (3/4 keer 10-15 minuten) en tenminste 24 lessen per maand.
  • Bouw! wordt afgerond
Bovenstaand doel wordt meetbaar door een combinatie van de data-analyse en de Quickscan vragenlijst. Deze meetbare doelen stellen ons in staat om de voortgang op scholen objectief te beoordelen.

2. Leer de programma's effectief toe te passen

Een training vormt de basis voor een succesvolle start met het programma. Het volgen van een training leidt tot een betere inzet van het programma en vergroot de leeropbrengst. Zo kun je er zeker van zijn dat je al jouw leerlingen optimaal kan begeleiden. We bieden verschillende soorten trainingen aan, waaronder vaardigheidstrainingen, leerlingentrainingen (voor compenserende programma’s) en verdiepingstrainingen (voor ervaren gebruikers). De trainingen van Lexima zijn erkend door Cedeo. Daarnaast is Lexima een CRKBO geregistreerde instelling.

Vaardigheidstraining

Voor ervaren gebruikers die de inzet van het programma naar een hoger niveau willen tillen, bieden wij verdiepingstrainingen aan. Of je nu wilt leren hoe je leerlingrapportages moet interpreteren of hoe je extra functionaliteiten kunt benutten, deze training biedt de kennis en vaardigheden die je nodig hebt om het programma te optimaliseren.

Verdiepingstraining

Voor ervaren gebruikers die de inzet van het programma naar een hoger niveau willen tillen, bieden wij verdiepingstrainingen aan. Of je nu wilt leren hoe je leerlingrapportages moet interpreteren of hoe je extra functionaliteiten kunt benutten, deze training biedt de kennis en vaardigheden die je nodig hebt om het programma te optimaliseren.

Basisvaardigheden voor leraren en leerlingen

De training ‘Basisvaardigheden voor leraren en leerlingen’ wordt gegeven aan scholen die met compenserende programma’s werken. Tijdens deze training gaan leerlingen samen met hun leerkrachten aan de slag met het programma, waarbij ze het programma grondig leren kennen. Leerkrachten zullen direct zien hoe gemakkelijk leerlingen het oppakken en wat het gebruik van de functionaliteiten voor hen betekent. Dit motiveert om direct na de training aan de slag te gaan. Het exacte programma van de training wordt afgestemd op de voorkennis van de doelgroep en de wensen van de onderwijsorganisatie.

3. Vooruitgang in kaart brengen

We evalueren de vooruitgang aan de hand van een grondige analyse van de resultaten van de Quickscan vragenlijst en/of Data-analyse die door Lexima wordt uitgezet en/of uitgevoerd.

Quickscan

De Quickscan is een kwalitatieve vragenlijst die de ervaringen met en het gebruik van het programma op scholen peilt, en eventuele knelpunten aan het licht brengt. De onderwijsprofessional die op schoolniveau verantwoordelijk is voor het programma, vult deze vragenlijst is namens de hele school. Er worden vragen gesteld over alle factoren die voorwaardelijk zijn voor een succesvolle implementatie en borging, zoals: of er voldoende kennis is bij alle betrokkenen, op basis van welke criteria de school leerlingen selecteert voor het programma, of er wordt geëvalueerd, of de (technische) randvoorwaarden op orde zijn. De Quickscan biedt de stuurgroep jaarlijks inzicht in aandachtspunten met betrekking tot implementatie en borging op de scholen. Hierdoor kunnen zij scholen specifiek ondersteunen bij het gebruik van het programma en doelen aanpassen voor een effectievere implementatie. De projectleider van Lexima informeert alle scholen binnen de organisatie via e-mail over opvallende resultaten uit de Quickscan en geeft tips en extra informatie om verbeteringen te realiseren.

Data-analyse

De Data-analyse helpt scholen om inzicht te krijgen in het gebruik van het programma. Jaarlijks biedt de analyse de stuurgroep inzicht in aandachtspunten met betrekking tot de intensiteit van het gebruik op scholen. Hierdoor kunnen ze gericht scholen ondersteunen bij het gebruik van het programma en doelen bijstellen voor een effectievere implementatie. Een effectievere implementatie leidt tot hogere leeropbrengsten.

Combinatie van Data-analyse en Quickscan

De Data-analyse en Quickscan kunnen ook gecombineerd worden. Op deze manier krijgt de stuurgroep inzicht in de mate waarin het beeld dat de verantwoordelijke op schoolniveau heeft van de inzet van het programma overeenkomt met de werkelijke gegevens die naar voren komen uit de Data-analyse. Dit biedt een completer beeld van de implementatie en effectiviteit van het programma op verschillende scholen binnen de organisatie.

4. Evaluatie

Vanaf de tweede bijeenkomst voeren we evaluatiegesprekken, idealiter tweemaal per jaar gedurende vijf jaar. Tijdens deze bijeenkomsten met de stuurgroep evalueren we de geformuleerde doelen. Zetten alle scholen het programma daadwerkelijk optimaal in? Indien nodig stellen we de doelen bij.

5. Intervisiebijeenkomst

Na evaluatiegesprekken kan blijken dat het programma nog niet optimaal geïmplementeerd is op alle scholen binnen de organisatie. Dit heeft gevolgen voor het behalen van de gestelde doelen. Indien nodig worden de geformuleerde doelen aangepast. Tegelijkertijd wordt gekeken of scholen die niet het beoogde niveau halen, kunnen leren van anderen. Tijdens intervisiebijeenkomsten worden resultaten besproken en ideeën uitgewisseld tussen scholen onderling om het programma effectiever in te zetten. Deze bijeenkomsten, bij voorkeur op locatie georganiseerd, bieden onderwijsprofessionals de kans om hun kennis over het programma te verbreden en te verfijnen.

Het belang van samenwerking met andere scholen wordt ook benadrukt in het rapport 'De Staat van het Onderwijs 2024' van de Inspectie van het Onderwijs. Dit houdt in dat scholen vergelijkbare scholen moeten zoeken om van elkaar te leren en de kwaliteit te verbeteren.

6. Schoolbezoek en/of kennissessie

Afhankelijk van de uitkomsten van de evaluatiegesprekken kan worden gekozen voor een schoolbezoek of kennissessie.

Schoolbezoek

Als een school een specifieke hulpvraag heeft, biedt een schoolbezoek door de projectleider van Lexima onderwijsprofessionals de mogelijkheid om hier op maat op in te gaan. De projectleider bezoekt drie scholen op een dag, waarbij de inhoud van het bezoek wordt afgestemd met de contactpersoon van de school. Een schoolbezoek helpt de school (weer) op weg met de inzet van het programma. De schoolbezoeken kunnen ook online worden uitgevoerd.

Kennissessie

Afhankelijk van de behoeften van de scholen kan ook een online kennissessie van een uur worden georganiseerd. Deze sessies bieden nieuwe of verdiepende inzichten over het programma, wat leidt tot een optimalere inzet ervan. Een andere mogelijkheid is het organiseren van een sessie met informatie die bedoeld is voor een specifieke doelgroep, zoals leerkrachten van groep 2 t/m 4. Deelname aan deze bijeenkomsten verrijkt de begeleiding van leerlingen en verbetert de implementatie van het programma binnen de organisatie. Voorbeelden van kennissessies zijn:

  • Vragenuurtje: deelnemers sturen vooraf hun vragen of casussen in en die worden tijdens de online kennissessie behandeld.
  • Kennis t.a.v. de inzet van het product voor een specifieke doelgroep, zoals:
    • Bouw! voor leerkrachten groep 2 t/m 4
    • Compenseren voor docenten die alleen toetsen hoeven klaar te zetten (VO)
  • Inzet van het product voor één specifieke doelgroep (bijv. NT2, TOS enz.): waarom is het nuttig en waar moet je rekening mee houden?
  • Werken in de cloud (compenseren)
  • Regelgeving omtrent toetsen en examens VO (compenseren)

Dit zeggen scholen

Wil je meer weten?
Wil je meer weten? Vraag een gesprek aan