Compenseren

Leerlingen gelijke kansen bieden, leerdrempels helpen wegnemen en zelfs hun leerrendement verhogen? Dat wil toch iedere leerkracht! Compenserende software geeft ondersteuning bij dyslexie en andere lees- en spellingproblemen

Compenseren

Zelfredzaamheid

Door compenserende softwareCompenserende voorleessoftware geeft ondersteuning en vermindert de belemmeringen, die het zwakke lezen en spellen met zich meebrengen. Dankzij deze software kunnen leerlingen met lees-, schrijf- of leerproblemen, zoals dyslexie eindelijk presteren op hun cognitieve niveau.

Compenseren gaat verder dan alleen voorlezen. Dit is wat je van al onze compenserende programma’s kunt verwachten:
- Voorleesfunctie
- Minimaal 3 vreemde talen
- Prisma woordenboek en afbeeldingenwoordenboek
- Woordvoorspeller
- Spraak-naar-tekst functionaliteit
- Scan-optie (OCR)*
- MP3-bestanden maken
- Markeren en samenvatten
- Notities toevoegen*
- Dedicon en STI boeken openen

*Voor Read&Write is deze functie alleen beschikbaar bij aanschaf van OrbitNote Premium.

Optioneel: OrbitNote premium

Wil jij met Read&Write meer uit het werken met PDF-bestanden halen? Bestel dan ook OrbitNote premium! Met OrbitNote premium is het mogelijk om tekstnotities en figuren toe te voegen aan het PDF-bestand, waardoor het makkelijker is om werkbladen en werkboeken in te vullen. Daarnaast bevat OrbitNote premium geïntegreerde OCR. De functionaliteit maakt het mogelijk om gescande bestanden voorleesbaar te maken voor Read&Write. Ten slotte is het met OrbitNote premium mogelijk om bestanden te splitsen, afbeeldingen en een digitale handtekening toe te voegen aan de PDF-bestanden. Twijfel je of je OrbitNote premium ook moet aanschaffen? Neem dan contact op met info@lexima.nl

Bij leerlingen met een NT2-achtergrond Niet alleen zwakke lezers maar ook leerlingen met een NT2-achtergrond zijn gebaat bij de inzet van compenserende software. De software zorgt dat zij beter kunnen omgaan met teksten. Het maakt hen zelfredzamer, taalvaardiger en zelfverzekerder in het Nederlands.

Voordelen bij het lezen Bij leerling met een NT2-achtergrond kunnen problemen voorkomen, doordat zij klanken en tekens die in de thuistaal voorkomen verwarren met de nieuwe taal. Dit wordt transfer genoemd. Het foutief gelezen woord, wordt niet gelinkt aan het gesproken woord. Hierdoor is het lastig de betekenis van het woord te achterhalen. De kleinere woordenschat in de nieuwe taal speelt hierbij ook een rol.

Als deze leerlingen door het gebruik van een compenserend programma meer lezen zal de woordenschat in de Nederlandse taal toenemen door onder andere de voorleesfunctie en de meeleescursor.

Voordelen bij schrijven Tijdens het schrijven kunnen leerlingen met een NT2-achtergrond problemen ervaren met de spelling, woordkeuze en woordenschat. Door een verkeerde klank-tekenkoppeling, worden niet de juiste letters op papier gezet. Door een kleine woordenschat in de nieuwe taal ondervinden zij moeite tijdens het gebruik van taalspecifieke elementen zoals de woordvolgorde, lidwoorden en voorzetsels.

Compenserende software spreekt mee tijdens het typen. Wanneer een leerling typt krijgt hij of zij direct auditieve feedback. Ook hele woorden en zinnen kunnen worden uitgesproken, de leerling hoort direct wat hij heeft geschreven. Lidwoorden, voorzetsels en synoniemen kunnen worden opgezocht in de woordenboeken.