EHBI

Stevige basis voor blijvend betere leerresultaten

EHBI biedt leerkrachten en onderwijsprofessionals een praktische, op maat gemaakt, schoolbrede aanpak om het lesgeven te verbeteren, wat zorgt voor een blijvende verbeteringen in basisvaardigheden zoals taal en rekenen voor alle leerlingen.

Door middel van zes bijeenkomsten worden de vaardigheden van leerkrachten versterkt, wat resulteert in een solide basis voor leerlingen om betere resultaten te behalen in taal en rekenen

EHBI

Leerproblemen voorkomen begint bij een sterke basis

EHBI is een praktische, schoolbrede aanpak die leerkrachten helpt om instructie precies af te stemmen op wat leerlingen nodig hebben om hun basisvaardigheden stevig op te bouwen. Door vanaf het begin de juiste keuzes te maken in wat je aanbiedt en hoe je instructie geeft, voorkom je dat kleine hiaten later uitgroeien tot leerproblemen.

“Het duurzaam verbeteren van de kwaliteit van kennis is wat bedoeld wordt met leren.” — Wied Ruijssenaars & Cécile Ruijssenaars-Elshoff

Met EHBI groeit het vakmanschap van het hele team. Leerlingen bouwen een stevig fundament op voor taal en rekenen, boeken sneller resultaat en ervaren meer plezier in leren. Tegelijkertijd ontstaat binnen de school een gedeelde professionele taal, betere samenwerking en blijvende kwaliteitsverbetering van het onderwijs. EHBI biedt een evidence-based aanpak, gebaseerd op tientallen jaren wetenschappelijk onderzoek, met bewezen impact op de leerresultaten van leerlingen.

Praktische aanpak op maat van de school

EHBI sluit aan bij de praktijk en doelen van de eigen school. Leerkrachten leren stap voor stap hoe ze hun instructie optimaal afstemmen op de kennisbehoeften van hun leerlingen. Daardoor worden lessen effectiever, neemt de noodzaak tot extra ondersteuning af en wordt de werkdruk verlicht.

In zes bijeenkomsten werken leerkrachten actief aan:

  • Kennis over verschillende typen kennis en waarom dit essentieel is.
  • Instructieprincipes toepassen in de dagelijkse lespraktijk.
  • Het isoleren van feiten en procedures voor heldere instructie.
  • De kwaliteit van de aanwezige voorkennis beoordelen.
  • Het maken van effectieve taakanalyses om leerstof zorgvuldig op te bouwen.

“EHBI start vanuit de leerling: welke kwaliteit van kennis zien we nu, en welke kwaliteit willen we bereiken?” — Wied Ruijssenaars & Cécile Ruijssenaars-Elshoff

Schoolbrede impact en blijvende kwaliteitsverbetering

EHBI werkt niet alleen in de klas, maar versterkt de hele schoolorganisatie. Door een gezamenlijke aanpak ontstaat meer samenhang, betere samenwerking en gedeelde professionele taal binnen het team. Intern begeleiders en kwaliteitscoördinatoren krijgen met EHBI duidelijke tools om de voortgang te monitoren en de kwaliteit van lessen blijvend te waarborgen. Schoolleiders zien meetbare verbeteringen in leerresultaten en een gemotiveerd team met minder werkdruk.

Begeleiding die werkt — ook op de lange termijn

Bij Lexima geloven we dat duurzame verbetering meer vraagt dan een goed programma. Wij begeleiden scholen bij het kiezen, implementeren en borgen van EHBI. Zo ontstaat blijvende kwaliteitsgroei in de dagelijkse praktijk en vergroten we samen de onderwijskansen voor alle leerlingen.

EHBI
EHBI

Stevige basis voor blijvend betere leerresultaten in 6 bijeenkomsten

Veelgestelde vragen

  • Is EHBI een methode?

    Het biedt een algemeen denkkader dat toepasbaar is op elke methode, op elk niveau en voor elke leeftijd. Het stuurt de analyse van methodes en biedt handvatten voor noodzakelijke verbetering.

  • Is EHBI bewezen effectief?
    Effectiviteit Onderzoek

    Ja, de eerste onderzoeken naar de effectiviteit werden ruim 30 jaar geleden gepubliceerd door Wied Ruijssenaars en Cécile Ruijssenaars-Elshoff en toonden de effectiviteit aan. Sindsdien is dit bevestigd en gepubliceerd, zowel op basis van groepsonderzoek, N=1 onderzoek als in specifiek behandelingsgericht onderzoek in de klinische praktijk.

    Voortdurend is ook de actuele wetenschappelijke literatuur geanalyseerd en beschreven in verschillende handboeken met uitgebreide literatuuroverzichten.

  • Wat is het verschil tussen EDI en EHBI?

    EDI: de leerkracht centraal

    EDI start vanuit de leerkracht en gaat over het geven van een goede les voor alle leerlingen. Het biedt daarvoor concrete handvatten. De leerkracht staat centraal en leert bewust gebruik te maken van belangrijke onderwijskundige en wetenschappelijk onderbouwde principes, zoals:

    • het voor de leerlingen formuleren van het lesdoel en activeren van hun voorkennis;
    • duidelijke instructie en begeleide oefening;
    • controleren van begrip, geven van feedback en herhalen.

    Een onderwijskundig goed opgebouwde les is een noodzakelijke voorwaarde voor succesvol leren.

    EHBI: start vanuit de leerling

    1. Wat is het type kennis dat in het lezen-, spellen- en rekenen-in-uitvoering van deze leerling(en) centraal staat? Feiten, procedures of metacognitieve kennis?
    2. Welke kwaliteit van die kennis zien we nu en welke kwaliteit willen we bereiken?
    3. Met welke wetenschappelijk onderbouwde instructieprincipes verbeteren we de kwaliteit van de kennis?

    Om het leerproces van de leerling(en) te ondersteunen is een optimale afstemming nodig tussen leerinhoud en instructieprincipes. Een taakanalyse is daarbij een belangrijk hulpmiddel om vast te stellen welk type kennis centraal staat. Leerkrachten zijn met EHBI in staat om een antwoord te geven op de hierboven genoemde drie vragen. Maar ze herkennen vanuit de achterliggende visie ook direct de sterke en zwakke kanten van een instructieles in de methode. Ze zijn bovendien in staat om les- en leerdoelen te analyseren en daarbinnen verantwoorde keuzes te maken. Ze ontwikkelen daarbij met hun collega’s een gemeenschappelijke taal om schoolbreed de leerontwikkeling te volgen en te stimuleren.

    Bekijk hier het filmpje waarin het verschil tussen EHBI en EDI wordt uitgelegd.

  • Waar halen we de tijd vandaan om de principes uit EHBI toe te passen?
    EHBI Tijdwinst

    Het werken met EHBI 2.0 levert tijdwinst op, doordat je snel leert overzien welke onderdelen in een instructieles relevant of niet relevant zijn. Je leert schrappen.

    De vrijkomende tijd kun je, bijvoorbeeld, besteden aan meer herhaling en oefening dan de methode biedt. Of aan het isoleren van specifieke kennisonderdelen die meer aandacht vragen.

  • Is EHBI bruikbaar voor het werken met leerlingen met (ernstige) leerproblemen? En voor leerlingen die hoogbegaafd zijn?
    EHBI 2.0 en Differentiatie

    Ja, dat is voor deze leerlingen niet anders dan voor andere leerlingen. Het kader dat in EHBI 2.0 is uitgewerkt, biedt concrete handvatten om te differentiëren.