VMBO-school De Meerwaarde zet Alinea Suite in

Leestijd 2 minuten

[NL-L] VMBO-school De Meerwaarde zet Alinea Suite in
De Meerwaarde is een VMBO-school in Barneveld. Van de circa 2.000 leerlingen hebben er meer dan 400 een dyslexieverklaring. Doordat het dyslexiebeleid goed op orde is, is de school aantrekkelijk voor deze leerlingen. Er zijn klassen waarin de helft van de leerlingen dyslexie heeft.

Om deze leerlingen te ondersteunen zet de school Alinea Suite in. Maar een groot project als dit vraagt om een gefaseerde uitrol en een goede voorbereiding. Daarom is besloten te beginnen in de brugklas. Lexima ging langs bij de school en sprak met Alida Hagen, gymdocent en projectleider Alinea. 'Helaas worden leerlingen nog regelmatig op een lager niveau ingedeeld vanwege dyslexie, terwijl zij meer zouden kunnen als zij de juiste begeleiding krijgen.’

Psychologische basisbehoeften
‘Sinds dit jaar werken alle brugklassers met een eigen laptop en daar past Alinea Suite heel goed bij. Om te zorgen dat de leerlingen met Alinea kunnen en willen werken zetten we in op de psychologische basisbehoeften om ontwikkeling en motivatie te kunnen waarborgen: autonomie, competentie en relatie.

Echt competent en autonoom zijn leerlingen pas als ze zelf de stof tot zich kunnen nemen. Dus zelfredzaam zijn en niet meer afhankelijk van anderen. Daarom hebben we alle leerlingen training aangeboden en gaan we ook persoonlijke met ze in gesprek. Zo willen we de onderwijsbehoeften filteren en weten wat er op zowel sociaal emotioneel gebied als op het gebied van leren leeft bij die leerlingen als het om dyslexie gaat.

Zeker die persoonlijke gesprekken zijn heel belangrijk. Voor leerlingen is het goed dat ze hun verhaal en frustraties kwijt kunnen. Sommige hebben het echt emotioneel heel zwaar gehad. Zo was er een leerling die klassikaal moest voorlezen en de meester zei vooraf tegen de klas dat ze niet mochten gaan lachen…’

Eenvoudig en betrouwbaar

Eenvoudig en betrouwbaar

‘Boven alles willen we leerlingen zelfvertrouwen geven. De missie van onze school is “geloven in elk talent” en daar zetten we vol op in. Dus niet alleen maar focussen op dyslexie, maar ook oplossingen geven die zorgen dat ze zelfredzaam worden en hun sterke kanten uitlichten. Ook na hun schoolcarrière op de Meerwaarde, als ze gaan werken, zullen ze met teksten in aanraking komen. Wij willen dat ze weten hoe ze daar dan mee om kunnen gaan. Dat ze zich zelfstandig en competent genoeg voelen en actief kunnen meedoen in de maatschappij.

Maar ook deskundigheid binnen het docententeam is belangrijk. We willen op voorhand voorkomen dat leerlingen afhaken. Daarvoor moeten ze ook weten dat ze bij iemand terechtkunnen. Elk team heeft dyslexiecoaches waarbij leerlingen terechtkunnen met vragen en problemen.

De coaches zijn altijd goed bereikbaar. Daarnaast willen we dat alle docenten het programma voldoende kennen om de leerlingen ook in de les op gang kunnen helpen.
We willen een eenvoudig en duidelijk programma dat betrouwbaar is en goed werkt. Want alleen dan weet je zeker dat leerlingen het gaan gebruiken en blijven gebruiken. Het is zo goed voor ze dat ze het ook thuis kunnen gebruiken. Want daar doen ze tenslotte hun huiswerk.

Talent komt pas naar boven als leerlingen optimaal, dus op hun eigen cognitieve niveau, kunnen functioneren. Als het voor dyslexie allemaal goed loopt willen we ook andere groepen met Alinea Suite laten werken. Denk dan aan leerlingen met een NT2-achtergrond, ADHD en ADD.’

Randvoorwaarden op orde
‘We merken dat er best veel leerlingen zijn die op de basisschool ook wel met compenserende software hebben gewerkt, maar daarin helaas vastliepen. Er waren bijvoorbeeld onvoldoende devices om mee te werken, of schoolboeken en uitdeelbladen waren niet digitaal beschikbaar.

De randvoorwaarden moeten wel op orde zijn. Denk bijvoorbeeld aan een digitale bibliotheek met alle schoolboeken. Leerlingen die Alinea mogen gebruiken hebben toegang tot de mappen waar hun boeken staan. Het was een hele klus om alle boeken te digitaliseren. Uitgevers stellen namelijk niet zomaar hun digitale bestanden beschikbaar.

Een compenserend middel is gewoon een basisvoorwaarde voor goed onderwijs. Elke school zou het moeten aanbieden, compleet met alle benodigde digitale leermiddelen. Helaas worden leerlingen nog regelmatig op een lager niveau ingedeeld vanwege dyslexie, terwijl zij wellicht meer zouden kunnen als zij de juiste begeleiding krijgen.’