Leesplezier in de klas: ideeën voor het VO

Leestijd 1 minuut

Categorie(ën):
[NL-L] Leesplezier in de klas: ideeën voor het VO
Leesbevordering is het stimuleren van kinderen en jongeren rondom lezen door het aanbieden van structureel gerichte activiteiten. Deze activiteiten zorgen voor meer leesplezier en leesmotivatie, zodat zij lezen gaan zien als een leuke en zinvolle tijdsbesteding.

Ook in het voortgezet onderwijs is het belang van leesbevordering groot. Bij de talen én de zaakvakken spelen teksten een grote rol. We geven je graag wat inspiratie om goede leesbevorderingslessen te geven.

Voortgezet onderwijs

Speeddaten In deze werkvorm vertellen leerlingen elkaar over het boek dat ze gelezen hebben. Je verdeelt de klas in twee groepen: de vertellers met een boek en de luisteraars. De vertellers mogen in drie minuten alles vertellen over hun boek. Na drie minuten wisselen de luisteraars en zo kun je meerdere rondes speeddaten.

Interview met personage In deze werkvorm maken leerlingen een interview met één van de personages uit een boek. Deze werkvorm kun je inzetten als verwerkingsopdracht. De leerlingen zijn de interviewers. Ze bedenken de vragen en formuleren zelf de antwoorden van het personage uit het boek. De interviews kunnen achteraf ook nagespeeld worden.

Weetjesposter In deze werkvorm gaan leerlingen creatief aan de slag na het lezen van een informatieboek. Individueel of in tweetallen lezen zij een informatieboek en verzamelen zij interessante weetjes. Na het lezen maken de leerlingen een poster. Zij presenteren hun eind­resultaat en bespreken hun proces voor de hele groep.

Fotopresentatie Pecha Kucha Pecha Kucha is een werkvorm waarbij leerlingen leren om een korte, creatieve presentatie te houden. Pecha Kucha is presentatievorm waarbij leerlingen twintig beelden zoeken die iets met het boek te maken hebben. Elk beeld (foto of afbeelding) wordt 20 seconden getoond, hierdoor worden leerlingen gedwongen om ‘to-the-point’ te zijn.