Rekenvaardigheid van veel 14-jarigen niet op niveau

Leestijd 1 minuut

Categorie(ën):
[NL-L] Rekenvaardigheid van veel 14-jarigen niet op niveau
De rekenvaardigheid van veel tweedeklassers in het voortgezet onderwijs ligt onder het beoogde niveau. Dit schrijft de Inspectie van het Onderwijs in het ‘Peilonderzoek Rekenen en Wiskunde’ dat op 27 februari 2024 gepubliceerd is. Het onderzoek onthulde dat driekwart van de vmbo-basis/kader leerlingen aan het einde van het tweede leerjaar het referentieniveau 1F nog niet heeft behaald. Voor havo en vwo leerlingen geldt zelfs dat een op de vijf het referentieniveau 2F nog niet heeft bereikt.

Om deze uitdagingen aan te gaan, zijn hogere ambities en een betere doorlopende leerlijn nodig. De PO-Raad heeft dit erkend en pleit voor meer inzet rondom de streefniveaus, zoals ook benadrukt in de Strategische Agenda van de PO-Raad en het advies van de Adviesgroep Basisvaardigheden. Het gebrek aan een goede doorlopende leerlijn van basisschool naar voortgezet onderwijs wordt genoemd als een mogelijke verklaring voor deze problemen. Het is van essentieel belang dat vaardigheden rondom rekenen en wiskunde op eenduidige wijze worden geïntegreerd in verschillende vakken, en dat docenten worden ondersteund in hun professionalisering.

Elke leerling heeft unieke behoeften als het gaat om rekenvaardigheden. Rekensprint is een adaptief programma dat leerlingen motiveert om zowel op school als thuis hun rekenvaardigheden te verbeteren. Het programma helpt het automatiseringsproces bij het rekenen te bevorderen. Door de opbouw van hun eigen rekenmuur hebben leerlingen zicht op hun eigen ontwikkeling. In de rekenmuur zijn de basisbewerkingen tot het 1F niveau verwerkt. Op die manier kan je als school juist de vmbo-basis/kader leerlingen zoveel mogelijk nog het 1F niveau laten behalen. De eenduidige strategie binnen Rekensprint helpt de leerlingen om dit op een eenvoudige manier onder de knie te krijgen. Meer weten over Rekensprint? Bekijk onze webinar en demo.