Leren lezen: bouwstenen voor educatieve groei

Leestijd 4 minuten

Categorie(ën):
[NL-L] Leren lezen: bouwstenen voor educatieve groei

Leren lezen is een essentieel instrument en basisvaardigheid. Het vormt de basis voor een betere toekomst. Voor jou is het daarom essentieel om te begrijpen hoe dit leerproces het best gefaciliteerd kan worden!

Waarom leren lezen?

Leren lezen is meer dan het begrijpen van woorden en zinnen. Het is een cruciale vaardigheid die de basis vormt voor alle verdere educatie. Of je nu een schoolleider, onderwijsprofessional of ouder bent, samen met Lexima vind je de praktische ondersteuning die helpt bij leren lezen. Omdat iedereen een eerlijke kans op succes verdient.

✓ Voor een betere spel en leesvaardigheid
✓ Effectief bevonden door experts
✓ Ondersteuning voor effectief gebruik

Leesonderwijs

Uit het meest recente verslag van De Staat van het Onderwijs, opgesteld door de Inspectie van het Onderwijs, blijkt dat de leesvaardigheid in zowel het reguliere basisonderwijs als het speciaal basisonderwijs licht is afgenomen in vergelijking met tien jaar geleden. Ook uit het internationale trendonderzoek PISA blijkt dat de lees vaardigheidsscore van de Nederlandse leerlingen significant is gedaald.

Effectief leesonderwijs

Effectief leesonderwijs is cruciaal om ervoor te zorgen dat alle leerlingen goed leren lezen. Helaas lukt dat nu nog niet. Ongeveer 30% van de leerlingen verlaat het basisonderwijs met onvoldoende leesvaardigheid. Effectief leesonderwijs vormt de basis voor begrijpend lezen. Het versterkt het vermogen van leerlingen om teksten te analyseren en te interpreteren, wat essentieel is voor hun algehele educatieve groei en begrip van de wereld om hen heen. Kees Vernooy geeft tips voor effectief leesonderwijs.

Hoe kinderen leren lezen

Dr. Reid Lyon is neuropsycholoog en expert op het gebied van leerproblemen. Hij stelt dat er in de afgelopen 50 jaar veel onderzoek is gedaan naar hoe wij leren lezen. In tien stelregels probeert hij dit samen te vatten. Lees het blog Tien stelregels: Wat we tot nu toe hebben geleerd over hoe kinderen leren lezen.

Leren oefenen

Oefenen met leren lezen is essentieel voor het versterken van de leesvaardigheid. Dit omvat een reeks van verschillende activiteiten. Van voorlezen in de klas, tot zelfstandig lezen en oefenen met lezen door interactieve programma’s. Het regelmatig oefenen van lezen vergroot niet alleen het leesbegrip, maar bouwt ook zelfvertrouwen en plezier in lezen op.

Leren lezen groep 2

Leren lezen in groep 2 is op avontuur gaan en plezier maken. Hoe eerder leesplezier en leesbevordering plaatsvindt in én buiten de klas, hoe groter de kans is dat leerlingen op latere leeftijd leesmotivatie ervaren. Voor jou als onderwijsprofessional is het goed om rekening te houden met de fases van ‘voorlezen naar zelflezen’. Waar bevindt de leerling in groep 2 zich? Voor jou is het de taak om hier zo goed mogelijk bij aan te sluiten tijdens activiteiten in de klas.

Boekies is het leesprogramma waarmee leesbevordering op unieke wijze wordt geïntegreerd in het onderwijs. Voor groep 1 en 2 zijn tips en handvatten opgesteld voor de invulling van leesbevorderende activiteiten met Boekies in verschillende situaties.

Bouw! is een preventief programma dat leerlingen ondersteunt bij beginnende geletterdheid en leren lezen. Het is geschikt voor leerlingen vanaf halverwege groep 2 tot en met groep 4 en kan preventief ingezet worden om achterstanden te voorkomen. Bouw! kan leiden tot wel 50% minder leerlingen met leesproblemen en dyslexie.

Leren lezen groep 3

Leren lezen staat centraal in groep 3. Een flinke uitdaging, maar wel een hele leuke! Leren lezen in groep 3 is letters (klanken) leren kennen, je eigen interesses ontdekken en op zoek gaan naar boeken die daarbij passen. De focus ligt op het versterken van fonetische vaardigheden, woordherkenning en het bevorderen van begrijpend lezen.

Boekies is het leesprogramma waarmee het onderwijs werkt aan leesbevordering en leesplezier. Voor groep 3 en 4 is een reeks van zes lessen opgesteld, waar alle belangrijke aspecten aan bod komen.

Flits! Tutorlezen is een programma voor leerlingen waarbij het geautomatiseerd leren woorden lezen nog niet tot stand is gekomen. De leerlingen komen in aanraking met duizenden unieke woorden en kunnen door het onderdeel tempo lezen op hun eigen tempo oefenen en leren. Het programma is geschikt voor leerlingen vanaf groep 3.

Spelenderwijs oefenen met leren lezen

Het inzetten van verschillende werkvormen tijdens de leestijd kan ervoor zorgen dat de motivatie van leerlingen wordt behouden of verhoogd. Het integreren van spelenderwijs oefenen met leren lezen is hier een goed voorbeeld van.

Waar kun je allemaal gebruik van maken?
✓ Interactieve programma’s
✓ Leesspelletjes
✓ (Oefenen met) voorlezen
✓ Geïllustreerde verhalen en boeken
✓ Werkvorm bewegend lezen


In het Bouw! memoryspel oefenen kinderen spelenderwijs met lezen en spellen. Leerlingen ✓ oefenen het fonemische bewustzijn, de teken-klankkoppeling en het aanvankelijk lezen op een spelende manier.

“Spelregels zijn het middel bij uitstek om het begrijpend lezen te stimuleren”
Céline Goekint - Onderzoeker en praktijklector Hogeschool VIVES

Leesprogramma

Op zoek naar een leesprogramma? Lexima biedt diverse programma’s aan die leerlingen ondersteunt bij leren lezen.

Voorleessoftware

Voorleessoftware zorgt dat zwakke lezers zelfredzaam zijn met teksten, zelfstandig kunnen lezen en op hun eigen niveau meedoen in de klas. Dit leidt tot meer zelfvertrouwen, waardoor de leesmotivatie verbetert en leerlingen meer leesplezier ervaren.

Leren lezen zonder methode

Elke onderwijsinstelling is uniek en heeft haar eigen benadering van leesonderwijs. Lexima-software is daarom methode-onafhankelijk. Dit betekent dat onze programma’s voor het leren lezen flexibel zijn en naast alle methodes gebruikt kunnen worden. Zowel leerlingen als onderwijsprofessionals raken snel vertrouwd met onze programma's. Deze aanpak zorgt voor een naadloze integratie in jouw bestaande leesonderwijs, waardoor leerlingen gemakkelijker en efficiënter kunnen leren lezen.

Leesspecialist

Hou jij je als leesspecialist bezig met de kwaliteit van het taal-leesonderwijs en ben je op de hoogte van de actuele stand van zaken? Ben je op zoek naar een leesprogramma dat kinderen helpt bij hun leesuitdagingen? Meld je aan voor het webinar Effectief onderwijs met Boekies.

In een klein half uur maak je kennis met het programma en leer je hoe het kinderen helpt hun uitdagingen op leesgebied aan te pakken.

Vragen?

Meer weten over leren lezen en het aanschaffen van onze programma’s? Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag verder.

Veelgestelde vragen

  • Hoe leren lezen met dyslexie?
    Leren lezen met dyslexie vereist een gespecialiseerde benadering, aangezien dyslexie het leesproces kan bemoeilijken. Ontdek meer over welke hulpmiddelen werken bij dyslexie.

    Voor een succesvolle aanpak van dyslexie kun je gebruikmaken van de hulpmiddelen van Lexima. Ze zijn bewezen effectief gebleken. Ligt de focus op preventie, remediëren van lees- en spellingproblemen en het compenseren? Een integrale aanpak is bewezen effectief en biedt leerlingen ondersteuning op maat.
  • Wat houdt leren lezen in?
    Leren lezen is het proces waarbij kinderen de vaardigheden ontwikkelen om de geschreven taal te begrijpen en te interpreteren. Dit proces omvat verschillende cruciale stappen:

    ✓ Fonemisch bewustzijn: Het herkennen en manipuleren van de geluiden in gesproken woorden.
    ✓ Klank-tekenkoppeling: Het verbinden van geluiden aan letters of lettercombinaties.
    ✓ Woordherkenning: Het vermogen om woorden snel en nauwkeurig te herkennen.
    ✓ Vloeiendheid: Het vloeiend en expressief lezen van tekst.
    ✓ Begrijpend lezen: Het begrijpen en interpreteren van de betekenis van tekst.
    ✓ Woordenschatontwikkeling: Het uitbreiden en verdiepen van het aantal woorden dat een kind kent en begrijpt.