Hoe maak je werk van leesbevordering?
Leestijd 4 minuten
Leesbevordering - groeien in leesvaardigheid en plezier
Bij leesbevordering staan de inspanningen en activiteiten centraal die worden ondernomen om het lezen te stimuleren en het leesplezier en de leesvaardigheid van leerlingen te vergroten. Het is belangrijk om een stimulerende en ondersteunende omgeving te creëren waarin leerlingen kunnen groeien in hun leesvaardigheid en leesplezier.
Wat is leesbevordering?
Leesbevordering is het systematisch en structureel uitvoeren van leesactiviteiten met als doel het stimuleren van lezen waardoor leerlingen met plezier (vloeiend) leren lezen. Het is gericht op het bevorderen van een positieve houding ten opzichte van lezen. Belangrijk, want alleen als kinderen lezen leuk gaan vinden maken ze de leeskilometers die nodig zijn om vaardige lezers te worden.
Het belang van leesvaardigheid is groot. Lezen is een essentiële vaardigheid in onze moderne samenleving. Vaardig kunnen omgaan met teksten is niet alleen een voorwaarde voor schoolsucces, maar ook voor het latere maatschappelijk functioneren. Lezen vergroot niet alleen de kennis en het begrip van de wereld, maar het ontwikkelt ook taalvaardigheid, verbeeldingskracht, kritisch denken en communicatieve vaardigheden.
Maak werk van leesbevordering
De leesvaardigheid van leerlingen daalt al jaren. Plannen om leerlingen weer aan het lezen te krijgen lijken niets uit te werken. En dat terwijl juist oefening en training zo belangrijk zijn voor leesvaardigheid. Om vaardige lezers te worden moeten leerlingen regelmatig voldoende gelegenheid krijgen om te lezen en om te oefenen met het begrijpen van geschreven teksten.
Het gaat echter niet alleen om het krijgen van de gelegenheid. Ook een positieve houding ten opzichte van lezen is belangrijk. Lezen is een technische vaardigheid die zich ontwikkelt door te oefenen. Leerlingen die uit zichzelf gemotiveerd zijn om te lezen, pakken sneller een boek en oefenen zo meer. Zij maken daardoor de leeskilometers die nodig zijn om vaardige lezers te worden.
Hoe werk je succesvol aan leesbevordering?
Leesbevordering kan op verschillende manieren worden aangepakt. Om succesvol te werken aan leesbevordering is het belangrijk om hier consistent en langdurig, vanaf groep 1 tot en met groep 8, aandacht aan te besteden en tijd en ruimte voor te creëren. Maak lezen zichtbaar in de klas en school. Zo bouw je een leescultuur waarin lezen wordt gestimuleerd en gewaardeerd.
Toegang tot boeken
Zorg voor voldoende toegang tot boeken en andere geschikte leesmaterialen. Richt leeshoeken in, zorg voor boekendisplays en hang leesposters op. Zorg voor een gevarieerde en actuele boekencollectie en moedig leerlingen aan om boeken uit te lenen en mee naar huis te nemen. Bij de toegankelijkheid van boeken gaat het niet alleen om fysieke boeken; ze kunnen ook digitaal beschikbaar zijn.
Houd rekening met de verschillende niveaus en interesses van leerlingen. Zorg voor een passend boekenaanbod, zowel qua moeilijkheidsgraad als genres. Moedig leerlingen aan om te kiezen wat hen interesseert en bij hun leesniveau past. Bied individuele en gerichte ondersteuning aan leerlingen die extra hulp nodig hebben bij lezen.
Het digitale leesprogramma Boekies bevat ruim 2.000 digitale kinder- en jeugdboeken. Voor zwakke lezers biedt Boekies diverse vormen van leesondersteuning, zoals een leesliniaal en een voorleesmogelijkheid. Zo kunnen ook zij zelfstandig lezen. Dit leidt tot meer zelfvertrouwen, waardoor de leesmotivatie verbetert en leerlingen meer leesplezier ervaren.
Organiseer activiteiten rond het lezen
Met leesactiviteiten breng je leerlingen in aanraking met boeken en kun je het plezier in lezen vergroten. Dit kan bijvoorbeeld een leesmarathon, boekenclub, schrijfwedstrijd of bezoek van een auteur zijn. Ook het houden van korte boekpresentaties en interactieve voorleessessies zijn hiervoor geschikt. Betrek leerlingen actief bij het plannen en uitvoeren van deze activiteiten.
Laat leerlingen kennismaken met rolmodellen die een liefde voor lezen belichamen, zoals auteurs, bekende lezers of lokale gemeenschapsleden. Deze rolmodellen kunnen inspireren en laten zien hoe lezen een plezierige en waardevolle activiteit kan zijn.
Voorlezen blijft belangrijk
Voorlezen stimuleert het luisteren, de woordenschat en de verbeelding van kinderen. Zowel leerkrachten, ouders als oudere leerlingen kunnen hierbij, op school en thuis, een rol spelen.
Heel belangrijk hierin is dat je ouders aanmoedigt om samen met hun kinderen te lezen en gesprekken over boeken te voeren.
- Organiseer ouderbijeenkomsten.
- Geef tips voor voorlezen thuis.
- Deel informatie over het belang van lezen.