Vaardigheidstraining - Read&Write

  • Tijdens de Read&Write Vaardigheidstraining gaan we in op de theoretische uitgangspunten bij de inzet van compenserende software.
  • Daarnaast ga je zelf aan het werk met Read&Write. Theorie en praktijk wisselen elkaar af en je krijgt tal van praktische voorbeelden om inspiratie op te doen voor toepassingen in de dagelijkse praktijk.
  • Speciaal voor intern begeleiders, remedial teachers, leerkrachten en andere onderwijsprofessionals
Meld je aan voor de training Je wordt doorgestuurd naar een andere website

Prijs: € 215,05

Tijdens de Read&Write Vaardigheidstraining gaan we in op de theoretische uitgangspunten bij de inzet van compenserende software. Daarnaast ga je zelf aan het werk met Read&Write. Theorie en praktijk wisselen elkaar af en je krijgt tal van praktische voorbeelden om inspiratie op te doen voor toepassingen in de dagelijkse praktijk.

Tijdens de oefenmomenten leer je werken met:

  • de leesfuncties
  • de schrijffuncties
  • de studeertools

Er wordt aandacht besteed aan het maken van een plan van aanpak voor het implementeren van Read&Write op jouw school en er is tijd voor vragen.

Leerdoelen

  • Je bent bekend met de theoretische achtergronden met betrekking tot de inzet van compenserende software
  • Je bent bekend met de belangrijkste functionaliteiten van Read&Write en je kan met het programma werken
  • Je weet voor welke doelgroep Read&Write geschikt is
  • Je hebt inzicht in hoe leerlingen met Read&Write kunnen werken

Kenmerken effectieve les

De Inspectie van het Onderwijs heeft samen met de Universiteit Twente een instrument ontwikkeld om de kenmerken van een effectieve les te meten en te zien hoe vaak deze voorkomen in het Nederlandse onderwijs. Uit het onderzoek blijkt dat er vijf kenmerken zijn die bijdragen aan een effectieve les: lesklimaat, klassenmanagement, instructie, afstemming op verschillen tussen leerlingen en zelfregulerend leren.

Bij het gebruik van een compenserend hulpmiddel creëer je leerkransen voor iedereen. Leerlingen kunnen meedoen met de klas en op hun eigen cognitieve niveau werken, wat een veilig lesklimaat bevordert. Een veilige omgeving zorgt ervoor dat een leerling zich niet als uitzondering voelt door het gebruik van een hulpmiddel. Een mooie praktijkervaring: een docent merkte op dat een leerling beter kon samenwerken dankzij een compenserend hulpmiddel, omdat de leerling meer vertrouwen had in zijn eigen inbreng en zich gelijkwaardig voelde aan andere leerlingen. Zelfregulerend leren stelt de leerling in staat zelfstandig aan de slag te gaan zonder afhankelijk te zijn van anderen.

Werkwijze

Je werkt in tweetallen op gereedstaande Chromebooks of laptops. Instructie en zelf werken wisselen elkaar af.

Planning en aanmelden

  • 15-10-2024 09.30-12.00 (fysiek)
  • 12-11-2024 13.30-16.00 (fysiek)
  • 11-02-2025 09.30-12.00 (fysiek)

Meld je aan. 

Studiebelasting

3 uur

Kosten

€ 215,05 per persoon, inclusief cursusmateriaal

20% korting voor elke collega bij gelijktijdige aanmelding

Doelgroep

Deze training is bedoeld voor leerkrachten, docenten, intern begeleiders, zorgcoördinatoren, ICT'ers en andere onderwijsprofessionals uit PO en VO die op school werken met leerlingen die gebruikmaken van compenserende voorleessoftware.

Voor teams op locatie

Wil je als team deze training volgen? We verzorgen deze training graag op jouw locatie. Per sessie kunnen 18 personen deelnemen. De kosten voor één bijeenkomst bedragen € 1.670, inclusief cursusmateriaal

Heb je een groot team dat je de training wilt laten volgen? Plan dan twee sessies op één dag en betaal € 2.296, inclusief cursusmateriaal.

Informeer naar de mogelijkheden via: educatie@lexima.nl.