Guus Geisen

Leren in een Levend Systeem

De vraag: 'Ben ik toekomstbestendig?' kan op twee manieren beantwoord worden: - kan ik in een sterk veranderende wereld overleven? (ik leer voor de toets). - kan ik samen met anderen een duurzamere wereld creëren? (ik leer voor het leven). In beide manieren leidt de focus tot betere resultaten. Maar welke resultaten beogen we met ons educatieve systeem? Welke focus voeden we?

De aanpak in het verleden was gebaseerd op het machinedenken en dat heeft tot geweldige ontwikkelingen geleid. Maar door vanuit uniformiteit, fragmentering en productiviteit te werken, heeft deze aanpak tot onbedoelde effecten geleid. En als de wereld verandert kan het onderwijs niet hetzelfde blijven. Maar hoe dan?

Anders kijken, denken en handelen is nodig: van machinedenken naar levend systeem denken. Deze workshop verduidelijkt deze transformatie met behulp van vijf architecturen: de ruimte, het leerproces, het curriculum, het leiderschap en de gemeenschap. Door met elke architectuur los én in samenhang te werken, ontstaat er perspectief voor de aanpak van lezen, taal en rekenen en complexe vraagstukken.

Het resultaat? Kennis en inzicht bij kinderen (leerlingen) zodat zij wijs kunnen handelen. Ze leren en werken zelf – samen en als systeem – met behulp van tools aan een leestekst en aan complexe vraagstukken zodat ze leren omgaan met veranderende omstandigheden. De koppeling naar voorbeelden in de klas, de school en het leven maken de theorie praktisch toepasbaar.

Over de spreker

Over de spreker

Guus Geisen werkte als leerkracht en leidinggevende in het Speciaal Basisonderwijs en was onderwijsbegeleider in het PO en VO. Hij werkt inmiddels twintig jaar als zelfstandig ondernemer en heeft zich gespecialiseerd in innovatie en organisatieontwikkeling vanuit een lerend en levend perspectief. Hij werkt met jongeren aan complexe vraagstukken en inspireert volwassenen om met én van jongeren te leren.- kan ik in een sterk veranderende wereld overleven? (ik leer voor de toets). - kan ik samen met anderen een duurzamere wereld creëren? (ik leer voor het leven). In beide manieren leidt de focus tot betere resultaten. Maar welke resultaten beogen we met ons educatieve systeem? Welke focus voeden we?

In 2011 verscheen De Kunst van het Denken, waarin hij de verbinding maakt tussen resultaten van hersenonderzoek en de toepassing daarvan in de klas en de school. Zijn tweede boek Autopoiesis, perspectief op duurzaam, betekenisvol onderwijs publiceerde hij in 2013. Hierin beschrijft hij het waarom, hoe en wat van duurzaamheid in het onderwijs. ‘Leren in een levend systeem’ (2024) is het passende vervolg hierop met verdieping en concretisering voor de transformatie van het onderwijs en organisaties.