Deze pagina wordt doorlopend bijgewerkt. Laatste update: 22 oktober 2025

Bareka, Rekensprint & Rekenradar staan live!

Bareka, Rekensprint & Rekenradar staan live!

Bareka en Rekensprint hebben een update gekregen. Op deze pagina lees je wat dat concreet betekent voor jouw school of praktijk én maak je kennis met Rekenradar: het nieuwe dashboard van de rekenapplicaties.

Vanaf nu staan de nieuwe versies van Bareka, Rekensprint én het gloednieuwe dashboard Rekenradar live! Je vindt het programma via de tegel Rekenradar in Lexipoort of Basispoort.

Wat is er veranderd en wat komt er nog aan?

Bareka en Rekensprint hebben een update gehad. Bekijk hieronder onze voortgang, wat er geupdate is en wat er nog aan zit te komen.

Wat komt er nog aan? Wil jij zien wat wij recent hebben afgerond en wat er op de planning staat. Klik dan op onderstaande button. Bekijk hier de roadmap
Updatevideo Bareka Bekijk hier de vernieuwingen in Bareka. Bekijk de nieuwe updates
Updatevideo Rekensprint Bekijk hier de vernieuwingen in Rekensprint. Bekijk de nieuwe updates

Wat is er veranderd?

De oude omgeving kon de toenemende gebruikersvraag niet meer aan. Daarom zijn Bareka en Rekensprint volledig vernieuwd:
• Nieuwe inhoud
• Uitgebreide functionaliteiten
• Een stabiel en toekomstbestendig platform
Een eigen toets inplannen in Rekenradar

Wat is er veranderd aan de leerlingomgeving van Bareka en Rekensprint?

Ook de leerlingomgeving van Bareka en Rekensprint is vernieuwd:
  • Voorleesfunctie uitgebreid: naast de som worden ook instructies en feedback voorgelezen
  • Motiverende leerlingmuur: alleen blauw en groen zichtbaar, geen rood – leerlingen zien hun groei
  • Meer rust bij het maken van toetsen: toetsen of taken verschijnen één voor één. Dat verhoogt het overzicht voor de leerling en vermindert stress bij langere toetsen.
  • Heldere feedback: tekst en iconen geven inzicht, ook auditief
Feedback na afronden van een taak

Wat is Rekenradar?

Rekenradar is het gloednieuwe dashboard voor onderwijsprofessionals die werken met Bareka en/of Rekensprint.

Met Rekenradar kun je:

• Voor Bareka: toetsen plannen én toetsresultaten inzien.
• Voor Rekensprint: oefenprogramma’s inplannen én de resultaten bekijken.

Kortom: alles overzichtelijk op één plek!

Rekenradar wordt een nieuwe, aparte tegel binnen de leerkrachtomgeving in Basispoort of Lexipoort. De tegel vervangt de Bareka en Rekensprint tegels. Hierdoor heb je als leerkracht alles overzichtelijk op één plek en kun je gemakkelijk vanuit het dashboard naar Bareka en/of Rekensprint. Voor leerlingen blijven de tegels Bareka en Rekensprint zichtbaar zoals het nu ook is.

Hoe werkt Rekenradar?

Met Rekenradar kun je:
  • Direct schakelen tussen groepsmuren van Bareka en Rekensprint en vanuit hier ook direct weer inplannen.
  • Vanuit de muur van een individuele leerling met één klik een toets of oefenprogramma klaarzetten.
  • Resultaten per groep, per toets én per leerling overzichtelijk analyseren.
  • Oefen- en toetsplanning organiseren per leerling of per groep.
Rekenradar is ook versterkt ten opzicht van het huidige dashboard:
  • Geen gecombineerde muur meer → duidelijkere resultaten per programma
  • Eén centrale pagina om alle resultaten te raadplegen → overzichtelijk en logisch opgebouwd
  • Verbeterde, educatief verantwoorde toetsopbouw en toetschema → nauwkeuriger afgestemd op SLO doelen
  • Papieren toetsen zijn identiek aan online versies → gemakkelijk invoeren van resultaten
De groepsmuur van Rekensprint
Plannen vanaf de muur
Nieuwe papieren toets

Klaar om te starten?

Heb je al een licentie op Bareka of Rekensprint?
Plan je toetsen en oefentrajecten in vanaf het moment dat Rekenradar beschikbaar is – dat bespaart je extra werk.

We blijven deze pagina aanvullen met updates, tips en extra uitleg. Ook zal er aan het begin van het schooljaar een webinar klaar staan met meer informatie over de nieuwe omgeving. Houd de pagina dus regelmatig in de gaten!

Veelgestelde vragen

  • Hoe zet ik een toets-, kort- of langlopend oefenprogramma klaar in Rekenradar?
    Planning in Rekenradar

    Wanneer je iets wil inplannen — een toets, kort- of langlopend oefenprogramma — dan klik je binnen Rekenradar op de knop ‘planning’.

    Daarna klik je op ‘toets inplannen’ of ‘oefenprogramma inplannen’. Vervolgens doorloop je de flow en zie je de ingeplande taken of toetsen terugkomen bij planning.

  • De functionaliteiten binnen Rekenradar lijken minimaal ten opzichte van de vorige versie. Klopt dat?
    Functionaliteiten Bareka en Rekensprint

    We begrijpen heel goed dat het in deze versie kan voelen alsof er minder functionaliteiten beschikbaar zijn. In de vorige versie waren er veel verschillende routes en knoppen die vaak naar hetzelfde resultaat leidden. Dat kan de indruk van meer mogelijkheden verklaren.

    In de nieuwe versie hebben we ervoor gekozen om Bareka en Rekensprint gebruiksvriendelijker en overzichtelijker te maken. Je kunt in één oogopslag zien binnen welke steen leerlingen veel hulp nodig hebben en waar niet, daarnaast kun je eenvoudig taken inplannen en resultaten bekijken.

    We zijn bovendien nog volop in ontwikkeling: op dit moment zit de nieuwe versie op ongeveer 85% van de functionaliteit van de vorige versie. Er komen dus nog uitbreidingen bij. Via deze pagina kun je de voortgang volgen en zien welke nieuwe functies binnenkort worden toegevoegd.

  • Bij de Rekenmuur kun je niet doorklikken om verdere details in te kunnen zien. Hoe kan dat?
    Details bekijken in de Rekenmuur

    Bij de Rekenmuur kun je niet bij alle stenen doorklikken om meer details te bekijken. Dit is alleen mogelijk wanneer je het vinkje ‘oude resultaten’ hebt aangevinkt.

    Voor de nieuwe resultaten is dit wél mogelijk: door op een steen te klikken verschijnt er een pop-up met het resultaat. In deze pop-up vind je ook de knop ‘Plan toets in’, waarmee je direct voor dat specifieke steentje een toets kunt inplannen.

  • Geeft de nieuwe versie wel voldoende inzicht in wat de leerlingen uit je groep voor hulp/uitdaging nodig hebben. Hoe kan ik dit zien?
    Inzicht in Leerlingvoortgang

    De nieuwe versie biedt zeker voldoende inzicht in welke leerlingen extra hulp nodig hebben of juist meer uitdaging aankunnen. Voor een snel overzicht klik je op ‘Dashboard’. Hier vind je de groepsmuur, die in één oogopslag laat zien bij welke stenen leerlingen nog veel ondersteuning nodig hebben en bij welke juist niet.

    Wil je meer detail? Klik dan op een steen in de groepsmuur om meteen te zien welke leerlingen binnen dit onderdeel opvallen. Daarnaast kun je via de knop ‘Resultaten’ de prestaties van de hele groep terugvinden.

    Voor een individueel beeld selecteer je de rekenmuur van een leerling: door op een steentje te klikken krijg je direct de bijbehorende resultaten te zien.

    Binnenkort worden bovendien de detailpagina’s toegevoegd, waarmee je nog uitgebreider inzicht krijgt in de voortgang van je leerlingen.

  • Hoe kan ik zien hoeveel taken per dag een leerling heeft gedaan?
    Resultaten bekijken in Rekenradar

    Ga naar Rekenradar. Klik op ‘resultaten’. In het groepsoverzicht kun je zien hoeveel taken per dag een leerling heeft gedaan.

  • Mijn leerlingen moeten vaak terug naar de homepage. Wat kan ik nu doen?
    Terugkeer na Toets of Taak

    Bij het afronden van een toets keert de leerling altijd terug naar de homepage.

    Bij het voltooien van een taak in Rekensprint heeft de leerling de mogelijkheid om op ‘volgende onderdeel’ te klikken.

  • Het gebruikersgemak voor adaptieve afnames is achteruit gegaan. Klopt dat?
    Rekenonderwijs

    Bareka en Rekensprint waren in het verleden niet adaptief en zijn dat nu ook niet. We willen graag dat de leerkracht goed de resultaten van de toetsen en de resultaten van de oefeningen monitort om ervoor te zorgen dat de leerlingen op het juiste niveau bezig zijn.

    In de toekomst gaat Rekenradar de leerkracht wel helpen met signaleren en adviseert, de leerkracht maakt dan vervolgens de keuze wat er ingepland gaat worden.

  • Waarom is de volledige week-/dagindeling uit het programma?
    Oefenprogramma Automatiseren

    Het klopt dat de week- en dagindeling uit het langlopende oefenprogramma is verdwenen. Belangrijk is dat leerlingen wekelijks ongeveer 4 keer 15 minuten oefenen met automatiseren.

    We begrijpen dat een week- of dagindeling houvast kan geven om dit te plannen. In de praktijk maakt het echter minder uit hoeveel taken een leerling per week afrondt, zolang er maar in totaal 60 minuten per week wordt geoefend.

    De ene leerling zal in die tijd meer taken afronden, terwijl een leerling die meer moeite heeft minder taken voltooit. Richt je aandacht daarom vooral op het aantal minuten dat er daadwerkelijk is geoefend.

  • Waarom is er een verschil tussen mijn Rekenmuur en de Rekenmuur van de leerling in Rekenradar?

    De rekenmuur van de leerling hebben we positiever en motiverender gemaakt. Er is geen rood meer, maar groen, blauw, grijs en sterren. De sterren staan voor de speed, zodra de leerling snel genoeg is met een somtype krijgt deze een ster in zijn rekenmuur.

    De leerkracht ziet wel rode stenen, die laten in één oogopslag zien waar er nog hiaten zitten.

    Kortom: de leerling krijgt positieve feedback, terwijl jij als leerkracht alle details ziet om het leerproces te sturen.

  • Waarom zie ik geen gecombineerde rekenmuur meer (waarin Rekensprint en Bareka samen komen)?

    We hebben ervoor gezorgd dat de Rekenmuur van Bareka en Rekensprint zijn opgesplitst zodat het veel duidelijker is waar de resultaten vandaan komen, en waarom een steen een bepaalde kleur krijgt. Het is eenvoudig om van muur te switchen en vanuit beide muren kan je nu een oefenprogramma of toets eenvoudig inplannen. Veel duidelijker dus!

  • Waar kan ik het toetsschema in Bareka vinden?

    In Lexipoort op de kennisbank is er een document te downloaden met een volledig overzicht van alle toetsen van ons toetsschema. Hierin vind je precies welke stenen wanneer worden afgenomen als je ons toetsschema volgt.

  • Waarom zijn begeleid oefenen en het digibord niet meer beschikbaar in Rekensprint?

    Deze functies werden nauwelijks gebruikt, waardoor we deze middels een andere manier beschikbaar stellen die beter gebruikt kan worden. Wil je opdrachten klassikaal laten zien of samen aan de slag met de leerling? Gebruik dan een leerlingaccount. Voor het tonen op een digibord kan een testaccount worden gebruikt. Zo behoud je dezelfde functionaliteit én kun je ook taken inplannen. Dat scheelt zoeken naar de juiste som terwijl de hele klas meekijkt!

  • Wat is jullie advies rondom starten met het toetsschema aan het begin van het schooljaar met Bareka?
    Als er rekenmuren van voorgaande jaren zijn kun je starten met het toetsschema van Bareka. De eerste toets staat gepland na het eerste blok van de methode, maar deze kun je prima naar voren halen als je eerder wilt toetsen. Indien er geen gegevens zijn van voorgaande jaren kun je ook het toetsschema van Bareka inzetten. Echter kun je bij groep 6 en 7 speedstenen van laag 2 aan de toetsen toevoegen om een vollediger beeld te krijgen. Voeg bij groep 6 de stenen ‘76+8, 3x4 en 56-8’ toe en bij groep 7 de stenen ‘56+20, 76+8, 3x4, 56-8 en 76-20’. Mochten er na het toetsen hiaten te zijn, toets dan verder naar de lagen eronder om te onderzoeken waar de hiaat precies zit.
  • Als de leerling inlogt bij Bareka of Rekensprint, staat er niets op het scherm, alleen een balk met Bareka of Rekensprint. Wat kan ik doen?
    Een harde reset kan hiervoor helpen. Dit kun je met een simpele toetscombinatie uitvoeren: Ctrl+Shift+R of Ctrl+F5. Indien dit niet helpt kun je altijd contact opnemen met onze helpdesk: helpdesk@lexima.nl
  • Waar vind ik de uitgebreide handleiding?
    Op de kennisbank binnen Lexipoort vind je de quickstart van Bareka en Rekensprint.
  • Hebben jullie nog tips hoe ik gemakkelijk een oefenprogramma kan klaarzetten op basis van de resultaten in Rekensprint?
    Ja, dit kan op 2 manieren. Wanneer je binnen Rekenradar op de knop ‘Dashboard’ klikt en er een groep wordt geselecteerd, komt de groepsmuur in beeld. Via deze muur kun je zien welke leerlingen uit jouw groep nog veel of weinig hulp nodig hebben. Klik op een steentje om te zien welke leerlingen er hulp nodig hebben. Plan via de groepsmuur een kort- of langlopend oefenprogramma in. Een andere manier is via de knop resultaten. Selecteer bij de individuele rekenmuur de leerlingen waarvoor je een oefenprogramma wilt klaarzetten. Bekijk per leerling de resultaten, klik op een steentje en plan een oefenprogramma in. Je komt dan in de planningsflow terecht waar het desbetreffende steentje al voor je klaarstaat.
  • Wanneer wordt de content voor de kortlopende- oefenprogramma’s verwacht voor laag 4 en 5 in Rekensprint?
    Binnenkort wordt de content voor laag 4 en de stenen verhoudingen, breuken, procenten en kommagetallen binnen het programma verwacht. De bovenste laag van laag 5 wordt daarna verwacht. Er wordt voor deze stenen content toegevoegd voor groep 6, 7 en 8. De content voor de lagere groepen wordt stapsgewijs toegevoegd.
  • Hoe kan ik fysieke materialen combineren met het online programma van Rekensprint?
    Wellicht was je gewend dat je het langlopende programma verkort kon inplannen om op die manier het te kunnen combineren met fysieke materialen in de klas. Dat is in de huidige versie niet mogelijk. Als je fysieke materialen wilt combineren met het online programma van Rekensprint adviseren wij het volgende: Plan voor de leerlingen 1 tot 3 kortlopende programma’s in voor de stenen waarop je ook fysiek wilt oefenen. Hierbij zet je als leerkracht in op de onderdelen die je nog extra in wilt oefenen doordat dit aandacht nodig heeft of een nieuw onderdeel is van je rekenonderwijs dat je wilt inoefenen. De stenen van de kortlopende programma’s kan je na een aantal weken oefenen vervangen door nieuwe stenen in te plannen. Binnenkort zul je verdere details terugzien op de detailpagina van de leerling. Vanaf dat moment is duidelijk te zien per leerling welke taken een leerling heeft gemaakt, welke taken er nog aan komen en hoeveel tijd een leerling besteed aan zowel het kortlopende- als het langlopende oefenprogramma.
  • De papieren toetsen kunnen nog niet worden ingevoerd in Bareka, hoe kijk ik deze na?
    Er zijn 3 verschillende toetsen, een getalbegriptoets, een powertoets en een speedtoets:
    • Bij getalbegrip bestaat elke steen uit verschillende onderdelen: 1 onderdeel bestaat uit 5 sommen met een tijdslimiet van 2 minuten.
    • Bij een powertoets: Per steen 5 sommen met een tijdslimiet van 2 minuten.
    • Bij een speedtoets: Per steen 30 sommen met een tijdslimiet van 1 minuut.

    De normering van de kleuring van de stenen is als volgt:

    • Rood: bij 0 – 59% goed. (Voor powertoets: 0, 1 of 2 goed)
    • Oranje: bij 60 – 79% goed. (Voor powertoets: 3 goed)
    • Lichtgroen: bij 80% of meer goed. (Voor powertoets: 4 of 5 goed)
    • Donkergroen: bij 80% of meer goed én het halen van de speednorm – zie normering hieronder.

    De stenen uit laag 1 met de norm voor 4 seconden zijn:

    • Splitsen tot 10
    • 5 + 2
    • 10 + 4
    • 6 + … = 10
    • 16 – … = 10
    • 10 – 2
    • 7 – 2

    Voor alle overige speedstenen in de rekenmuur is de norm 5 seconden.

    Voorbeelden van normering bij speed:

    • Norm – 5 seconden per som:
      • Minimaal 12 sommen moeten binnen de tijd gemaakt zijn.
      • Lichtgroen: 80% of meer goed, maar te langzaam.
      • Oranje: 60–79% goed van de gemaakte sommen.
    • Norm – 4 seconden per som:
      • Minimaal 15 sommen moeten binnen 1 minuut gemaakt zijn om de norm te halen.
  • Wat is het algoritme van Rekensprint bij het inplannen als je kiest voor ‘automatisch verdelen’?
    Automatisch verdelen – instructie

    Wanneer je kiest bij het inplannen om de taken ‘automatisch te verdelen’ adviseren wij om niet meer dan 3 kortlopende programma’s in te plannen. De oefenprogramma’s worden automatisch met elkaar gemixt. Op deze manier komt alle stof waarmee de leerling moet oefenen regelmatig en voldoende aanbod.

    Stel de leerling werkt ook met een langlopend programma, dan ziet het algoritme er als volgt uit:

    • 3 taken langlopend programma
    • 2 taken kortlopend programma 1
    • 2 taken kortlopend programma 2
    • 2 taken kortlopend programma 3

    • 3 taken langlopend programma
    • 2 taken kortlopend programma 1
    • 2 taken kortlopend programma 2
    • 2 taken kortlopend programma 3