Compenserende software helpt bij het leren van een taal

Leestijd 3 minuten

Categorie(ën):
[NL-L] Compenserende software helpt bij het leren van een taal

Moderne vreemde talen maken een belangrijk deel uit van het curriculum van het voortgezet onderwijs. Ook leerlingen met dyslexie moeten deze vreemde talen leren. En dat kan best lastig zijn. Gelukkig biedt compenserende software ook hier uitkomst.

Technische lees- en spellingvaardigheden zijn bij leerlingen met dyslexie minder goed ontwikkeld. Dit kan bij het leren van een vreemde taal voor extra problemen zorgen. Elke taal heeft eigen regels voor wat betreft de klank-tekenkoppeling. Hoe eenduidiger die regels zijn, hoe makkelijker die taal is om te lezen en te schrijven.

Tussen de talen zitten overigens grote verschillen in moeilijkheid voor leerlingen met dyslexie. Het Engels heeft een zeer onregelmatige orthografie en is daardoor vaak lastiger te leren. Het Spaans is hierin juist heel regelmatig.

Het leren van een vreemde taal is voor kinderen met dyslexie extra lastig doordat er in het voorgezet onderwijs minder aandacht is voor het aanleren van de spelling(regels). Leerlingen met dyslexie kunnen daardoor niet terugvallen op opgeslagen spellingbeelden.

Leerlingen met dyslexie lopen hierdoor tegen diverse problemen aan. Ze hebben moeite met het onthouden van de betekenis van de geleerde woorden, moeite met het eigen maken van de uitspraak, moeite met het vlot herkennen van de schrijfwijze, moeite met het verstaan enzovoort.

Gelukkig kunnen compenserende hulpmiddelen hierbij helpen. Compenserende software vermindert de belemmeringen die het zwakke lezen en spellen met zich meebrengen. Zeker bij vreemde talen biedt deze software ondersteuning op tal van vlakken.

Luisteren

Compenserende hulpmiddelen lezen teksten voor in meerdere talen. Door de auditieve ondersteuning tijdens het lezen is er voor de leerling meer aandacht en tijd om te analyseren waar de tekst over gaat.

Teksten zijn om te zetten naar MP3-formaat. Een leerling kan zo een anderstalig boek gemakkelijk op zijn/haar telefoon zetten om terug te luisteren.

Met de Alinea App kan de leerling zijn telefoon gebruiken om een tekst te fotograferen en deze voor te laten lezen. De Alinea App is een onderdeel van Alinea Online en is tevens los verkrijgbaar in de webshop.

Schrijven

Bij het schrijven denkt de woordvoorspeller mee met de leerling. Hierdoor worden lastige woorden sneller getypt, met als gevolg dat de leerling een rijkere tekst schrijft.

Mocht de leerling een woord niet kunnen schrijven met de woordvoorspeller en spellingcontrole, dan kan de leerling het woord dicteren, waarna het automatisch wordt opgeschreven.

Het programma Alinea Online ondersteunt de leerlingen bij werkwoordvervoeging. Niet alleen in het Nederlands, maar ook bij andere talen.

Leren

Moeilijke en onbekende woorden zijn eenvoudig op te zoeken in een woordenboek, vaak zelfs met afbeeldingen. Dit vergroot de woordenschat en verhoogt het tekstbegrip. Via de vertaalfunctie is het bovendien mogelijk om lastige woorden te vertalen naar het Nederlands, of Nederlandse woorden te vertalen naar de vreemde taal.

Gebruik de markeerstiften om moeilijke woorden of zinnen te markeren. Vervolgens kunnen deze markeringen worden samengevoegd tot een samenvatting of woordenlijst. De leerling maakt zijn persoonlijke woordenlijst compleet met de vertaling van het woord.

Uitspraak

In het programma Read&Write kan de leerling de uitspraak oefenen via de knop ‘voorlezen oefenen’. De leerling neemt zichzelf op tijdens het uitspreken van stukken tekst. Vervolgens kan de leerling dit vergelijken met de uitspraak van Read&Write. Ook kan de leerling dit audiofragment gemakkelijk delen met zijn/haar docent.