Hulp bij rekenproblemen en rekenvaardigheid

Leestijd 4 minuten

Categorie(ën):
[NL-L] Hulp bij rekenproblemen en rekenvaardigheid

Rekenproblemen kunnen veel gevolgen hebben voor het leerproces van kinderen. Van het verminderen van hun zelfvertrouwen en leerplezier tot het belemmeren van hun dagelijkse vaardigheden. Merk jij dit ook bij jouw leerlingen? Je bent niet de enige. Gelukkig zijn er effectieve programma’s die ze kunnen helpen om hun rekenproblemen aan te pakken!

Waarom?

Of je nu een schoolleider, onderwijsprofessional of ouder bent, samen met Lexima vind je de praktische hulpmiddelen en ondersteuning die werken bij rekenproblemen. Omdat iedereen een eerlijke kans op succes verdient.

✓ Voor een betere rekenvaardigheid
✓ Effectief bevonden door experts
✓ Ondersteuning voor effectief gebruik

Rekenproblemen in Nederland

In Nederland hebben veel leerlingen problemen met rekenen. Dit blijkt uit zowel internationaal als nationaal onderzoek, zoals bijvoorbeeld de PISA-resultaten van 2023. Hieruit bleek dat Nederlandse leerlingen een significante daling in wiskundeprestaties laten zien. Ongeveer een kwart van de 15-jarige Nederlandse leerlingen wordt zelfs beschouwd als 'onvoldoende wiskundig geletterd'.

Soorten rekenproblemen

Rekenproblemen kunnen divers zijn en variëren van basale rekenproblemen tot complexe stoornissen zoals dyscalculie. Een van de kernproblemen is het gebrek aan geautomatiseerde basiskennis, zoals vastgesteld door experts als Drs. Cécile Ruijssenaars-Elshoff en Em. prof. dr. Wied Ruijssenaars.

Met basiskennis bedoelen we wat in de literatuur bekend staat als basisfeiten: de uitkomsten van plus- en minsommen binnen het eerste en tweede tiental. Een vlotte en foutloze beheersing van deze basisfeiten vormt de basis voor verdere rekenontwikkeling.

Als de basiskennis niet of onvoldoende wordt ontwikkeld, ontstaat er een probleem. Zo’n probleem kan al vroegtijdig worden herkend en aangepakt. Jij als professional speelt daarin een belangrijke rol.

Rekenproblemen en dyscalculie

Dyscalculie is een specifieke leerstoornis die gekenmerkt wordt door ernstige en aanhoudende problemen met het leren van rekenen. Dyscalculie gaat vaak gepaard met moeilijkheden in het begrijpen van getallen, het uitvoeren van berekeningen en het toepassen van wiskundige concepten in dagelijkse situaties.

Ondanks de vergelijkbare uiterlijke kenmerken, moet dyscalculie niet worden verward met algemene rekenproblemen. Rekenproblemen kunnen namelijk ook het gevolg zijn van geen of weinig instructies of onvoldoende basisvaardigheden.

De oplossing bij rekenproblemen en dyscalculie Wied Ruijssenaars en Cécile Ruijssenaars-Elshoff schreven het boek ‘Berekend! Van rekenprobleem tot dyscalculie. Niet-geautomatiseerde basiskennis als centraal probleem’. Hierin beschrijven ze ook de ondersteuning van de huidige rekenmethodes van Lexima.

Volgens hen is het belangrijk om te kijken naar hoe leerlingen daadwerkelijk rekenen om specifieke leerobstakels te identificeren en te begrijpen. Door goed te observeren waar leerlingen tijdens het rekenen tegenaan lopen, kunnen problemen sneller worden herkend. Om deze problemen op te lossen zijn daarom ook wetenschappelijk bewezen instructiemethoden nodig, door iedereen die bij het onderwijs betrokken is.

Rekenontwikkeling bij peuters

Rekenontwikkeling bij peuters is essentieel voor latere wiskundige vaardigheden. Hoogleraar Hans van Luit benadrukt dat we dat voorbereidend en beginnend rekenen voor kleuters niet als optioneel moet worden gezien. Met een gerichte aanpak kunnen we hun ontwikkeling ondersteunen.

Lees meer over rekenontwikkeling bij peuters

Rekenachterstand

Rekenachterstand vormt een belangrijk probleem binnen het Nederlandse onderwijs. Programma's zoals Rekenheld, Bareka en Rekensprint spelen een cruciale rol in het aanpakken van deze achterstanden door middel van gerichte, adaptieve en motiverende benaderingen.

Rekenachterstand inhalen met Rekenheld
Rekenheld helpt leerlingen met rekenproblemen om hun rekenachterstand in te halen, door zich te richten op het verbeteren van het getalbegrip en het automatiseren van rekenbewerkingen. Het programma is adaptief en stemt zich af op het niveau van de leerling.

Rekenachterstand inhalen met Rekensprint
Rekensprint bevordert het automatiseren van de basisvaardigheden rekenen tot 1F-niveau. Het programma is ontworpen om zowel individueel als in groepsverband te gebruiken. Daarnaast werkt het nauw samen met Bareka om rekenachterstanden systematisch aan te pakken.

Rekenachterstand inhalen met Bareka
Bareka biedt een systematische aanpak die inzicht geeft in de rekenontwikkeling van leerlingen. Door middel van preventieve toetsen en een duidelijke structuur van 'Rekenmuurtje 3.0', worden rekenachterstanden vroegtijdig gedetecteerd en geremedieerd.

Begeleiding bij rekenproblemen

Effectieve begeleiding bij rekenproblemen is cruciaal voor het onderwijs. Dit begint bij jou als onderwijsprofessional, bij het nauwkeurig identificeren van de specifieke rekenproblemen van een leerling. Maar het gaat verder! Gepersonaliseerde leerplannen zijn essentieel om rekenproblemen aan te pakken. Daarnaast moet de leerling voldoende worden uitgedaagd en ondersteund op hun eigen niveau met de effectieve programma’s zoals Rekenheld, Bareka en Rekensprint.

Ook is het van belang dat je iedereen verantwoordelijk moet maken voor effectief rekenonderwijs. Rekenspecialisten, ib’ers, leerkrachten, onderwijsassistenten en uiteraard allemaal gesteund door de directie.

Wil je advies over hoe je leerlingen effectief begeleidt bij rekenproblemen? Neem gerust contact met ons op. Of meld je direct aan voor het webinar Effectief onderwijs met Rekenheld.

Rekenproblemen aanpakken met Lexima

Lexima biedt geavanceerde oplossingen voor het aanpakken van rekenproblemen bij leerlingen. Met behulp van programma's zoals Rekenheld, Bareka en Rekensprint, rust Lexima onderwijsprofessionals uit met effectief bewezen programma’s.

Hierdoor kunnen leerkrachten helpen rekenachterstanden effectief te verminderen en de rekenvaardigheden van hun leerlingen significant verbeteren.

Vragen?

Meer weten over rekenproblemen of onze programma’s? Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag verder.

Frequently Asked Questions

  • Hoe kan ik effectief oefenen met rekenen in de klas
    Met onze adaptieve programma’s kun je individuele behoeften van de leerlingen verbeteren en rekenen oefenen in de klas. Voor meer informatie en tips, bezoek Rekenen oefenen: groep 3 t/m 8.
  • Waar moet een passend hulpmiddel bij rekenproblemen aan voldoen?
    Dit hulpmiddel moet aan verschillende criteria voldoen:

    ✓ Duidelijke instructie
    ✓ Aansluiten bij het niveau
    ✓ Interactief en motiverend
    ✓ Gebruiksvriendelijk
    ✓ Voortgangsmonitoring
  • Kunnen leerlingen ook thuis werken met de rekenprogramma’s van Lexima?
    Jazeker! Leerlingen kunnen niet alleen op school, maar ook thuis oefenen met rekenen. Onze programma’s zijn erg gebruiksvriendelijk, waardoor leerlingen zelfstandig aan de slag gaan. Als onderwijsprofessional word je daardoor ontlast in de begeleiding.