Een individuele benadering van leesondersteuning: Flits! Tutorlezen in de praktijk bij CBS Sjaloom

Leestijd 3 minuten

[NL-L] Een individuele benadering van leesondersteuning: Flits! Tutorlezen in de praktijk bij CBS Sjaloom
Voor sommige leerlingen is leren lezen niet vanzelfsprekend. Zij moeten intensiever aan de slag met het oefenen van vlot en goed lezen. Het lezen van losse woorden ondersteunt dit technische proces en biedt tegelijkertijd de mogelijkheid om in te zoomen op specifieke moeilijkheden binnen een woord, zoals achtervoegsels. Bij Christelijke Basisschool (CBS) Sjaloom in Dalfsen wordt Flits! Tutorlezen ingezet als een effectieve methode voor individuele leesondersteuning. Het programma wordt vooral gebruikt als aanvulling op de reguliere lessen. In een interview met Diana ten Have, Intern Begeleider en leerkracht, en Kira, onderwijsassistent, ontdekken we hoe dit programma werkt in de praktijk en welke voordelen het biedt voor zowel leerlingen als leerkrachten.

De aanleiding voor het implementeren van Flits! Tutorlezen was de behoefte aan een programma dat meer individuele aandacht kon bieden dan een groepsgerichte methode. Kira benadrukt hoe dit programma elke leerling de mogelijkheid geeft om één-op-één te werken, wat essentieel is voor hun motivatie en leerresultaten. Kira legt uit: "Ik kan met de leerling overleggen. Wat vind je prettig? Vond je het te snel gaan of vond je de woorden te moeilijk? Het is effectiever omdat je één op één zit. Je stemt makkelijker af op een leerling dus bereikt ook sneller resultaat."

Flits! Tutorlezen in de praktijk

CBS Sjaloom oefent 10 tot maximaal 15 minuten per leerling. Kira benadrukt het belang van flexibiliteit in de sessies: ‘Sommige leerlingen raken sneller afgeleid dan anderen. Het is daarom belangrijk om de sessie aan te passen aan de individuele behoeften van elke leerling, waarbij ik zowel flitsen als rijtjes lezen afwissel om de motivatie van de leerling hoog te houden.’

In het programma Flits! Tutorlezen wordt er gebruik gemaakt van zowel woorden flitsen als van het lezen van woordrijen en het tempolezen. Bij het woorden flitsen leest de leerling een woord dat kort in beeld verschijnt aan de tutor voor. Afhankelijk van in hoeverre de leerling de moeilijkheidsgraad van het type woorden al beheerst, wordt er gekeken of de leerling dit vlot kan. Het basisprincipe van Flits! Tutorlezen is dus eerst nauwkeurig, dan pas versnellen. Hierdoor kunnen leerlingen eerst vertrouwd raken met het woordtype (door het woord klank voor klank, gesplitst in klankgroepen of als geheel te lezen) voordat snelheid een rol speelt.

Bij het onderdeel woordrijen krijgt de leerling 10 woorden tegelijk te zien die achter elkaar voorgelezen moeten worden. Het voordeel hiervan is dat er (onbewust) geoefend kan worden met het vooruitkijken, zoals een goede lezer doet door in zijn of haar hoofd al het volgende woord te lezen wanneer het vorige woord nog hardop uitgesproken wordt. Bij tempolezen krijgt de leerling een minuut de tijd om zoveel mogelijk woorden correct voor te lezen.

Vooruitgang in resultaten en zelfvertrouwen

Leerlingen van CBS Sjaloom die deelnamen aan Flits! Tutorlezen hebben betere DMT resultaten gehaald dan voorheen. Daarnaast merkt de school ook een groei in zelfvertrouwen en motivatie op bij leerlingen. Leerlingen die voorheen moeite hadden met lezen, ervaren vaak een boost in zelfvertrouwen naarmate ze beter presteren. Kira: "Als ze hoger scoren, zeggen ze: ik ben super goed! Dan krijgen ze echt meer zelfvertrouwen."

Coördinatie

Kira speelt een centrale rol in het organiseren van het Flits! Tutorlezen op school. Door onderwijsassistenten en stagiaires uitleg te geven over het programma, zorgt ze ervoor dat elke leerling de juiste ondersteuning krijgt. Ze houdt een rooster bij van iedereen die leerlingen begeleidt met het programma en volgt of het goed ingezet wordt. Bij vragen kunnen ze bij haar terecht. Ook blijft het belangrijk om naar een leerling te luisteren en stil te staan bij zijn behoeftes. Dan kan het zomaar zo zijn dat het schema aangepast moet worden omdat er andere activiteiten zijn waaraan leerlingen meedoen. Regelmatige evaluaties tussen leerkrachten, ondersteuners en de coördinator zijn belangrijk om te bepalen waar verbeteringen nodig zijn. Het advies van intern begeleider en leerkracht Diana ten Have aan andere scholen is duidelijk: "Zorg voor een vast aanspreekpunt en een coördinator voor Flits! Tutorlezen."