Het effect van het aanleren van klank-letterkoppelingen in groep 2

Leestijd 4 minuten

Categorie(ën):
[NL-L] Het effect van het aanleren van klank-letterkoppelingen in groep 2

Het aanleren van klank-letterkoppelingen in groep 2 heeft een significante impact op de leesresultaten van leerlingen in groep 3. Kinderen die in de kleuterperiode geen gerichte instructie ontvangen over deze koppelingen lopen een groter risico op leesproblemen. Het ontwikkelen van fonologisch bewustzijn, actieve letterkennis en een rijke woordenschat vormt de basis voor effectieve woordherkenning bij het formele leesonderwijs. Een sterke basis in de kleuterperiode is cruciaal voor het leren lezen (coderen) in groep 3.

Het belang van fonemisch bewustzijn

Rond het vijfde levensjaar beginnen kinderen interesse te tonen in de vorm van taal. Uitspraken zoals “die letter is uit mijn naam” wijzen op het ontwikkelen van fonologisch bewustzijn. Dit begrip, dat woorden uit klanken bestaan die aan letters kunnen worden gekoppeld, is essentieel voor geletterdheid. Door systematische instructie in klanken en bijbehorende letters leren kleuters de klankstructuur van woorden beter begrijpen, wat hen helpt bij het lezen. Zonder aandacht voor fonemisch bewustzijn heeft instructie in klank-letterkoppelingen weinig effect.

De rol van woordenschat

Naast klankbewustzijn en letterkennis is ook de ontwikkeling van de woordenschat van groot belang. Het leren van nieuwe woorden versterkt zowel de woordbetekenis als de klankvorm. Hierdoor kunnen kinderen beter onderscheid maken tussen woorden, wat bijdraagt aan hun fonemisch bewustzijn. Het is essentieel dat kinderen voor het formele leesonderwijs deze vaardigheden ontwikkelen.

Leesproblemen voorkomen

Het vroegtijdig aanleren van klank-letterkoppelingen kan veel leesproblemen in groep 3 voorkomen. Dit vormt samen met een goed ontwikkeld fonologisch bewustzijn de basis voor snel en vlot leren decoderen, wat noodzakelijk is voor goed leesbegrip.

Het programma Bouw! sluit perfect aan bij deze bevindingen door leerlingen de juiste ondersteuning te bieden bij het ontwikkelen van klank-letterkoppelingen en fonologisch bewustzijn.