Hoe voorkomt vroege screening en interventie leesachterstanden?

Leestijd 2 minuten

Categorie(ën):
[NL-L] Hoe voorkomt vroege screening en interventie leesachterstanden?

Vroege signalering van een mogelijk leesprobleem en een intensieve preventieve begeleiding van leerlingen die een risico lopen een leesprobleem te ontwikkelen zijn belangrijk om leesachterstanden te beperken. Daarom is het van belang om al in groep 2 signalen op te vangen en preventief te werken aan het bevorderen van geletterdheid.

Letterkennis en fonologisch bewustzijn

Goede screening kan door middel van observatie waarin je letterkennis en fonologisch bewustzijn toetst. Deze toets helpt om de individuele behoeften van leerlingen in kaart te brengen en de leerlingen die extra aandacht nodig hebben bij het aanvankelijk lezen te identificeren.

Wanneer er signalen zijn dat een leerling een risico loopt op het ontwikkelen van een leesprobleem, is het belangrijk om dit te bespreken met de leerkracht en IB’er op school. Hierbij is het belangrijkste dat je objectief bekijkt welke leerlingen later moeite kunnen krijgen met leesinstructies. Is extra begeleiding in de klas voor hen voldoende? Of is een intensievere aanpak nodig?

Ondersteuning, instructie en oefening

Bouw! is een interventieprogramma dat voorziet in extra ondersteuning, instructie en oefening in het leren lezen. Het programma richt zich op leerlingen in groep 2 t/m 4 die risico lopen op een leesachterstand en leesproblemen. Hierbij leert het kind, stuurt de tutor en wijst de computer de weg. Bouw! werkt met de inzet van niet-professionele tutoren op ondersteuningsniveau 3. Hierdoor kun je voldoende oefening bieden zonder de leerkrachten te belasten.

Aan het einde van het schooljaar wordt de toets observatie van letterkennis en fonologisch bewustzijn herhaald bij alle leerlingen om de individuele ontwikkeling te evalueren. Door herhaling van de toetsen met dezelfde vaardigheden weet je zeker dat je geen leerlingen mist. Bovendien levert deze screening waardevolle informatie op voor de leerkracht van het volgende jaar.