Rekenen automatiseren in het onderwijs met effectieve tools

Leestijd 6 minuten

Categorie(ën):
[NL-L] Rekenen automatiseren in het onderwijs met effectieve tools

Automatiseren van rekenen: essentieel voor succes in de klas

Leerlingen hebben vaak moeite met het automatiseren van rekenhandelingen, wat leidt tot rekenproblemen en achterstanden. Gelukkig zijn er programma's die hulp en ondersteuning bieden om deze uitdagingen te overwinnen.

Welke problemen bij automatiseren?

Leerlingen die moeite hebben met het automatiseren van basisrekenvaardigheden komen vaak vast te zitten bij veelvoorkomende rekenhandelingen. Denk bijvoorbeeld aan problemen zoals het niet snel kunnen terugtellen of de sprong over het tiental niet goed kunnen maken. Volgens onderzoek is het niet goed beheersen van basisvaardigheden zoals optellen, aftrekken en vermenigvuldigen een belangrijke oorzaak van rekenproblemen. Problemen zoals het niet kunnen maken van minsommen of het struikelen over de sprong over het tiental komen vaak voor en zorgen voor leerachterstanden. Deze uitdagingen beletten leerlingen om verder te komen in hun rekenontwikkeling, wat hun vertrouwen ondermijnt (Onderwijskennis).

  • ✓ Voor een betere rekenvaardigheid
  • ✓ Effectief bevonden door experts
  • ✓ Ondersteuning voor effectief gebruik

Moeite met automatiseren van sommen

Wanneer leerlingen moeite hebben met het automatiseren van sommen kan dit leiden tot rekenachterstanden. Het is belangrijk om eerst te onderzoeken waar de specifieke hiaten liggen: gaat het om een gebrek aan feitenkennis (zoals het niet goed kennen van de tafels) of is er sprake van een automatiseringsprobleem (het snel en vloeiend toepassen van rekenfeiten)? In sommige gevallen spelen beide een rol. Door deze verschillen te identificeren kan gerichte ondersteuning worden geboden.

Naast feitenkennis is ook procedurele kennis cruciaal voor het succesvol automatiseren van sommen. Procedurele kennis verwijst naar het begrijpen van de stappen die nodig zijn om een som op te lossen. Wanneer leerlingen deze kennis missen, hebben ze moeite om rekenstrategieën op de juiste manier toe te passen, zelfs als ze de basisrekenfeiten kennen. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat een leerling niet weet hoe hij de stappen van een lange deling correct moet uitvoeren of hoe hij breuken moet vereenvoudigen.

Leerlingen die moeite hebben met feitenkennis kunnen profiteren van expliciete instructie om de basisrekenfeiten goed onder de knie te krijgen. Voor leerlingen met een tekort aan procedurele kennis is het van belang om duidelijke uitleg en visuele ondersteuning te bieden bij de stappen van rekenprocedures. Automatiseringsproblemen vragen om intensieve oefening en herhaling, gericht op het vlot en foutloos uitvoeren van sommen.

Gerichte interventies, zoals het inzetten van gestructureerde oefenprogramma’s of digitale hulpmiddelen, kunnen helpen om zowel de feitenkennis als de procedurele kennis op een systematische en effectieve manier te verbeteren. Zonder deze ondersteuning kunnen leerlingen gefrustreerd raken en hun motivatie verliezen, wat hun leerproces verder belemmert. Het versterken van feitenkennis én procedurele kennis legt een stevige basis voor automatisering, waardoor leerlingen met meer vertrouwen en snelheid kunnen rekenen.

Effectief rekenonderwijs

Effectief rekenonderwijs begint met expliciete directe instructie, waarbij elke nieuwe rekenprocedure helder en stap voor stap wordt uitgelegd. Dit proces moet verder gaan dan alleen de uitleg: het vraagt om een zorgvuldige opbouw waarbij begeleide inoefening essentieel is. Hierbij worden leerlingen actief betrokken in het leerproces, bijvoorbeeld door middel van klassikale interactie, het stellen van gerichte vragen en het aanmoedigen van leerlingen om de leerstof aan elkaar uit te leggen. Dit stimuleert niet alleen begrip, maar ook de automatisering van rekenvaardigheden.

Cruciaal is ook de continue controle van begrip. Het is belangrijk om regelmatig na te gaan of leerlingen niet alleen de rekenprocedures begrijpen, maar ook of ze in staat zijn om deze vlot en foutloos toe te passen. In het kader van Eerst Hulp Bij Instructie (EHBI) is het noodzakelijk om leerlingen die vastlopen of fouten maken direct bij te sturen met gerichte feedback en extra oefening.

rekenen automatiseren

Hoe kinderen leren automatiseren

Kinderen leren het beste te automatiseren door stapsgewijze instructie, herhaling en gebruik van vaste rekenprocedures. Het is belangrijk dat er voldoende tijd wordt ingepland voor het oefenen en herhalen van eerder geleerde stof. Voor leerlingen met achterstanden kan extra oefentijd noodzakelijk zijn. Een systematische aanpak, waarbij elke stap in het leerproces zorgvuldig wordt gepland en uitgevoerd, helpt leerlingen om de basisvaardigheden te internaliseren en te automatiseren. Dit vereist geduld, consistentie en de inzet van effectieve leermiddelen en strategieën.

Rekenen oefenen

Voor jou als onderwijsprofessional is het essentieel om een gestructureerde en consistente aanpak te hanteren bij het oefenen van rekenen. Waarschijnlijk maak je al gebruik van werkbladen, oefensoftware en herhaaldelijke instructie om ervoor te zorgen dat de basisvaardigheden worden beheerst. Door regelmatig te oefenen en gerichte feedback te geven, kun je ervoor zorgen dat leerlingen hun rekenvaardigheden verbeteren en hun prestaties op lange termijn behouden. Mochten leerlingen dan nog tegen het probleem aanlopen dat ze het lastig vinden om rekenen te automatiseren, dan kunnen wij jou bij Lexima goed helpen met onze verschillende software.

Software bij automatiseren van sommen

Als onderwijsprofessional kun je compenserende software inzetten om leerlingen te ondersteunen bij het automatiseren van sommen. Deze software biedt hulpmiddelen zoals rekenmachines, visuele ondersteuning en aangepaste feedback om leerlingen te helpen om basisvaardigheden sneller onder de knie te krijgen. Door het gebruik van deze technologie kunnen leerlingen efficiënter oefenen en hun rekenvaardigheden op een hoger niveau tillen. Bekijk hieronder een aantal rekenprogramma's.

Webinar Rekenheld

Wil je meer weten over hoe je Rekenheld kunt inzetten in je klaslokaal? Schrijf je in voor ons webinar en ontdek de voordelen van dit krachtige programma. Het webinar biedt diepgaande inzichten en praktische tips over hoe je het meeste uit Rekenheld kunt halen om de rekenvaardigheden van je leerlingen te verbeteren.

Veelgestelde vragen

  • Wat is automatiseren in het rekenonderwijs?

    Automatiseren is het proces waarbij leerlingen basisrekenvaardigheden zoals optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen snel en accuraat kunnen uitvoeren zonder na te denken. Het helpt hen om efficiënter te rekenen en zich te concentreren op complexere vraagstukken.

  • Waarom is automatiseren belangrijk?

    Het helpt leerlingen om hun werkgeheugen vrij te maken voor complexere rekenopgaven en voorkomt procedurele fouten. Door basisvaardigheden te automatiseren, kunnen leerlingen sneller en nauwkeuriger rekenen, wat hun algehele rekenvaardigheid verbetert.

  • Hoe kan Lexima helpen bij het automatiseren van rekenen?

    Lexima biedt programma's zoals Rekenheld, Rekensprint, en Bareka, die specifiek zijn ontworpen om leerlingen te helpen bij het automatiseren van rekenvaardigheden. Deze programma's bieden gestructureerde en effectieve methoden om basisrekenvaardigheden te verbeteren en te versterken.