Thuis én op school oefenen met Bouw!: Samen bouwen aan leesvaardigheid

Leestijd 3 minuten

Categorie(ën):
[NL-L] Thuis én op school oefenen met Bouw!: Samen bouwen aan leesvaardigheid

Nienke Witteveen - Trompetvogel, Nieuwegein

Ik heb de afgelopen jaren gewerkt met het Bouw! lezen binnen de groepen 3, maar ook in diverse kleutergroepen. Bouw! lezen zie ik als een effectief programma om in te zetten voor de risicolezers om zo leesachterstanden te voorkomen. Ik zie het als mijn taak als leerkracht om de ouders mee te nemen in dit proces. Wanneer het kind gaat starten met Bouw!, is het voor ouders fijn om te weten aan welke doelen we gaan werken en hoe de aanpak eruit ziet. Voortijdig worden er afspraken gemaakt tussen beide partijen en dit zorgt voor een fijne, maar ook transparante samenwerking. Door Bouw! minimaal twee keer per week in te zetten op school en thuis, zie ik dat het kind vooruit gaat bij het woordlezen en dat ze tijdens het woordlezen in de klas vaak woorden herkennen uit het Bouw! programma.

Natuurlijk zijn er ook ouders die niet altijd even betrokken zijn en het oefenen vaak als belemmering zien. Met hen ga ik in gesprek om te kijken hoe we Bouw! alsnog thuis kunnen inzetten en welke mogelijkheden er allemaal zijn, zodat er thuis wel wordt geoefend. Wanneer ouders bijvoorbeeld geen computer tot hun beschikking hebben, stellen we voor dat ouders na schooltijd op school extra kunnen oefenen. Ik probeer als leerkracht elke keer mee te denken welke opties er zijn, zolang het kind maar blijft oefenen. Als leerkracht houd ik in de gaten welke kinderen wekelijks oefenen en welke kinderen niet. Ouders kunnen dan van mij een berichtje ontvangen waarom ze niet hebben geoefend met Bouw! en/of ik ze ergens mee kan ondersteunen. Je ziet dat de kinderen die niet wekelijks oefenen met Bouw!, stagneren in het leesproces en niet verder komen. Er kan altijd een reden zijn waarom ouders niet kunnen oefenen, maar wanneer ouders meerdere malen Bouw! vergeten, zie ik als leerkracht dat het remediëren van de letters/woorden stagneert.

Een van de mooiste succeservaring die ik als leerkracht kan delen naar aanleiding van het werken met Bouw!, was een leerling die bij mij in groep 3 binnenkwam als risicolezer en binnen een half jaar Bouw! had afgesloten. Eind groep 3 verliet hij de groep als drie – ster lezer en had hij AVI M4 behaald. Bouw! zorgde er bij hem voor dat hij succeservaringen met het lezen opdeed en dat hij een sterke lezer was geworden. Vol trots heeft hij zijn Bouw! diploma aan iedereen laten zien. Dit is wat je wilt creëren als leerkracht om de kinderen sterke lezers te laten worden. Voor mij was deze missie geslaagd en dat is het voorbeeld waar ik mij aan vast blijf houden dat Bouw! voor mij als leerkracht werkt!