Wat is geletterdheid en waarom is het belangrijk?
Lexima speelt al bijna twintig jaar een grote rol in de verspreiding van kennis over geletterdheid. Wij hanteren de volgende definities voor lees- en spellingproblemen, laaggeletterdheid en dyslexie.
Geletterdheid
Geletterdheid is kunnen lezen en schrijven. Het begrip omvat de competenties om geschreven of gedrukte informatie te verwerven, te verwerken en gericht te gebruiken. Aan het einde van de basisschool behoort een kind functioneel geletterd te zijn. Geletterd zijn is een vereiste om zelfstandig te kunnen functioneren en participeren in de samenleving.
Laaggeletterdheid
Laaggeletterdheid is moeite hebben met lezen en schrijven. Wie laaggeletterd is, heeft moeite om schriftelijke informatie te begrijpen, om formulieren in te vullen of te lezen. Dit wordt ook wel functioneel analfabetisme genoemd. 2,5 miljoen mensen in Nederland van 16 jaar en ouder is laaggeletterd.
Gecijferdheid en laaggecijferdheid
Gecijferd zijn betekent dat je voldoende vaardig kan omgaan met numerieke informatie zodat het je functioneren in het dagelijks leven niet in de weg staat. Je kunt overweg met getallen en maten, met geld en tijd en kan verbanden leggen. Laaggecijferdheid betekent dat je moeite hebt met deze numerieke informatie.
Lees- en spellingproblemen
Het leren lezen en schrijven verloopt niet voor ieder kind op dezelfde wijze. Kinderen met lees- en/of spellingproblemen raken steeds verder achter ten opzichte van hun klas en blijven steken op een niveau dat niet past bij hun cognitieve vaardigheden. Zij hebben moeite om de letters te automatiseren, halen letters door elkaar of spiegelen letters.
Dyscalculie
Dyscalculie is net zoals dyslexie een specifieke leerstoornis. Mensen met dyscalculie hebben aanhoudende rekenproblemen. Aanhoudend betekent dat de rekenproblemen niet verdwijnen met een beetje extra instructie en oefenen. Als je dyscalculie hebt kan het moeilijk zijn om de eerder geleerde reken- en wiskundekennis correct te gebruiken.
Dyslexie
Kinderen met dyslexie blijven, ondanks inzet en ijver, wat betreft schoolprestaties achter bij het niveau dat van hen verwacht mag worden. Compenserende software helpt kinderen met dyslexie door de belemmeringen die het zwakke lezen en schrijven met zich meebrengt te verminderen. Door de ondersteuning kunnen zij op hun eigen cognitieve niveau functioneren en zelfstandig werken.
Wij willen graag blijven benadrukken dat het hebben van een lees- en/of spellingprobleem zoals dyslexie niets te maken heeft met intelligentie. Leerlingen met dyslexie zijn niet dom, ook al voelen ze zich soms wel zo.