Lezen met de BliksemBende

Meer leesplezier en betere resultaten in woordenschat en begrijpend lezen bij beginnende leesproblemen.

Hoe help je jonge lezers in groep 3 en 4 vooruit, zonder extra belasting voor de klas? Met de BliksemBende geef je leerlingen met beginnende leesproblemen in groepjes van twee effectieve en motiverende ondersteuning op ondersteuningsniveau 2.

Lezen met de BliksemBende

Wat is Lezen met de BliksemBende?

Een digitaal tutorprogramma voor leerlingen in groep 3 en 4 met beginnende leesproblemen. Lezen met de BliksemBende combineert bewezen effectieve leesinterventie met spelelementen, samenwerking en digitale feedback. Leerlingen werken dagelijks 30 minuten in duo’s aan zes afwisselende taalspellen rondom één verhaal.

Een tutor begeleidt maximaal drie duo's (6 leerlingen) tegelijk. Eenvoudig, gestructureerd en efficiënt inzetbaar in de schoolpraktijk. Zo boeken leerlingen vooruitgang in technisch lezen, spelling én tekstbegrip met plezier en vertrouwen. De focus ligt op woordenschat, begrijpend lezen en vloeiend lezen.

Wat Lezen met de BliksemBende voor jou kan betekenen

Leerlingen leren beter lezen — en vinden het nog leuk ook.

  • Meer motivatie: kinderen oefenen spelenderwijs en geven elkaar feedback
  • Zelfvertrouwen groeit: successen worden direct beloond via een Prijzenkast vol filmpjes
  • Inzicht in voortgang: via instaptoetsen, tutortoetsen en duidelijke rapportages
  • Gestructureerde ondersteuning: effectief inzetbaar op ondersteuningsniveau 2
  • Efficiënte inzet: één tutor begeleidt meerdere duo’s tegelijk
  • Aansluiting op reguliere leerlijnen: 50 niveaus met adaptieve opbouw
  • NT2-leerlingen en kinderen met taalbegripsproblemen profiteren zichtbaar
  • Tutor: heeft slechts ≤5 minuten voorbereiding nodig

Waarom werkt Lezen met de BliksemBende?

Lezen met de BliksemBende sluit aan bij de praktijk van de onderwijsprofessional. Jij kiest bewust voor een programma dat méér doet dan ondersteunen: het helpt borgen, verbeteren en echt implementeren. Leerlingen werken in duo’s samen en een tutor begeleidt drie duo’s tegelijk, waardoor de belasting laag blijft terwijl de opbrengst zichtbaar is. Ook geschikt voor inzet met vrijwilligers of onderwijsassistenten.

Het programma is ontwikkeld vanuit Nederlandse en internationale onderzoekspraktijken en bewezen effectief in de praktijk. Zo krijgen leerlingen met beginnende leesproblemen gestructureerde ondersteuning bij woordenschat en tekstbegrip, en ervaren zij meer plezier en zelfvertrouwen in lezen.

Veelgestelde vragen

  • Voor wie is Lezen met de BliksemBende geschikt?
    Lezen met de BliksemBende is ontwikkeld voor (mogelijke) zwakke lezers in groep 3 en 4. Dit kan bijvoorbeeld blijken uit een V-score op de Herfstsignalering van de gebruikte leesmethode, DMT en/of AVI. Met een korte instaptoets wordt per leerling het juiste startniveau in De BliksemBende bepaald.
  • Is Lezen met de BliksemBende methode-onafhankelijk?
    Ja. Lezen met de BliksemBende kan naast elke reguliere leesmethode worden ingezet.
  • Hoeveel leerlingen kunnen tegelijkertijd met Lezen met de BliksemBende werken?
    Wij adviseren om 4 tot 6 leerlingen (2 tot 3 duo's) tegelijk te laten werken. Het precieze aantal hangt af van de zelfstandigheid van de leerlingen en de ervaring van de tutor.
  • Welke apparatuur hebben we nodig?
    Een Chromebook, laptop of computer wordt aangeraden. Omdat De BliksemBende veel werkt met gesproken instructies, animaties en video’s, is goed geluid belangrijk. Er is één device per team nodig. Het gebruik van iPads/tablets wordt afgeraden vanwege het kleine scherm en het ontbreken van een toetsenbord.
  • Moet er een programma worden geïnstalleerd?
    Nee. De BliksemBende is volledig web-based en toegankelijk via een internetbrowser.
  • Hoe wordt de voortgang van leerlingen bijgehouden?
    Na elk afgerond verhaal neemt de tutor een Tutortoets af bij beide leerlingen in een team. Als zij het niveau voldoende beheersen, gaan ze door naar een volgend verhaal. In het beheerportaal kunt u als tutor, leerkracht of intern begeleider de voortgang van alle leerlingen uitgebreid volgen.