

EHBI is een effectieve aanpak voor het verbeteren van de leskwaliteit.
Met een praktische, evidence-informed en schoolbrede aanpak leren onderwijsprofessionals instructie planmatig opbouwen, kennisgericht denken om als team effectief samenwerken.
Het resultaat: duurzame verbetering van basisvaardigheden zoals taal en rekenen, met meer leerplezier voor leerlingen, minder werkdruk voor leerkrachten en een stevige kwaliteitsimpuls voor de hele school.
In vijf bijeenkomsten werken leerkrachten en teams met hun eigen lesmateriaal en passen ze de principes direct toe. Ze leren onder andere:
— Verschillende soorten kennis herkennen en benutten - Instructieprincipes toepassen in hun dagelijkse lessen - Effectieve taakanalyses maken om leerstof zorgvuldig op te bouwen - Kwaliteit van aanwezige voorkennis beoordelen en benutten.
Door deze aanpak ervaren leerkrachten meer grip op hun lessen, leerlingen boeken sneller resultaten en interventies worden minder nodig.
* De aanpak van EHBI volgt de HGW-cyclus: Waarnemen, begrijpen, plannen en realiseren.
Nee. Het is een manier van kijken naar je onderwijs. Het biedt een handvat waarmee je naar elke taak, methode, handleiding en didactiek kunt kijken. Je kunt zelf beoordelen hoe de (fundamenten van de) basisvaardigheden aan bod komen en wat de sterke/zwakke punten zijn.
EHBI staat los van welke didactische ‘school’ je volgt. De fundamenten die aan bod komen gelden voor elke onderwijsaanpak en elke methode.
Ja, de eerste onderzoeken naar de effectiviteit werden ruim 30 jaar geleden gepubliceerd door Wied Ruijssenaars en Cécile Ruijssenaars-Elshoff en toonden de effectiviteit aan. Sindsdien is dit bevestigd en gepubliceerd, zowel op basis van groepsonderzoek, N=1 onderzoek als in specifiek behandelingsgericht onderzoek in de klinische praktijk.
Voortdurend is ook de actuele wetenschappelijke literatuur geanalyseerd en beschreven in verschillende handboeken met uitgebreide literatuuroverzichten.
Wat is het type kennis dat in het lezen-, spellen- en rekenen-in-uitvoering van deze leerling(en) centraal staat? Feiten, procedures of metacognitieve kennis?
Welke kwaliteit van die kennis zien we nu en welke kwaliteit willen we bereiken? Met welke wetenschappelijk onderbouwde instructieprincipes verbeteren we de kwaliteit van de kennis?
Om het leerproces van de leerling(en) te ondersteunen is een optimale afstemming nodig tussen leerinhoud en instructieprincipes. Een taakanalyse is daarbij een belangrijk hulpmiddel om vast te stellen welk type kennis centraal staat.
Leerkrachten zijn met EHBI in staat om een antwoord te geven op de hierboven genoemde drie vragen. Maar ze herkennen vanuit de achterliggende visie ook direct de sterke en zwakke kanten van een instructieles in de methode. Ze zijn bovendien in staat om les- en leerdoelen te analyseren en daarbinnen verantwoorde keuzes te maken. Ze ontwikkelen daarbij met hun collega’s een gemeenschappelijke taal om schoolbreed de leerontwikkeling te volgen en te stimuleren.
EDI start vanuit de leerkracht en gaat over het geven van een goede les voor alle leerlingen. Het biedt daarvoor concrete handvatten. De leerkracht staat centraal en leert bewust gebruik te maken van belangrijke onderwijskundige en wetenschappelijk onderbouwde principes, zoals:
Een onderwijskundig goed opgebouwde les is een noodzakelijke voorwaarde voor succesvol leren.
Bekijk hier het filmpje waarin het verschil tussen EHBI en EDI wordt uitgelegd.
In het begin is het wel een tijdsinvestering maar uiteindelijk levert het tijdswinst op omdat je heel kritisch leert kijken naar je lesdoelen. Dit zorgt ervoor dat je onderdelen durft te schrappen en echt kijkt naar de essentie. Daardoor zal je veel tijd hebben om de fundamenten van de basisvaardigheden heel goed te verstevigen door zo volledig mogelijk te automatiseren.
De manier van kijken die je leert met EHBI is geschikt voor iedereen. Immers, iedereen moet zijn fundament van de basisvaardigheden stevig hebben staan.