EHBI

Blijvend betere taal- en rekenresultaten, zonder extra werkdruk.

Iedere leerling verdient het beste onderwijs. Veel scholen zoeken naar manieren om de basisvaardigheden echt te versterken zonder dat dit extra werkdruk oplevert.

EHBI maakt dat mogelijk!

EHBI

Hoe EHBI zorgt voor blijvend betere resultaten

EHBI - Effectief Handelen bij Basis Instructie

Volgens Wied Ruijssenaars en Cécile Ruijssenaars-Elshoff staat EHBI voor Eerste hulp bij Instructie en legt de focus op de fundamenten van het leren. Een goede fundering is onmisbaar: iedere nieuwe kennis bouwt voort op de kwaliteit van de eerdere basis. Zwakke schakels in dit fundament kunnen op elk moment problemen veroorzaken in het leerproces. Daarom helpt EHBI scholen en leerkrachten om vanaf het begin de juiste keuzes te maken, gericht op een solide basis voor blijvende leerresultaten. Wied en Cécile zijn de ontwikkelaars van EHBI en hebben meerdere artikelen en boeken geschreven over orthopedagogiek, diagnostiek, dyslexie, dyscalculie, leer- en ontwikkelingsproblemen zowel nationaal als internationaal.

Doelgerichte ondersteuning voor de hele school

EHBI is een schoolbrede oplossing die speciaal is ontwikkeld om scholen en leerkrachten te ondersteunen in het behalen van goede leerresultaten voor álle leerlingen. Door systematisch naar leerstof te kijken en instructie optimaal af te stemmen op de behoefte van elke leerling, neemt de noodzaak voor extra ondersteuning af. Leerkrachten worden hierin getraind om hun pedagogisch-didactische vaardigheden verder te versterken. Hierdoor worden lessen effectiever en efficiënter, terwijl de werkdruk afneemt.

Praktisch, systematisch en duurzaam

In vijf praktische bijeenkomsten leren leerkrachten:

  • Kennis over verschillende typen kennis en weten waarom dit zo belangrijk is.
  • Kennis van instructieprincipes en dit toepassen
  • Het isoleren van feiten en procedures
  • De kwaliteit van de voorkennis beoordelen
  • Leren hoe je een goede taakanalyse maakt

In plaats van kant-en-klare lessen te volgen, ontwikkelen leerkrachten hun eigen effectieve lesaanpak. Ze leren leerpatronen eerder herkennen, problemen voorkomen en elke dag betere onderwijskeuzes maken.

Resultaten die verder reiken dan de klas

De voordelen van EHBI blijven niet beperkt tot de individuele klas. Door het programma groeit het bewustzijn binnen het hele team over de doorgaande leerlijn, wat zorgt voor betere samenwerking, meer efficiëntie en zichtbare vooruitgang. Zowel de leerresultaten op taal en rekenen als de interne professionele cultuur binnen de school worden structureel versterkt.

Actieve betrokkenheid en maatwerk

EHBI is geen kant-en-klaar programma, maar een traject waarin scholen leren om vanuit het EHBI-kader naar hun eigen methodes, knelpunten, doelen en samenwerking te kijken. Tijdens de bijeenkomsten wordt actief geoefend, krijgen deelnemers opdrachten mee en wordt gewerkt aan een concreet plan voor implementatie binnen de eigen school. EHBI is daarmee geen korte termijn vaardigheid, maar een visie die blijvend wordt ingebed in de dagelijkse onderwijspraktijk.

EHBI werkt

EHBI is praktisch, zorgt voor blijvend betere resultaten en werkt echt. Scholen die werken met EHBI ervaren snel verbeteringen in de lespraktijk, zien hun leerlingen beter presteren en bouwen aan een sterkere onderwijskwaliteit voor de lange termijn.

EHBI
EHBI

Volg een leerzame meerdaagse training om te werken aan blijvend betere leerresultaten

Veelgestelde vragen

  • Is EHBI een methode?

    Het biedt een algemeen denkkader dat toepasbaar is op elke methode, op elk niveau en voor elke leeftijd. Het stuurt de analyse van methodes en biedt handvatten voor noodzakelijke verbetering.

  • Is EHBI bewezen effectief?
    Effectiviteit Onderzoek

    Ja, de eerste onderzoeken naar de effectiviteit werden ruim 30 jaar geleden gepubliceerd door Wied Ruijssenaars en Cécile Ruijssenaars-Elshoff en toonden de effectiviteit aan. Sindsdien is dit bevestigd en gepubliceerd, zowel op basis van groepsonderzoek, N=1 onderzoek als in specifiek behandelingsgericht onderzoek in de klinische praktijk.

    Voortdurend is ook de actuele wetenschappelijke literatuur geanalyseerd en beschreven in verschillende handboeken met uitgebreide literatuuroverzichten.

  • Wat is het verschil tussen EDI en EHBI?

    EDI: de leerkracht centraal

    EDI start vanuit de leerkracht en gaat over het geven van een goede les voor alle leerlingen. Het biedt daarvoor concrete handvatten. De leerkracht staat centraal en leert bewust gebruik te maken van belangrijke onderwijskundige en wetenschappelijk onderbouwde principes, zoals:

    • het voor de leerlingen formuleren van het lesdoel en activeren van hun voorkennis;
    • duidelijke instructie en begeleide oefening;
    • controleren van begrip, geven van feedback en herhalen.

    Een onderwijskundig goed opgebouwde les is een noodzakelijke voorwaarde voor succesvol leren.

    EHBI: start vanuit de leerling

    1. Wat is het type kennis dat in het lezen-, spellen- en rekenen-in-uitvoering van deze leerling(en) centraal staat? Feiten, procedures of metacognitieve kennis?
    2. Welke kwaliteit van die kennis zien we nu en welke kwaliteit willen we bereiken?
    3. Met welke wetenschappelijk onderbouwde instructieprincipes verbeteren we de kwaliteit van de kennis?

    Om het leerproces van de leerling(en) te ondersteunen is een optimale afstemming nodig tussen leerinhoud en instructieprincipes. Een taakanalyse is daarbij een belangrijk hulpmiddel om vast te stellen welk type kennis centraal staat. Leerkrachten zijn met EHBI in staat om een antwoord te geven op de hierboven genoemde drie vragen. Maar ze herkennen vanuit de achterliggende visie ook direct de sterke en zwakke kanten van een instructieles in de methode. Ze zijn bovendien in staat om les- en leerdoelen te analyseren en daarbinnen verantwoorde keuzes te maken. Ze ontwikkelen daarbij met hun collega’s een gemeenschappelijke taal om schoolbreed de leerontwikkeling te volgen en te stimuleren.

    Bekijk hier het filmpje waarin het verschil tussen EHBI en EDI wordt uitgelegd.

  • Waar halen we de tijd vandaan om de principes uit EHBI toe te passen?
    EHBI Tijdwinst

    Het werken met EHBI 2.0 levert tijdwinst op, doordat je snel leert overzien welke onderdelen in een instructieles relevant of niet relevant zijn. Je leert schrappen.

    De vrijkomende tijd kun je, bijvoorbeeld, besteden aan meer herhaling en oefening dan de methode biedt. Of aan het isoleren van specifieke kennisonderdelen die meer aandacht vragen.

  • Is EHBI bruikbaar voor het werken met leerlingen met (ernstige) leerproblemen? En voor leerlingen die hoogbegaafd zijn?
    EHBI 2.0 en Differentiatie

    Ja, dat is voor deze leerlingen niet anders dan voor andere leerlingen. Het kader dat in EHBI 2.0 is uitgewerkt, biedt concrete handvatten om te differentiëren.