

Blijvend betere taal- en rekenresultaten, zonder extra werkdruk.
Iedere leerling verdient het beste onderwijs. Veel scholen zoeken naar manieren om de basisvaardigheden echt te versterken zonder dat dit extra werkdruk oplevert.
EHBI maakt dat mogelijk!
Het biedt een algemeen denkkader dat toepasbaar is op elke methode, op elk niveau en voor elke leeftijd. Het stuurt de analyse van methodes en biedt handvatten voor noodzakelijke verbetering.
Ja, de eerste onderzoeken naar de effectiviteit werden ruim 30 jaar geleden gepubliceerd door Wied Ruijssenaars en Cécile Ruijssenaars-Elshoff en toonden de effectiviteit aan. Sindsdien is dit bevestigd en gepubliceerd, zowel op basis van groepsonderzoek, N=1 onderzoek als in specifiek behandelingsgericht onderzoek in de klinische praktijk.
Voortdurend is ook de actuele wetenschappelijke literatuur geanalyseerd en beschreven in verschillende handboeken met uitgebreide literatuuroverzichten.
EDI: de leerkracht centraal
EDI start vanuit de leerkracht en gaat over het geven van een goede les voor alle leerlingen. Het biedt daarvoor concrete handvatten. De leerkracht staat centraal en leert bewust gebruik te maken van belangrijke onderwijskundige en wetenschappelijk onderbouwde principes, zoals:
Een onderwijskundig goed opgebouwde les is een noodzakelijke voorwaarde voor succesvol leren.
EHBI: start vanuit de leerling
Om het leerproces van de leerling(en) te ondersteunen is een optimale afstemming nodig tussen leerinhoud en instructieprincipes. Een taakanalyse is daarbij een belangrijk hulpmiddel om vast te stellen welk type kennis centraal staat. Leerkrachten zijn met EHBI in staat om een antwoord te geven op de hierboven genoemde drie vragen. Maar ze herkennen vanuit de achterliggende visie ook direct de sterke en zwakke kanten van een instructieles in de methode. Ze zijn bovendien in staat om les- en leerdoelen te analyseren en daarbinnen verantwoorde keuzes te maken. Ze ontwikkelen daarbij met hun collega’s een gemeenschappelijke taal om schoolbreed de leerontwikkeling te volgen en te stimuleren.
Bekijk hier het filmpje waarin het verschil tussen EHBI en EDI wordt uitgelegd.
Het werken met EHBI 2.0 levert tijdwinst op, doordat je snel leert overzien welke onderdelen in een instructieles relevant of niet relevant zijn. Je leert schrappen.
De vrijkomende tijd kun je, bijvoorbeeld, besteden aan meer herhaling en oefening dan de methode biedt. Of aan het isoleren van specifieke kennisonderdelen die meer aandacht vragen.
Ja, dat is voor deze leerlingen niet anders dan voor andere leerlingen. Het kader dat in EHBI 2.0 is uitgewerkt, biedt concrete handvatten om te differentiëren.