Werken aan duurzame impact: het verhaal van Suzan Ramakers
Na jarenlange ervaring binnen Lexima is deze collega inmiddels een drijvende kracht achter de bovenschoolse trajecten die Lexima aanbiedt. Als manager van de bovenschoolse overeenkomsten is zij verantwoordelijk voor het kwaliteitsbeleid, de innovatie van de bijbehorende diensten en de begeleiding van projectleiders die werken met schoolbesturen en samenwerkingsverbanden. “Wat mijn werk zo bijzonder maakt, is de afwisseling en de betrokkenheid van het team. Iedereen bij Lexima wil écht het verschil maken voor leerlingen én onderwijsprofessionals,” vertelt ze.

Vertrouwen als fundament
Eén van de momenten waar ze met trots op terugkijkt, is de samenwerking met samenwerkingsverband De Hoeksche Waard. “We hebben daarin een sterk en wederzijds vertrouwen opgebouwd. Dat is onmisbaar als je samen structureel wilt bouwen aan beter onderwijs.” Die verbinding komt niet uit het niets: het is het resultaat van consistent maatwerk, aandacht voor borging én een gedeelde missie – ieder kind optimaal laten participeren in de maatschappij.
De kracht van samenwerking
Voor haar zit de kracht van een bovenschools traject juist in het collectieve proces. “Je bereikt in één keer een grote groep scholen die elkaar versterken. Doordat scholen kennis en good practices uitwisselen, wordt expertise niet alleen opgebouwd, maar ook behouden. Ook als er op een school kennis wegvalt door bijvoorbeeld personeelswisselingen, kan een collega-school binnen het bestuur bijspringen.”
Deze visie vertaalt zich in een praktische aanpak: “We adviseren altijd om samen met de projectleider een jaarplan op te stellen. Dat plan moet de vier onderdelen van het Vier-in-Balans-model raken: visie en beleid, deskundigheid, inhoud & toepassingen en ict-infrastructuur. Communicatie en evaluatie zijn daarin onmisbare schakels.”
Altijd in ontwikkeling
Wat ze waardeert aan haar werk, is dat Lexima voortdurend in ontwikkeling blijft. “We zijn begonnen met trainingen in compenserende software, maar bieden inmiddels een compleet palet aan: van preventie tot leesbevordering en van spelling tot rekenen. Die groei zie ik niet alleen in producten, maar ook in onze expertise: van softwarekennis naar brede onderwijskundige ondersteuning.” Ze straalt als ze zegt: “We zijn nog lang niet klaar.”
Elke dag anders
Een typische werkdag? Die bestaat eigenlijk niet. “De ene dag zit ik in overleg, de volgende dag ben ik op pad om collega’s te coachen of voer ik evaluatiegesprekken met klanten. Die afwisseling houd me scherp en maakt mijn werk waardevol.”
Met oog voor welzijn en groei
Een belangrijk motto in haar werk is gebaseerd op de psychologische basisbehoeften: autonomie, competentie en verbondenheid. “Wanneer die in balans zijn, is er sociaal-emotioneel welbevinden en motivatie om te leren. De programma’s van Lexima dragen bij aan die balans – en daarmee aan leerkansen voor iedereen.”
De waarde die haar dagelijks drijft? “De klant positief verrassen door nét dat beetje extra te geven. Dát maakt het verschil.” En als er een les is die ze de afgelopen jaren geleerd heeft, is het wel dat de to-do-lijst nooit af is. “Wat vandaag niet lukt, lukt morgen wel. En dat is oké.”