Astrid van Lieshout en Miriam Kist

Van Beleid naar Praktijk: Effectief Rekenonderwijs in de Klas

Over de lezing & sprekers

Over de lezing & sprekers

Stel je voor dat je een klaslokaal binnenstapt waar elke leerling met vertrouwen en plezier aan het rekenen is. Dit is het doel van onze lezing, waarin we de brug slaan tussen beleidsvorming en de dagelijkse praktijk van het rekenonderwijs.

Tijdens deze inspirerende sessie nemen we je mee op een reis door de wereld van effectief rekenonderwijs. We beginnen met een verkenning van de kenmerken van goed rekenonderwijs en hoe deze in de klas kunnen worden toegepast. Je leert hoe je de theorie kunt vertalen naar concrete lespraktijken die de leerresultaten van je leerlingen verbeteren. Een belangrijk onderdeel van de lezing is differentiatie. We bespreken waarom het essentieel is om rekening te houden met de diverse leerbehoeften van leerlingen en bieden praktische strategieën om dit in je lessen te integreren. Je krijgt handvatten aangereikt om elke leerling op zijn of haar niveau te ondersteunen en te motiveren. Daarnaast richten we ons op het automatiseren van rekenbewerkingen. We laten zien waarom dit een cruciale vaardigheid is en hoe je leerlingen kunt helpen om deze vaardigheid te ontwikkelen. Aan de hand van de referentieniveaus verkennen we de knoppen waar een leerkracht en schoolleiding aan kunnen draaien om écht verschil te maken.

Beiden zijn we werkzaam als onderwijsadviseur bij Lexima. Onze ervaring in het basisonderwijs nemen we mee in onze adviseursrol. Binnen Lexima zijn we verantwoordelijk voor het ontwikkelen van de rekentrainingen en denken we mee met stichtingen/besturen over het rekenbeleid en implementatie van onze rekenprogramma's. Tevens zijn we intern het aanspreekpunt op het gebied van rekenen bij vraagstukken en denken we mee over de ontwikkeling van de rekenprogramma's.