Sezgin Cihangir

Kwaliteit van onderwijs onder druk

Over de lezing & spreker

Over de lezing & spreker

De kwaliteit van het onderwijs in Nederland staat onder druk. Ondanks alle inspanningen leren kinderen aantoonbaar minder op school. Dit blijkt bijvoorbeeld uit de afname van leesvaardigheid. Zo is 33% van de 15-jarigen functioneel analfabeet en behaalt meer dan de helft van de basisschoolleerlingen de gestelde streefniveaus niet.

Daarnaast woedt er een hevig debat over wat we aan onze kinderen moeten onderwijzen. Dit gepolariseerde debat draagt niet bij aan een oplossing. Sterker nog, het maakt de achteruitgang alleen maar groter en belemmert het herstel van basisvaardigheden zoals lezen, schrijven en rekenen. Leerkrachten worden geconfronteerd met tegenstrijdige verwachtingen, wat resulteert in oneerlijk onderwijs en zo wordt de kloof tussen sociale groepen alsmaar groter. Dit terwijl er weinig discussie nodig is over wat goed onderwijs inhoudt, want de kern van basisvaardigheden is al eeuwenlang onveranderd.

Om de negatieve trend te keren, moeten we de polarisatie achter ons laten en ons richten op consensus: overeenstemming over wat leerlingen minimaal moeten beheersen. Een gezamenlijke visie op basisvaardigheden biedt niet alleen helderheid voor leerkrachten, maar vormt ook een fundament voor gelijke kansen en toekomstbestendig onderwijs. De vraag is niet wat goed onderwijs is, maar hoe we als samenleving eenheid kunnen bereiken om dat onderwijs te realiseren. Sezgin doet in deze workshop/lezing enkele handreikingen.

Sezgin is gepromoveerd in de sociale psychologie. In zijn functie als directeur van het Nederlands Mathematisch Instituut werkt Sezgin aan beter taal- en rekenonderwijs. Tevens begeeft Sezgin zich actief in het publieke debat over wat goed onderwijs hoort te zijn.

Kijk voor meer informatie op de website van het Nederlands Mathematisch Instituut .