Astrid van Lieshout: Ervaren leerkracht en RT-specialist met een passie voor onderwijsvernieuwing en rekensucces

Astrid heeft 10 jaar als groepsleerkracht gewerkt en daarna 17 jaar haar eigen RT-praktijk gerund. Daar begeleidde ze leerlingen met specifieke hulpvragen, en juist in die tijd kwam ze veelvoudig in aanraking met de programma’s van Lexima. ''Dit wekte mijn wens om voor grotere groepen kinderen een verschil te maken. Bij Lexima train ik leraren in de ins en outs van onze programma’s en ondersteun ik bij de implementatie op stichtingsniveau''. Het afgelopen jaar heeft ze zich extra verdiept in de rekenprogramma’s en de theorie van het rekenen.

Kun je een project of moment delen waar je bijzonder trots op bent?

Afgelopen jaar hebben we gratis bijeenkomsten over allerlei uiteenlopende inhoudelijke thema’s georganiseerd. Een van de bijeenkomsten ging over rekenen en was in de bibliotheek van Utrecht. De spreker nam de deelnemers mee in zijn onderzoek en achteraf gaven de deelnemers ook aan hoe waardevol ze de lezing hebben gevonden. Ik word heel blij van zo’n moment van gezamenlijk informatie opdoen en delen.

Wat maakt het geven van een training zo leuk/bijzonder? Wat halen deelnemers uit een training?

Het is natuurlijk sowieso leuk om contact te hebben met mensen uit het onderwijsveld en zo ervaringen met elkaar uit te wisselen. Ik krijg er energie van als mensen na de training goed uit de voeten kunnen met het programma. Het allerleukst vind ik het als je mee mag denken over de implementatie van het programma op school. Zeker als specifieke vraagstukken zijn, zoals een bijzondere doelgroep of uitdagingen in de organisatie. Niet iedere deelnemer haalt hetzelfde uit een training. Voor de ene deelnemer is het een moment van bewust bezig zijn met de inzet van het programma op school en richt zich vooral op herhaling en de implementatie, andere deelnemers komen echt om het programma te leren kennen en willen er praktisch mee uit te voeten kunnen en weer een ander gedeelte van de deelnemers willen juist de theorie achter onze programma’s leren kennen. Het is voor mij leuk om te zien dat deelnemers aan gaan tijdens een training en enthousiast gaan sparren over de juiste inzet. Vaak zie je dat deelnemers dan leren van tips van elkaar.