Bouw! voorkomt leesproblemen

Ieder kind verdient gelijke kansen. Een goede leesvaardigheid is daarin van groot belang. Bouw! helpt leerlingen in groep 2 t/m 4 die risico lopen op problemen met lezen. Dit voorkomt frustratie en legt de basis voor de toekomst.

Bouw! ondersteunt ruim 180.000 zwakke lezers op meer dan 5.800 scholen.

Bouw! voorkomt leesproblemen

Hoe Bouw! leesproblemen voorkomt

Bouw! is een preventief programma dat leerlingen ondersteunt bij beginnende geletterdheid en leren lezen. Het programma geeft inzicht in alfabetische principes als de klank-tekenkoppeling en draagt bij aan de ontwikkeling van het fonemisch bewustzijn.


Zet Bouw! in op ondersteuningsniveau 2 en 3. Het is geschikt voor leerlingen vanaf halverwege groep 2 tot en met groep 4.

• Voorkomt onnodige frustratie en leesproblemen bij de leerling
• In te zetten met niet-professionele tutoren op ondersteuningsniveau 3
• Bewezen effectief zowel wetenschappelijk als in de praktijk!
• Bouw! ondersteunt op 5.865 scholen 179.271 zwakke lezers

Tutoren zorgen voor begeleiding

In Bouw! begeleiden niet-professionele tutoren de leerling. Zo wordt de leerkracht ontlast. De tutor geeft feedback en emotionele ondersteuning aan de leerling, waardoor de leerling gericht en met vertrouwen zijn of haar leesvaardigheid kan verbeteren. Ouders, vrijwilligers en oudejaarsleerlingen kunnen de rol van tutor op zich nemen. De inzet van Bouw! is het meest succesvol als alle lessen uit het programma worden gedaan.

Dit zeggen anderen over Bouw!

Bestel Bouw!

Bestel Bouw!

Ga direct aan de slag met Bouw!. Kies voor een losse schoollicentie voor onbeperkt gebruik van Bouw! op jouw school. Of ga voor een plus pakket, dat bestaat uit de licentie voor onbeperkt gebruik van Bouw! op school, online vaardigheidstraining voor 2 personen en voortgangsrapportage.

Door een training te volgen zet je het programma succesvol in. Een goede implementatie van het programma speelt namelijk een belangrijke rol in de effectieve resultaten. De trainingen worden beoordeeld met een 8 of hoger.

Klik hieronder op de juiste tegel om Bouw! te bestellen.

Bovenschoolse aanpak

Bovenschoolse aanpak

Kies voor een bovenschoolse aanpak van leesproblemen. Dit is een meerjarige structurele ondersteuning waarmee je zorgt voor een optimale inzet van het preventieve programma Bouw! op jouw school.

De bestuurslicentie van Lexima garandeert vooruitgang bij de zwakste leerlingen. Al meer dan 250 besturen maken hier gebruik van. Uit onderzoek is gebleken dat de inzet van een bestuurslicentie leidt tot betere resultaten bij de leerlingen.

Meer informatie

Veelgestelde vragen

  • Hoe selecteer ik leerlingen die in aanmerking komen voor Bouw!?
    Vaak kan de leerkracht al in groep 2 zien welke leerling een risico lopen op het ontwikkelen van leesproblemen. Onderzoeken waarin de ontwikkeling van leerlingen langdurig gevolgd is, tonen aan dat in het bijzonder een lage letterkennis en een zwak fonologisch bewustzijn in groep 2 belangrijke voorspellers zijn van latere leesproblemen. Het is de taak van school om vroegtijdig te screenen op deze vaardigheden. Ook kinderen met een familiair risico op dyslexie lopen een grote kans om zelf ernstige leesproblemen te ontwikkelen. Het is daarom raadzaam dat scholen bij ouders nagaan of er sprake is van leesproblematiek in de familie.
  • Hoe zet ik Bouw! in op ondersteuningsniveau 3?
    Bouw! mag op ondersteuningsniveau 3 worden ingezet met ouders en oudere leerlingen als tutor, mits de leesspecialist samen met de leerkracht de ontwikkeling volgt. De leesspecialist neemt de tussentijdse toetsen af en blijft verantwoordelijk voor de inrichting van de begeleiding. De oefentijd is minimaal 3 x 20 minuten (of in ieder geval in totaal tenminste 60 minuten) per week.
  • Sluit Bouw! aan bij de voorschriften van het protocol dyslexie?
    Bouw! kan vroegtijdig en langdurig kan worden ingezet op ondersteuningsniveau 3. Er worden (deel)toetsen afgenomen waarmee nagegaan wordt wat een leerling beheerst. Als een leerling ondanks intensief werken met Bouw! geen of nauwelijks vooruitgang laat zien bij tussentijdse observaties en hoofdmetingen, is het op basis van de digitaal opgeslagen gegevens aantoonbaar dat de school heeft voldaan aan zijn zorgplicht op niveau 3 en kan de leerling worden aangemeld voor de vergoedingsregeling dyslexie.
  • Wie kan er als tutor leerlingen begeleiden?
    Bouw! combineert goed doordachte computerondersteuning met het beproefde middel van de inzet van een tutor die naast het kind zit en aanwijzingen geeft. Deze tutors hoeven geen onderwijsprofessional te zijn, het kunnen ook ouders, grootouders, vrijwilligers of ouderejaars leerlingen zijn.
  • Wat is het verschil tussen 'Bouw! Start' en 'Bouw! Verder'?
    Leerlingen die nog geen leesonderwijs hebben gevolgd leren in 'Bouw! Start' letters, lettercombinaties en eenvoudige woorden vormen. Ook kinderen die moeite hebben met de klank-tekenkoppelingen en woordsynthese beginnen hier. Zwakke lezers starten in groep 3 of groep 4 met Bouw!. In 'Bouw! Verder' leren zij woorden met een complexere structuur, zoals woorden met medeklinkerclusters, samengestelde woorden en woorden met open en gesloten lettergrepen.
  • Hoe is Bouw! bereikbaar?
    Bouw! is bereikbaar via Lexipoort, het klantportaal van Lexima. Hierin doe je ook het beheer van het programma. Daarnaast zien leerkrachten en intern begeleiders in Lexipoort resultaten in van alle leerlingen die met de producten werken.