Begrijpend lezen in het onderwijs met effectieve tools

Leestijd 5 minuten

Categorie(ën):
[NL-L] Begrijpend lezen in het onderwijs met effectieve tools

Bij Lexima begrijpen we dat jij als onderwijsprofessional voortdurend op zoek bent naar manieren om het begrijpend lezen van jouw leerlingen te verbeteren. Ontdek hoe je begrijpend lezen kunt versterken en het leesplezier kunt vergroten met bewezen methoden en tools.

Waarom begrijpend lezen?

Problemen met begrijpend lezen zijn een grote uitdaging voor kinderen in het onderwijs. Gelukkig zijn er programma's en strategieën beschikbaar die kunnen helpen om deze obstakels te overwinnen en de leesvaardigheid van leerlingen te verbeteren. Of je nu een schoolleider, onderwijsprofessional of ouder bent, samen met Lexima vind je de praktische ondersteuning die helpt bij begrijpend lezen. Omdat iedereen een eerlijke kans op succes verdient.

✓ Voor een betere leesvaardigheid
✓ Effectief bevonden door experts
✓ Ondersteuning voor effectief gebruik

Of download onze brochure

Direct naar

Effectieve hulp om leesvaardigheid te verbeteren
Een individuele benadering van leesondersteuning
Lees- en spellingproblemen in Nederland

Leren lezen: bouwstenen voor educatieve groei
Blogs

Wat is begrijpend lezen?

Begrijpend lezen gaat verder dan alleen het ontcijferen van woorden en zinnen; het is een complex proces waarbij leerlingen de inhoud van een tekst echt moeten begrijpen. Als onderwijsprofessional weet je dat begrijpend lezen het vermogen omvat om informatie uit een tekst te interpreteren, analyseren en samen te vatten. Leerlingen moeten verbanden kunnen leggen tussen verschillende delen van de tekst en hun kennis uit eerdere ervaringen en andere vakgebieden toepassen. Belangrijke vaardigheden bij begrijpend lezen zijn het onderscheiden van hoofd- en bijzaken, het herkennen van tekststructuren en het maken van conclusies op basis van impliciete informatie. Metacognitie speelt hierbij een cruciale rol: leerlingen moeten hun eigen leesproces kunnen monitoren en aanpassen. Dit betekent dat ze strategieën moeten toepassen zoals het stellen van vragen tijdens het lezen, het samenvatten van teksten en het controleren van hun begrip.

Moeite met begrijpend lezen

Leerlingen die moeite hebben met begrijpend lezen, stuiten vaak op diverse obstakels. Deze kunnen variëren van een beperkte woordenschat en gebrek aan achtergrondkennis tot moeite met het herkennen van tekststructuren en het toepassen van leesstrategieën. Hoewel dyslexie één van de redenen kan zijn dat een leerling moeite heeft met begrijpend lezen, is het handig om te weten dat dit niet standaard gepaard gaat met elkaar. Het is cruciaal om deze uitdagingen vroegtijdig te identificeren en je leerlingen met behulp van passende en ondersteunende programma’s optimaal te ondersteunen in het leerproces.

Effectiviteit in het onderwijs voor begrijpend lezen

Effectief onderwijs in begrijpend lezen is cruciaal voor het succes van je leerlingen. Volgens onderzoek van de Inspectie voor het Onderwijs uit 2019 draagt gestructureerde en expliciete instructie, gericht op technische leesvaardigheid en woordenschat, aanzienlijk bij aan beter leesbegrip. Volgens Kees Vernooy vormt effectief leesonderwijs de basis voor begrijpend lezen. Vernooy benadrukt dat het stimuleren van leesplezier pas zinvol is als de technische leesvaardigheid op orde is. Effectieve methoden zoals close reading en metacognitieve instructie, zoals beschreven in de studies van Roel van Steensel en Thoni Houtveen, helpen leerlingen om diepere lagen van tekst te begrijpen en hun leesproces te verbeteren. Door het implementeren van deze strategieën, kun jij als onderwijsprofessional de leesvaardigheid en het leesplezier van je leerlingen aanzienlijk verbeteren.

Begrijpend lezen verbeteren

Om begrijpend lezen bij jouw leerlingen te verbeteren, kan je jouw lessen richten op verschillende aspecten.

  1. Woordenschat en tekstkennis: Zorg ervoor dat leerlingen een uitgebreide woordenschat hebben en vertrouwd zijn met verschillende tekstgenres en -structuren. Dit helpt hen om nieuwe woorden en concepten sneller te begrijpen en te onthouden.
  2. Leesstrategieën: Leer leerlingen om strategisch te lezen. Dit omvat het voorspellen van inhoud, het stellen van vragen tijdens het lezen, het samenvatten van teksten en het monitoren van hun eigen begrip.
  3. Motivatie en leesplezier: Bevorder een positieve houding ten opzichte van lezen door het aanbieden van interessante en uitdagende teksten. Moedig vrijetijdslezen aan en creëer een rijke leesomgeving.

Hoe kinderen leren begrijpend lezen

Dr. Reid Lyon is neuropsycholoog en expert op het gebied van leerproblemen. Hij stelt dat er in de afgelopen 50 jaar veel onderzoek is gedaan naar hoe wij leren lezen. In tien stelregels probeert hij dit samen te vatten. Lees het blog Tien stelregels: Wat we tot nu toe hebben geleerd over hoe kinderen leren lezen.

Begrijpend lezen oefenen

Oefenen met begrijpend lezen is essentieel voor het versterken van de leesvaardigheid. Dit omvat verschillende activiteiten, zoals voorlezen in de klas, samen lezen, zelfstandig lezen en het gebruik van interactieve programma’s. Regelmatig oefenen verbetert niet alleen het leesbegrip, maar bouwt ook zelfvertrouwen en plezier in lezen op.

Compenserende software bij begrijpend lezen

Compenserende voorleessoftware geeft ondersteuning bij begrijpend lezen en vermindert de belemmeringen, die het zwakke lezen en spellen met zich meebrengen. Dankzij deze software kunnen leerlingen met lees-, schrijf- of leerproblemen zoals dyslexie eindelijk presteren op hun cognitieve niveau. Bekijk het overzicht waarin we compenserende software vergelijken.

Webinar Effectief Onderwijs

Wil je meer weten over de compenserende software bij begrijpend lezen? In de gratis webinarserie ‘Effectief onderwijs met…’ maak je in een klein half uur kennis met een educatieve interventie en leer je hoe zij leerlingen helpt hun uitdagingen op taal- en rekengebied aan te pakken.

Vragen?

Wil je meer weten over begrijpend lezen of over het aanschaffen van onze programma’s? Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag verder.

Of download alvast onze brochure.

Voor onderwijs-instellingen De leerlingen op jouw school verdienen de beste ondersteuning bij begrijpend lezen. Lexima biedt bewezen programma’s voor integratie in jouw curriculum.
Voor behandel-praktijken Elk kind is anders en daarom is ook elke behandeling anders. Lexima’s aanpak bij begrijpend lezen is daarom persoonlijk en flexibel, zodat het aansluit bij elke individuele behoeften.
Voor particulieren Wil je ervoor zorgen dat leerlingen thuis aan de slag gaan met begrijpend lezen?. De programma’s van Lexima zijn gebruiksvriendelijk en maken dit dus erg toegankelijk.

Meest gestelde vragen

Wat is begrijpend lezen?
Begrijpend lezen is het vermogen om de betekenis en boodschap van een tekst te begrijpen en te verwerken. Dit omvat het leggen van verbanden tussen woorden, zinnen en alinea’s en het afleiden van hoofdideeën en betekenissen uit de context.

Waarom is begrijpend lezen belangrijk?
Begrijpend lezen is cruciaal voor succes in het onderwijs en het dagelijks leven. Het stelt leerlingen in staat om informatie te begrijpen, kritisch te denken en effectief te communiceren.

Hoe kan ik begrijpend lezen in mijn klas verbeteren?
Je kunt begrijpend lezen verbeteren door een sterke focus te leggen op technische leesvaardigheid, woordenschatontwikkeling, leesstrategieën en motivatie. Gebruik gestructureerde instructie en biedt regelmatig oefenmogelijkheden.

Welke programma’s biedt Lexima voor begrijpend lezen?
Lexima biedt programma's zoals Read & Write, Kurzweil Suite, Alinea Suite en Alinea Online. Deze programma’s ondersteunen leerlingen bij het technisch lezen, waardoor er meer ruimte ontstaat om zich op tekstbegrip te richten, wat ten goede komt aan het leren begrijpend lezen.

Hoe helpt compenserende software bij begrijpend lezen?
Compenserende software biedt ondersteuning zoals voorlezen, spraakherkenning en woordvoorspelling, waardoor leerlingen met leesproblemen zelfstandiger kunnen lezen en hun zelfvertrouwen en leesplezier vergroten.

Blogs