Wanneer een kind weinig leesmotivatie ervaart, is er een groot risico dat het kind minder ‘leeskilometers’ gaat maken. Het zal proberen om het lezen te vermijden door het bedenken van een smoes, of door net te doen alsof het aan het lezen is. Doordat er minder wordt geoefend zal de leesontwikkeling stagneren, of slechts met kleine stapjes vooruitgaan.
De discrepantie tussen het leesniveau van de ongemotiveerde lezer en leeftijdsgenootjes die meer gemotiveerd zijn wordt steeds groter. Dit zal het kind ook gaan ervaren. Het gaat zich vergelijken met anderen en komt erachter dat het minder goed kan lezen. Dit komt het zelfvertrouwen niet ten goede. Het gevolg is dat de leesmotivatie nog weer verder zal dalen. Het kind komt als het ware in een negatieve leesspiraal. Deze is weergegeven in Figuur 2. Een negatieve leesspiraal ontstaat niet zomaar. Het is uiteraard de taak van de professional om erachter te komen waardoor het komt dat een leerling ongemotiveerd is voor lezen.