Stichting Kindante voorkomt leesproblemen met Bouw!

Leestijd 4 minuten

Categorie(ën):
[NL-L] Stichting Kindante voorkomt leesproblemen met Bouw!
Stichting Kindante en Bouw!

Stichting Kindante zet in het kader van de Preventieve Dyslexiezorg Bouw! in op 34 scholen in de regio Zuid-Limburg. Kindante werkt sinds 2016 met Bouw! aan het voorkomen van leesproblemen. Al heel wat leerlingen hebben hierdoor een goede basis gekregen.

Een van de drijvende krachten achter Bouw! bij Stichting Kindante is Marianne Beugels. Ze begon in 2016 met deze preventieve interventie op haar school, als aanvulling op de Preventieve Dyslexiezorg. Nu coördineert ze het gebruik van de preventieve interventie binnen de stichting. We vroegen haar naar tips om de inzet een succes te maken. Beugels: ‘Kennis delen is cruciaal. Het is een goed programma, maar je moet het wel goed inzetten. En gaan voor de lange termijn. Dat werkt het beste met een bovenschoolse bestuurslicentie.’

TIP 1: Zorg voor continuïteit

Samenwerking bij Bouw!

Samen met een stuurgroep van intern begeleiders en een ICT’er organiseert Beugels trainingen, onderhoudt ze het contact met Lexima en houdt ze het overzicht over de inzet van de interventie op de scholen. Scholen die met Bouw! beginnen hebben eerst een gesprek met de stuurgroep. Hierin maken ze een plan van aanpak. Daarna volgt er een training - niet alleen voor de intern begeleiders, maar bij voorkeur voor het hele team.

‘Ik heb een aantal keer meegemaakt dat iemand die heel bevlogen was en veel met Bouw! werkte wegging van de school. En dan viel het hele programma in duigen. Niemand wist meer waar ze moesten beginnen. Om dat te voorkomen is het van belang dat alle leerkrachten een goede voorlichting over het programma krijgen. Dan creëer je draagvlak in het héle team.’

TIP 2: Deel je kennis

Bouw!-Bijeenkomsten

De stuurgroep organiseert tweemaal per jaar een grootschalige Bouw!-bijeenkomst. Iedereen die met het programma werkt is hierbij welkom, zoals intern begeleiders en leerkrachten. Van elke school nemen meerdere mensen deel. Ook scholen die niet binnen de stichting, maar wel in de regio Westelijke Mijnstreek vallen, zijn welkom bij deze bijeenkomsten.

‘Tijdens de Bouw!-bijeenkomsten bespreken we alle updates. Zo blijft iedereen op de hoogte van wat er is veranderd. We bespreken hoe het gebruik ervan er in de praktijk uitziet. We behandelen problemen, dingen die misgaan of stroef lopen en komen met oplossingen. Op deze manier zorgen de bijeenkomsten ervoor dat alles zo soepel mogelijk loopt. We hebben op de site Preventieve Dyslexiezorg een “digitale boekenkast” waarin we relevante informatie verzamelen. Een heel handig naslagwerk.’

TIP 3: Kaart problemen aan

Contact met Lexima

Als er tijdens een van de bijeenkomsten of per mail een probleem naar voren komt, neemt Marianne Beugels contact op met Lexima. Dit contact zorgt ervoor dat Bouw! meegroeit met de eisen van de scholen. Een goed voorbeeld hiervan is het fietsje.

‘Er stond onderin bij bepaalde oefeningen een fiets, dat de denktijd aangaf. Als het kind te lang heeft gedacht, botste het fietsje tegen de voet van het poppetje op. Voor onzekere leerlingen was dat heel frustrerend! We hebben dat toen aangekaart, en tegenwoordig kan je de fiets uitzetten, langzamer zetten of laten staan zoals het was. Pas als het tempo omhoog moet om het niveau te kunnen halen kan je het niet meer aanpassen. Dat zijn zaken die het programma nog sterker maken: het groeit mee.’

TIP 4: Houd het overzicht

De leden van de stuurgroep houden het overzicht en zorgen dat op scholen zo effectief mogelijk wordt gewerkt. ‘Aan de hand van de jaarlijkse rapporten ontdekte de stuurgroep dat er best veel leerlingen vroegtijdig stopten. Dat was dan bijvoorbeeld omdat ze op hetzelfde niveau zaten als de rest van de klas. Maar dan moet je juist doorgaan! Het hele programma moet afgemaakt worden, wil de leerling daar op de lange duur nog steeds profijt van hebben. Dat hebben we besproken en nu doorlopen de leerlingen het hele programma. En is de leeropbrengst nog hoger.’

TIP 5: Formuleer doelen

Als laatste geeft Beugels nog een advies voor de bovenschoolse inzet. Stel een visiebeleidsplan op en formuleer doelen. Samen met Lexima heeft de stuurgroep een visiebeleidsplan opgesteld voor het gebruik van Bouw!. ‘In het visiebeleidsplan is heel bewust en nadrukkelijk de ouderbetrokkenheid opgenomen. Aan de hand van dit plan zijn doelen opgesteld, zowel voor de korte en lange termijn. Elke school kan deze doelen raadplegen. Ze kunnen deze dan afstemmen op hun eigen situatie. Op deze manier kijkt elke school binnen Stichting Kindante dezelfde kant op!'