Montessorischool Centrum in Hilversum werkt al jaren met BLOON

Leestijd 3 minuten

[NL-L] Montessorischool Centrum in Hilversum werkt al jaren met BLOON
BLOON op Montessorischool Centrum Hilversum

Het gebruik van de juiste spelling blijft voor veel leerlingen lastig. Steeds meer scholen kiezen voor BLOON als ondersteuning voor het inoefenen van de spellingregels. Op Montessorischool Centrum in Hilversum werken de leerlingen dagelijks met BLOON.

BLOON helpt leerlingen die moeite hebben met spelling en werkwoordspelling, daarnaast kan het worden ingezet om de woordenschat uit te breiden. Ook voor het leren van de schrijfwijze en betekenis van woorden in een vreemde taal is BLOON zeer geschikt.

Op de Montessorischool Centrum in Hilversum is Marije Vos leerkracht van groep 6, 7 en 8. Zij werkt al jaren met BLOON en vertelt ons graag hoe er bij haar op school mee wordt gewerkt.

Dagelijks oefenen

‘Wij werken elke week met een nieuwe woordrij. De leerlingen oefenen elke dag en kiezen zelf het moment op de dag uit om te oefenen. Vervolgens sluiten we de week af met een dictee. Ook gebruiken we BLOON om de spellingregels te oefenen, deze variëren elke week en worden ook vaak herhaald. Doordat de kinderen elke dag oefenen met de woorden in BLOON, beklijft de lesstof beter. De woorden worden vaker gezien en dus beter herkend.’

Oefenen op maat

'Een groot voordeel van BLOON is dat wij zelf kunnen bepalen wat we aanbieden aan een leerling. Is een woordenlijst te moeilijk, dan kunnen we een eenvoudigere lijst klaarzetten. Daarnaast is het prettig dat wij zelf kunnen bepalen hoeveel dagen een leerling met dezelfde lijst blijft oefenen. De herhaling zorgt er namelijk voor dat de stof beklijft. Programma’s waarin minder herhaling aanwezig is, gaan vaak voor kinderen met dyslexie te snel. Kortom, je hebt zelf de controle over hoe het kind het doet.’

Goede score

‘Wij zetten BLOON in voor alle leerlingen in de klas. Het is eigenlijk deel van onze spellingmethode geworden, naast de Montessori TaalDoen!-kast. De woorden die we gebruiken in BLOON komen uit de TaalDoen!-kast en van de verschillende categorieën uit Cito-dictees. Zo sluit de stof goed aan op de leerdoelen vanuit Cito. We zien dat onze leerlingen beter op de Cito scoren sinds we werken met BLOON.’

Visueel dictee

BLOON is opgebouwd volgens de uitgangspunten van het visueel dictee. De letters van BLOON staan voor Bekijken, Lezen, Omdraaien, Opschrijven en Nakijken. BLOON wordt veel gebruikt op de basisschool, maar biedt ook in het voortgezet onderwijs uitkomst, bijvoorbeeld bij het leren van de moderne vreemde talen. De methode biedt oplossingen voor het aanleren van de juiste klank-tekenkoppeling van een vreemde taal, dit geldt met name voor klankzuivere talen en talen die dicht bij de moedertaal staan.