Ondanks tekenen van herstel zijn de leerprestaties nog niet terug op het niveau van voor corona

Leestijd 2 minuten

Categorie(ën):
[NL-L] Ondanks tekenen van herstel zijn de leerprestaties nog niet terug op het niveau van voor corona
Basisvaardigheden als taal en rekenen blijven achter bij veel leerlingen in het basis-, voortgezet en speciaal onderwijs. Vooral in de onderbouw van de middelbare school zijn de problemen ‘hardnekkig’.

Volgens de onderwijsministers zijn er ook ‘positieve resultaten’ zichtbaar van de inspanningen van de scholen om het niveau weer op te krikken. Zo leren leerlingen in het basisonderwijs weer net zo snel als voor de coronapandemie. Dat blijkt uit de vijfde voortgangsrapportage van het Nationaal Programma Onderwijs, dat dinsdag door de demissionaire ministers Robbert Dijkgraaf (hoger onderwijs) en Mariëlle Paul (basis- en voortgezet onderwijs) naar de Tweede Kamer is gestuurd.

Daarnaast is het verschil in leervertraging tussen leerlingen met verschillende economische achtergronden in het vorige schooljaar afgenomen. De kansenongelijkheid tussen deze groepen nam tijdens de pandemie juist aanzienlijk toe.

Bron van zorg
Toch zijn volgens de ministers de problemen in sommige groepen leerlingen en studenten ‘hardnekkig’. Zo blijkt volgens het rapport dat leerlingen in het voortgezet onderwijs in de onderbouw nog altijd een lager vaardigheidsniveau hebben dan leerlingen in het schooljaar voor de coronacrisis, 2018-2019.

De gemiddelde prestaties zijn over het algemeen zelfs nog wat verder gedaald. Het gaat dan vooral om vaardigheden zoals taal, rekenen/wiskunde, burgerschap en digitale geletterdheid. Met uitzondering van Engelse leesvaardigheid en woordenschat: die nemen juist verder toe.

Ook blijft het hoge aantal uitvallers in het mbo en bij de eerstejaarsstudenten in het hbo een bron van zorg voor het demissionaire kabinet. Hoewel het aantal uitvallers in de jaren na de pandemie iets is gedaald, ligt het nog altijd boven het niveau van voor de coronacrisis.
Mentale problemen
Eerder dit jaar publiceerde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) al een rapport waaruit bleek dat met name meisjes kwetsbaar zijn voor emotionele problemen. Het bureau bracht de toename van mentale problemen onder leerlingen en studenten ook in verband met maatschappelijke ontwikkelingen, zoals de klimaatcrisis en de oorlog in Oekraïne, en de druk door schoolwerk.

Om de vertraging en de mentale problemen van leerlingen en studenten na corona te verhelpen, heeft het kabinet in 2021 het Nationaal Programma Onderwijs opgezet. Voor het mbo en het hoger onderwijs loopt die extra ondersteuning in 2024 af, scholen in het basis- en voortgezet onderwijs kunnen er ook in het schooljaar 2024-2025 nog gebruik van maken.

Het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) is bezorgd over het stopzetten van de financiering en de gevolgen voor het welzijn van studenten. ‘Het welzijn van studenten verdient blijvende aandacht. Zeker in deze tijd met de formatie van een nieuw kabinet’, aldus voorzitter Demi Janssen.

Dit artikel is gepubliceerd op Volkskrant.nl.

Help leerlingen bij het voorkomen en terugbrengen van vertragingen

De software en ondersteuning van Lexima helpt leerlingen bij het voorkomen en terugbrengen van leervertragingen. Wil jij meer weten over onze preventieve, remedierende en compenserende taal- en rekenprogramma's? Klik op onderstaande button.