Wanneer is een interventie effectief?

Leestijd 1 minuut

Categorie(ën):
[NL-L] Wanneer is een interventie effectief?
Of een interventie effectief zal zijn voor een specifieke leerling is nooit met zekerheid te zeggen. Er zijn echter wel zaken waar je op kunt letten bij de selectie van een interventie:

1. Ga na wat de ondersteuningsbehoefte van de leerling is en tot welk resultaat de ondersteuning moet leiden. Het is aan te bevelen om in overleg met de leerkracht en de intern begeleider het doel te bepalen waaraan jullie willen werken.

2. Interventies zijn doorgaans gebaseerd op theorieën of elementen van theorieën waarvan in onderzoek is gebleken dat ze effectief zijn. Denk bijvoorbeeld aan componenten als een systematische aanpak, directe instructie en feedback. Van deze componenten is aangetoond dat ze leerlingen ondersteunen bij het leren en automatiseren van nieuwe vaardigheden.

3. Om inzicht te krijgen in de effectiviteit van een interventie kun je nagaan of er onderzoek is gedaan naar de betreffende interventie. In het`ideale geval is er in een vergelijkingsstudie tussen een interventie- en een controlegroep aangetoond dat de interventie meer effect heeftgehad dan de vergelijkbare ondersteuning bij de controlegroep.

4. Zorg voor een effectieve inzet van het programma. Effectief inzetten betekent dat je zorgt dat je als begeleider voldoende kennis hebt om het goed in te zetten, dat je een plan opstelt dat aansluit bij de behoefte van de leerling en dat er afstemming plaatsvindt tussen de betrokken partijen, zoals de intern begeleider, leerkracht, ouders én de leerling.

5. Een laatste opmerking is dat regelmatig oefenen belangrijk is! Voor alle interventies geldt dat de inzet pas een verschil maakt, als er meerdere keren per week voldoende wordt geoefend.