Wat staat er over het onderwijs in het Hoofdlijnenakkoord 2024-2028?

Leestijd 3 minuten

Categorie(ën):
[NL-L] Wat staat er over het onderwijs in het Hoofdlijnenakkoord 2024-2028?

Dit staat er over het onderwijs in het Hoofdlijnenakkoord 2024-2028

'Onderwijsmethodes moeten bewezen effectief zijn.' Dat is een van de punten uit het Hoofdlijnenakkoord 2024-2028 dat PVV, VVD, NSC en BBB op 16 mei hebben gepresenteerd. Het akkoord bevat afspraken op 10 hoofdpunten op basis waarvan het nieuwe kabinet een regeerprogramma maakt. Het Hoofdlijnenakkoord introduceert een Herstelplan Kwaliteit Onderwijs.

Herstelplan Kwaliteit Onderwijs

Het Herstelplan Kwaliteit onderwijs richt zich op het verbeteren van basisvaardigheden zoals lezen, schrijven en rekenen. Onderwijsmethodes moeten bewezen effectief en verder politiek neutraal zijn en de methodes om te toetsen moeten beter. Ook wordt er meer geïnvesteerd in het bevorderen van de Nederlandse taalvaardigheid.

De elementen van het plan zijn als volgt.
- Het stoppen met de wildgroei aan subsidies; deze omzetten in solide structurele financiering, met een norm voor de hoeveelheid onderwijsgeld voor het primaire proces, het maximeren van overhead en met zeggenschap van schoolleiders en betrokkenheid van leraren bij de besteding van middelen.
- De huidige curriculumherziening wordt doorgezet. De kerndoelen worden herzien; het aantal wordt fors verminderd en er wordt focus aangebracht. De basisvaardigheden, lezen, schrijven en rekenen, krijgen absolute prioriteit. Doelen over relationele en seksuele voorlichting zijn neutraal en beter toegesneden op de leeftijd van leerlingen, in het bijzonder in het basisonderwijs.
- Bevorderen van meer zijinstroom, meer voltijds werken, meer mannen voor de klas door in de pabo losse opleidingen voor het jonge en oude kind te introduceren, meer zeggenschap geven aan de leerkracht en regeldruk en administratielast fors verlagen.
- Onderwijsmethodes moeten bewezen effectief en verder politiek neutraal zijn.
- De methodes om te toetsen moeten beter.
- We hebben aandacht voor passend en speciaal onderwijs.
- Voorschoolse opvang en vroegschoolse educatie kan belangrijk zijn. Aanvullend wordt bevorderd dat onderwijsaanbod, in stad en platteland, binnen een redelijke reistijd bereikbaar is. Daartoe moeten binnen de onderwijsbegroting middelen worden herschikt.
- In het basisonderwijs is er met het oog op de vervolgopleidingen aandacht voor zowel het praktisch onderwijs, onder meer het mbo, als het theoretisch onderwijs. In het mbo wordt meer aandacht gegeven aan de aansluiting op de arbeidsmarkt.
- Het bindend studieadvies wordt niet versoepeld en selectie aan de poort blijft onverminderd mogelijk.
- Voor de bekostiging van het hoger onderwijs stappen we deels over naar capaciteitsbekostiging om met krimpende studentenaantallen opleidingen, die voor de arbeidsmarkt of de regio belangrijk zijn, overeind te houden. De studiebeurs wordt behouden en studenten die hebben gestudeerd onder het sociaal leenstelsel krijgen een extra eenmalige tegemoetkoming.
- Het bevorderen van de Nederlandse taalvaardigheid wordt weer een kerntaak van kennisinstellingen in het Hoger Onderwijs. De ‘verengelsing’ wordt teruggedrongen, met strategische uitzonderingen voor opleidingen voor tekortberoepen.

Bewezen effectieve programma's van Lexima

De educatieve programma’s van Lexima ondersteunen leerlingen op het gebied van taal, lezen en rekenen. De programma’s zijn gebaseerd op de doorlopende leerlijn, met vier pijlers: leesbevordering, preventie, remediëren en compenseren. Alle programma’s van Lexima zijn bewezen effectief. We onderscheiden drie niveaus van effectiviteit: wetenschappelijk effectief, practice based effectief en gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Het preventieve programma Bouw! valt onder de noemer wetenschappelijk effectief. Zo blijkt uit onderzoek door de Universiteit van Amsterdam dat leerlingen die met het programma Bouw! werken ruim 60% minder leesproblemen en diagnoses dyslexie krijgen. Deze behaalde resultaten blijven bovendien behouden, wat niet alleen resulteert in een verbeterde leesvaardigheid, maar ook in een toename van zelfvertrouwen en leesmotivatie. Wil je meer weten over hoe alle programma’s van Lexima ondersteunen bij effectief onderwijs? Download hier het whitepaper.