Drie mythes over kleuteronderwijs

Leestijd 1 minuut

Categorie(ën):
[NL-L] Drie mythes over kleuteronderwijs

Mythe 1: "Kinderen moeten 'aan iets toe zijn' voordat ze iets kunnen leren"

Deze mythe stelt dat kinderen alleen kunnen leren wanneer ze 'klaar' zijn, maar onderzoek wijst uit dat kinderen voortdurend nieuwe dingen leren en eerder geleerde concepten kunnen toepassen in verschillende contexten. Dit betekent dat het niet nodig is om te wachten tot een kind een bepaalde ontwikkelingsfase heeft bereikt voordat het nieuwe concepten kan leren. Het is belangrijk om het leren van kinderen te stimuleren door hen uit te dagen en hen te ondersteunen bij het begrijpen van nieuwe ideeën, zelfs als ze nog niet alle aspecten ervan volledig begrijpen.

Mythe 2: "Leeftijd is een indicator voor ontwikkeling"

Hoewel leeftijd vaak wordt gezien als een indicator voor ontwikkeling, kan dit sterk variëren vanwege genetische en omgevingsfactoren. Sommige kinderen ontwikkelen zich sneller dan andere, en hun vaardigheden kunnen op verschillende gebieden liggen. Het is belangrijk om rekening te houden met de individuele verschillen tussen kinderen en hen te ondersteunen in hun ontwikkeling op basis van hun specifieke behoeften en interesses, in plaats van zich uitsluitend te richten op hun leeftijd.

Mythe 3: "Kleuters leren op een fundamenteel andere manier dan oudere kinderen"

Hoewel kleuters zich in een andere fase van hun ontwikkeling bevinden dan oudere kinderen, hebben ze nog steeds het vermogen om complexe concepten te begrijpen en nieuwe vaardigheden te leren. Hun cognitieve vermogens zijn sterk afhankelijk van de specifieke inhoud of taak waarmee ze worden geconfronteerd. Door een gevarieerde en uitdagende leeromgeving te bieden die zowel formeel leren als spelen omvat, kunnen kleuters worden gestimuleerd om hun volledige potentieel te bereiken en zich te ontwikkelen op een manier die past bij hun individuele behoeften en interesses.

Bron: Dit artikel is gebaseerd op het artikel 'Drie mythes over kleuteronderwijs ontzenuwd' van Erik Meester, Linda Reus, Eva Kock, LBBO Beter Begeleiden, september 2021.