Herfstsignalering

Leestijd 2 minuten

Categorie(ën):
[NL-L] Herfstsignalering

In oktober of november wordt in groep 3 de herfstsignalering afgenomen. Hiermee wordt vastgesteld hoe een kind presteert op het gebied van klankherkenning, letters benoemen, letters schrijven, woord en zinnetjes lezen. Met deze vroege meting kunnen signalen van problemen in de lees- en/of spellingontwikkeling worden opgespoord. Voor een dyslexiespecialist is dit een cruciaal moment. Er wordt namelijk gekeken of de letters die tot nu toe zijn aangeboden, kunnen worden benoemd en opgeschreven, of er al woorden kunnen worden gelezen, en of het lezen van zinnen al lukt. Als nu blijkt dat het voor een kind nog lastig is, is er niet meteen sprake van dyslexie, maar het is wel duidelijk dat het kind veel meer herhaling nodig heeft bij het leren van letters en het lezen van woorden.

Bouw! voorkomt leesproblemen

Het programma Bouw! geeft inzicht in alfabetische principes als de klank-tekenkoppeling en draagt bij aan de ontwikkeling van het fonemisch bewustzijn. Zet Bouw! in op ondersteuningsniveau 2 en 3. Het is geschikt voor leerlingen vanaf halverwege groep 2 tot en met groep 4.

Bouw! is een preventief programma dat vooruitloopt op de reguliere leesmethode en leerlingen ondersteunt bij beginnende geletterdheid en het leren lezen. Bouw! kan ook supplementair of remediërend worden ingezet. Bij supplementair gebruik loopt Bouw! parallel aan de reguliere leesmethode. Bij gebruik van Bouw! op een remediërende manier zet je Bouw! in als er een achterstand is ontstaan. Dit zou ongeveer gaan om 25% van je leerlingen.