Hoe kan je met Dexlex oefenen met woordbeelden, klankherkenning en klankverwerking?
Leestijd 2 minuten
Categorie(ën):
'De aanleiding om Dexlex te ontwikkelen was Daan, de zoon van Dave van der Valk, medeoprichter van Dexlex. Nadat Daan een groep had overgeslagen ontstond er in het jaar daarna een sterk vermoeden van dyslexie. Uit onderzoek bleek vervolgens dat er sprake was van hoogbegaafdheid en dyslexie', vertelt Patrick van der Valk medeoprichter van Dexlex.
'Samen met Patrick heb ik toen besloten een methode te ontwikkelen die alle leerlingen zou kunnen helpen, of ze nu taalzwak zijn of dyslexie hebben. Daarnaast vonden we het belangrijk dat de methode specifiek gericht zou zijn op de individuele problematiek van het kind, ook moest de methode adaptief zijn en moest er overal en met iedere device geoefend kunnen worden', zegt Dave van der Valk.
In 2012 vond er daarom een grote inventarisatie plaats van onderzoeken naar dyslexie en de verwerving en verwerking van taal. Ook werden de resultaten van verschillende experimenten met mensen met hersenbeschadigingen en dyslexie bestudeerd en geanalyseerd. Er werd een rode draad gevonden in de experimenten waarbij proefpersonen een sterke verbetering lieten zien op het gebied van taalverwerking.
'Om onze methode ook wetenschappelijk te toetsen hebben we contact gezocht met Renske de Leeuw, destijds werkzaam aan de Universiteit Twente en tegenwoordig aan de RUG. Renske was vanaf het begin enthousiast over onze methode en is sindsdien als Adviseur Dyslexie en Leeromgeving aan Dexlex verbonden. Daarnaast hebben we onze eerste versie van Dexlex uitgebreid getest bij de scholen van de Stichting Katholiek Onderwijs te Enschede (SKOE), waar de eerste resultaten dusdanig positief waren dat we op basis hiervan en de feedback van leerlingen en IB-ers het product verder hebben doorontwikkeld en extra functionaliteiten hebben toegevoegd.'
'Samen met Patrick heb ik toen besloten een methode te ontwikkelen die alle leerlingen zou kunnen helpen, of ze nu taalzwak zijn of dyslexie hebben. Daarnaast vonden we het belangrijk dat de methode specifiek gericht zou zijn op de individuele problematiek van het kind, ook moest de methode adaptief zijn en moest er overal en met iedere device geoefend kunnen worden', zegt Dave van der Valk.
In 2012 vond er daarom een grote inventarisatie plaats van onderzoeken naar dyslexie en de verwerving en verwerking van taal. Ook werden de resultaten van verschillende experimenten met mensen met hersenbeschadigingen en dyslexie bestudeerd en geanalyseerd. Er werd een rode draad gevonden in de experimenten waarbij proefpersonen een sterke verbetering lieten zien op het gebied van taalverwerking.
'Om onze methode ook wetenschappelijk te toetsen hebben we contact gezocht met Renske de Leeuw, destijds werkzaam aan de Universiteit Twente en tegenwoordig aan de RUG. Renske was vanaf het begin enthousiast over onze methode en is sindsdien als Adviseur Dyslexie en Leeromgeving aan Dexlex verbonden. Daarnaast hebben we onze eerste versie van Dexlex uitgebreid getest bij de scholen van de Stichting Katholiek Onderwijs te Enschede (SKOE), waar de eerste resultaten dusdanig positief waren dat we op basis hiervan en de feedback van leerlingen en IB-ers het product verder hebben doorontwikkeld en extra functionaliteiten hebben toegevoegd.'
Hoe werkt Dexlex?
Dexlex begint met de intake test. Hierin worden de klankherkenning, klankverwerking en de kennis van de spellingsregels getest. Op basis van deze uitgebreide test wordt door Dexlex een individueel, adaptief oefenprogramma opgesteld. Door te oefenen met woordbeelden, klankherkenning en klankverwerking zorgt Dexlex ervoor dat de gebieden binnen de hersenen die voor de taalverwerking verantwoordelijk zijn worden gestimuleerd en ontwikkeld. Dexlex helpt leerlingen die de spellingsregels nog niet beheersen door ze op verschillende manieren en niveaus te trainen. Daarnaast wordt de woordenschat van de leerlingen vergroot door met meer dan 5000 unieke woorden te oefenen.
Overal oefenen
Zodra er is ingelogd op Dexlex kan een kind geheel zelfstandig oefenen op een computer, laptop of tablet. Dit kan op school, maar ook op iedere andere plek waar de leerling toegang heeft tot het internet.
Dexlex past het oefenprogramma na iedere oefensessie van de leerling zelf aan. Alle oefenresultaten en vorderingen kunnen worden ingezien. Leerkrachten faciliteren de leerlingen vier maal per week om een kwartier te oefenen. Meer (thuis) oefenen helpt de vooruitgang.
Dexlex past het oefenprogramma na iedere oefensessie van de leerling zelf aan. Alle oefenresultaten en vorderingen kunnen worden ingezien. Leerkrachten faciliteren de leerlingen vier maal per week om een kwartier te oefenen. Meer (thuis) oefenen helpt de vooruitgang.