Hoe voldoe je als school aan de eisen van de ondersteuningsniveaus?

Leestijd 1 minuut

Categorie(ën):
[NL-L] Hoe voldoe je als school aan de eisen van de ondersteuningsniveaus?
Lukt het jou als onderwijsprofessional om de leerlingen in je klas de juiste ondersteuning te bieden? Lukt het om elke dag een leraar voor de klas te hebben staan? Gaat het tekort van leerkrachten af en toe ten kosten van de extra begeleiding die leerlingen nodig hebben op ondersteuningsniveau 2 en 3?

Effectieve ondersteuning bieden op alle ondersteuningsniveaus is voor veel scholen een uitdaging. De eisen die gesteld worden in de handreiking voor de invulling van ondersteuningsniveau 2 en 3, zijn vaak moeilijk in te vullen door scholen. Toch zijn scholen verplicht om aan leerlingen die meer moeite hebben met lezen, spellen of rekenen de extra ondersteuning te bieden. Hoe doe je dat als school? Hoe maak je tijd vrij in een toch al lastig in te vullen rooster?

De programma’s van Lexima helpen om passende interventies voor leerlingen vanaf ondersteuningsniveau 2 te realiseren. Door onze bewezen effectieve programma’s in te zetten kan je als onderwijsprofessional voldoen aan de gestelde eisen. Denk bijvoorbeeld aan de inzet van het programma Bouw! en de begeleiding door tutors uit groep 7 en 8. Of de inzet van Letterster en Bloon bij het oefenen van spelling en Flits! Tutorlezen bij het oefenen van lezen op woordniveau. Jij als onderwijsprofessional kunt monitoren en begeleiden waar nodig. Zo kun je differentiëren, effectieve instructie geven én alle leerlingen de aandacht geven die ze nodig hebben.