Rekenen: de basisvaardigheid tot succes

Leestijd 3 minuten

Categorie(ën):
[NL-L] Rekenen: de basisvaardigheid tot succes

Rekenen is meer dan een vak. Het is een vaardigheid die nodig is om goed te kunnen deelnemen aan de samenleving. Een goede beheersing van rekenen is onmisbaar voor de basis van succesvol leren. Educatieve programma's helpen kinderen om hun rekenproblemen aan te pakken!

Waarom?

Of je nu een schoolleider, onderwijsprofessional of ouder bent, samen met Lexima vind je de praktische hulpmiddelen en ondersteuning die werken bij rekenen. Omdat iedereen een eerlijke kans op succes verdient.

✓ Voor een betere rekenvaardigheid
✓ Effectief bevonden door experts
✓ Ondersteuning voor effectief gebruik

Het belang van rekenvaardigheid in het onderwijs

Effectief rekenonderwijs is essentieel in het ontwikkelen van gecijferdheid. Het is de basis waarop latere wiskundige en logische vaardigheden worden gebouwd. De oplossing voor het rekenonderwijs ligt in het gebruik van wetenschappelijk effectief gebleken, goed opgebouwde instructieprincipes door alle betrokkenen.

Daarnaast stimuleert goed rekenonderwijs het kritisch denken, probleemoplossend vermogen en logisch redeneren.

Rekenonderwijs

Maak in het rekenonderwijs gebruik van wetenschappelijk effectief gebleken, goed opgebouwde instructieprincipes. Een niet goed aansluitende instructie is de verklaring voor het niet of onvoldoende geautomatiseerd raken van basiskennis. Daarnaast kan het ook de stagnatie in het leren rekenen verklaren.

Door kwalitatief goede instructie, die van meet af aan afgestemd is op de problematiek van de leerling, zorg je ervoor dat de rekenvaardigheid van leerlingen met rekenproblemen en dyscalculie verbetert.

Maak iedereen verantwoordelijk voor effectief rekenonderwijs

Betrek vanaf groep 1 iedereen bij het proces om het rekenonderwijs binnen de school te verbeteren. Leerkrachten, ib’ers, remedial teachers, rekenspecialisten. Allemaal gesteund door de directie. Als je hetzelfde begrippenapparaat gebruikt over kennis, kwaliteit van kennis en instructieprincipes, dan spreek je dezelfde taal. Daarnaast voorkom je door vroeg te beginnen veel emotionele schade bij de leerling.

Rekenen in de klas

Rekenen in de klas moet meer zijn dan het volgen van een standaard curriculum. Het gaat om het creëren van een dynamische en interactieve leeromgeving waarin leerlingen worden uitgedaagd en ondersteund.

Als je de kwaliteit van de kennis in het rekenen-in-uitvoering positief verandert, dan komt het automatiseren meer en beter tot stand. In het automatiseringsproces is het voornamelijk belangrijk om eerst de kwaliteit te verbeteren, voordat je de kennis uitbreidt. Voer het tempo niet op als het rekenen nog niet 100% goed gaat. Fouten hebben geen enkele zin. Als kinderen met leerproblemen leren van fouten, zouden ze namelijk geen leerproblemen hebben.

Oefenen met rekenen

Bij het oefenen met rekenen zijn de juiste hulpmiddelen onmisbaar. Ze zorgen niet alleen voor een betere leerervaring, maar maken het rekenen ook leuker en uitdagender voor kinderen.

Door een gestructureerde aanpak, visuele hulpmiddelen en interactieve oefeningen, leren kinderen de rekenmethodes steeds beter begrijpen. Daarnaast ondersteunen hulpmiddelen bij het zelfstandig oefenen van rekenen, met speciale aandacht op feedback. Met de juiste hulpmiddelen help je kinderen hun rekenvaardigheden te ontwikkelen en verbeteren!

Rekenheld als rekenprogramma

Op zoek naar rekenhulp om de rekenvaardigheid te verbeteren? Een rekenprogramma is een essentieel hulpmiddel in het passend onderwijs. Kies daarom voor Rekenheld! Rekenheld helpt leerlingen met rekenproblemen om hun rekenachterstand in te halen. De rekensoftware past zich aan het niveau van de leerling aan en zorgt hierdoor voor een passend rekenaanbod.

Wil je meer weten over het programma waarmee je leerlingen met rekenproblemen helpt om hun rekenachterstand in te halen? Meld je aan voor het webinar Effectief onderwijs met Rekenheld.

In 20 minuten leer je hoe het programma Rekenheld kinderen met rekenproblemen effectief kan helpen. Het biedt je leerlingen oefeningen op maat en zorgt dat ze zelfstandig aan de slag gaan met rekenen.

Rekenmethode

Bij Lexima begrijpen we dat elke school uniek is en haar eigen rekenmethode hanteert. Lexima-software is methode-onafhankelijk. Rekenheld is daarom naast elke rekenmethode te gebruiken. Zowel de leerling als onderwijsprofessional raakt snel vertrouwd met het programma door bekende rekenhulpmiddelen zoals MAB materiaal en getallenlijn. Dit zorgt voor herkenbaarheid, waardoor de leerling snel met het rekenprogramma aan de slag kan.

Vragen?

Meer weten over rekenen en het aanschaffen van onze programma’s? Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag verder.

Veelgestelde vragen

  • Hoe help ik rekenangst te overwinnen?
    Rekenangst kan verminderd worden door het kind succeservaringen op te laten doen. Hierbij is het belangrijk om een positieve en ondersteunende leeromgeving te creëren. Weet dat fouten maken erbij hoort! Dit is een natuurlijk onderdeel van het leerproces. Moedig stapsgewijs aan en zorg voor duidelijke instructies.

    Rekenheld kan hierbij helpen en is speciaal gericht op getalbegrip en het automatiseren van sommen, waardoor je stap voor stap leert om rekenopdrachten gemakkelijker op te lossen!
  • Hoe blijf ik gemotiveerd om rekenen te oefenen?
    Motivatie en plezier gaan vaak met elkaar gepaard. Wordt het te lastig? Dan kan dit ervoor zorgen dat je niet meer gemotiveerd raakt. Door haalbare doelen te stellen, op zoek gaat naar leuke en interactieve rekenactiviteiten, kan je motivatie om rekenen te oefenen worden verhoogd. Hou je ook bij wat de voortgang is? Dit kan namelijk helpen om zichtbaar te maken hoeveel al is geleerd en verbeterd!
  • Waar moet een passend hulpmiddel bij rekenen aan voldoen?
    Dit hulpmiddel moet aan verschillende criteria voldoen:

    1. Duidelijke instructie
    2. Aansluiten bij het niveau
    3. Interactief en motiverend
    4. Gebruiksvriendelijk
    5. Voortgangsmonitoring