Rekenen oefenen: adaptief programma in groep 3 t/m 8

Leestijd 6 minuten

Categorie(ën):
[NL-L] Rekenen oefenen: adaptief programma in groep 3 t/m 8
Rekenen oefenen is meer dan alleen cijfers en sommen stampen. Het is een essentiële vaardigheid die kinderen helpt om kritisch en analytisch te denken. Door goed te oefenen met rekenen in groep 3 t/m 8, ontwikkelen kinderen een beter begrip van getallen en verbeteren ze hun vermogen om complexe problemen op te lossen.

Wil jij leerlingen met rekenproblemen helpen hun rekenachterstand in te halen? Wil jij leerlingen uitdagen op het gebied van rekenen en je hele klas ondersteunen met de juiste tools? Educatieve programma’s kunnen een cruciale rol spelen bij het oefenen van rekenen.

Waarom educatieve programma’s bij rekenen oefenen?

Of je nu een schoolleider, onderwijsprofessional of ouder bent, samen met Lexima vind je de praktische hulpmiddelen en ondersteuning die werken bij het oefenen van rekenen. Omdat iedereen een eerlijke kans op succes verdient.

✓ Voor een betere rekenvaardigheid
✓ Effectief bevonden door experts
✓ Ondersteuning voor effectief gebruik

Rekenonderwijs

De sterk dalende Nederlandse wiskundeprestaties vragen om aandacht. Uit onze interne rekendag in 2022 kwam naar voren dat rekenmethodes vaak veel te snel gaan voor leerlingen. Hierdoor lopen ze al vroeg op de basisschool achter en kunnen problemen ontstaan. Ook uit het recente PISA onderzoek blijkt dat de prestaties in exacte vakken flink zijn gedaald. Gezien het feit dat ruim een kwart van de leerlingen ‘onvoldoende wiskundig geletterd’ is, zouden de doelen van het rekenonderwijs beter gehaald moeten worden: functioneren in de maatschappij en aansluiten bij het vervolgonderwijs.

Rekenen oefenen: problemen in het onderwijs

Wist je dat de helft van de Nederlandse leerlingen bang is om slechte cijfers te halen en ongeveer een kwart geeft aan dat ze zich hulpeloos voelen bij het oplossen van wiskundeproblemen? Bovendien is de helft niet erg zelfverzekerd over het oplossen van opdrachten. Op maat oefenen met rekenen kan leiden tot minder problematiek en angst bij de leerlingen. Hoe beter je immers ergens in bent, hoe zelfverzekerder je erover voelt. De noodzaak om effectief rekenonderwijs aan te bieden is dus groter dan ooit!

Rekenen oefenen in de klas

Rekenen in de klas gaat verder dan het volgen van een curriculum. Door een omgeving te creëren waarin leerlingen gestimuleerd worden om actief deel te nemen en hun rekenvaardigheden te ontwikkelen, ontstaat er een dynamische leeromgeving die de intrinsieke nieuwsgierigheid aanwakkert.

Rekenen oefenen groep 3

Vanaf groep 3 is het essentieel om een collectieve inspanning te leveren om het rekenonderwijs binnen de school te versterken. Als leerkracht, IB’er, remedial teacher en onderwijsassistent, allemaal gesteund door de schoolleiding. Het is cruciaal om een uniforme aanpak te hanteren met betrekking tot kennis, instructie en onderwijsprincipes. Door vroegtijdig te starten met een consistente aanpak, kunnen we emotionele belasting bij leerlingen voorkomen en zorgen voor een solide basis in hun rekenvaardigheden.

Het oefenen van rekenen in groep 3 markeert het begin van de rekenontwikkeling. Hier ligt de nadruk op het fundament van rekenen, waaronder het begrip van getallen, eenvoudige optel- en aftreksommen en het ontwikkelen van een gevoel voor getalgrootte. Het gebruik van visuele hulpmiddelen, zoals Rekenheld, is effectief gebleken bij het stimuleren van het begrip van getallen en het soepel overstappen naar rekenvaardigheden.

Rekenen oefenen groep 4

Groep 4 helpt leerlingen toewerken naar de meer complexere rekenoefeningen. Door regelmatig en gericht te oefenen met rekenen, automatiseren leerlingen de basisbewerkingen. Ook oefenen met verhoudingen en verbanden zorgen voor een belangrijke context in deze ontwikkeling. Interactieve oefeningen en praktische toepassingen helpen bij het begrijpen van deze rekenconcepten.

Rekenen oefenen groep 5

Het rekenen in groep 5: dan ervaren kinderen soms nieuwe uitdagingen. Leerlingen die eerder uitstekend scoorden tijdens rekenen, kunnen nu meer fouten maken en interesse verliezen. Het is essentieel om dit te herkennen en te ondersteunen. Richt je dus niet alleen op de kinderen met rekenproblemen, maar ook op de gemiddelde leerlingen.

Het programma Rekenheld zorgt ervoor dat het zich aanpast op het niveau van de leerling, waardoor het kind aan de slag gaat met een passend aanbod.

Rekenheld oefenen groep 6

Groep 6 richt zich op het versterken van rekenvaardigheden. Werk daarom achterstanden weg met remediëren. Groep 6 leerlingen die een remediërende aanpak nodig hebben op het gebied van rekenen, kunnen op hun eigen tempo hun achterstand wegwerken en na verloop van tijd weer met de klas meedoen. Een effectieve aanpak is gestructureerd en sluit aan bij de problematiek van de leerling.

Rekenen oefenen groep 7

Vanaf de bovenbouw zijn er grote verschillen tussen leerlingen in getalbegrip, het vermogen om de waarde van getallen en hun onderlinge relaties te begrijpen. Het is daarom essentieel om individuele behoeften te herkennen en aan te pakken, juist nog voordat ze naar de middelbare school gaan.
Daarnaast is er de afgelopen jaren steeds meer aandacht voor de afstemming en samenhang van rekenen en taal. Juist tussen 10 en 14 jaar wordt de samenhang tussen deze twee vaardigheden steeds relevanter.

Rekenen oefenen groep 8

In de hoogste groep van de basisschool wordt de definitieve keuze gemaakt voor het type voortgezet onderwijs. De focus bij rekenen in groep 8 ligt daarom op het versterken van de rekenvaardigheden. Leerlingen worden aangemoedigd om zelfstandig hun probleemoplossend vermogen te ontwikkelen. Door leerlingen op eigen tempo te ondersteunen tijdens rekenen, help je ze zo om het 1F-niveau te halen en te streven naar 1S-niveau.

Rekensommen oefenen

Het oefenen van rekensommen is essentieel voor het ontwikkelen van rekenvaardigheden. Rekenheld richt zich op de basisbewerkingen (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen) die in de eerste 3 fasen van het Drempelmodel worden behandeld. Leerlingen doorlopen in Rekenheld deze fasen van het Rekenmuurtje op hun eigen tempo, zodat zij een goede basis krijgen om zich verder in te ontwikkelen. Hierdoor worden ze geholpen om het 1F-niveau te behalen en te streven naar 1S-niveau.

Rekenen automatiseren

Leerlingen oefenen in Rekenheld met getalbegrip en het automatiseren van sommen, waardoor ze leren hoe ze rekenopdrachten makkelijker kunnen oplossen. Rekenheld is dé uitkomst voor leerlingen die moeite hebben met het nauwkeurig uitrekenen of het vlot beantwoorden van de plus- en minsommen of vermenigvuldigen en delen.

Rekenen oefenen met Rekenheld

Bij Lexima begrijpen we het belang van het oefenen van rekenen én dat dit voor elke leerling anders is. Rekenheld past zich daarom aan op het niveau van de leerling, waardoor het kind altijd aan de slag gaat met een passend aanbod. Daarnaast bouwen leerlingen succesvolle ervaringen op en blijven leerlingen gemotiveerd omdat ze rekenen met een verhaal.

Rekenheld is zorgvuldig ontwikkeld vanuit wetenschappelijk onderzoek, gericht op het Drempelmodel, met als doel om kinderen met rekenproblemen te helpen hun rekenachterstand in te halen.

Rekenheld is naast elke rekenmethode te gebruiken. De leerling en jij, als onderwijsprofessional, raken snel vertrouwd met het programma door bekende rekenhulpmiddelen zoals MAB materiaal en de getallenlijn. Dit zorgt voor herkenbaarheid, waardoor de leerling lekker snel met het programma aan de slag kan.

Tijdens de reguliere rekenles kan een leerling zelf aan de slag met Rekenheld. Hierdoor vinden ze weer aansluiting bij het niveau van de rest van de klas. Daarnaast is Rekenheld ook geschikt voor de hele klas én als extra uitdaging.

Rekenen oefenen met Bareka

Rekenen kan je zien als een opeenstapeling van kennis en vaardigheden. De basisvaardigheden moeten eerst goed beheerst zijn voor er nieuwe rekenkennis kan worden opgedaan. Met Bareka’s Rekenmuurtje maak je problemen in de rekenontwikkeling inzichtelijk. Voor zowel de beheersing van verschillende rekenbewerkingen als de automatisering van de rekenbewerkingen, van elke laag en elk steentje uit de Rekenmuur 3.0.

Rekenen oefenen met Rekensprint

Wil je intensief met rekenen oefenen? Rekensprint begeleid jouw leerlingen zowel op afstand als op school, individueel of in een groep. Dagelijks oefenen tienduizenden kinderen op school of in RT-praktijken met Rekensprint. Als begeleider heb je de mogelijkheid om met enkele kinderen tegelijkertijd online in één oefensessie te oefenen met rekenen. Daarnaast kun je per leerling sommen toewijzen en elkaar zien tijdens het begeleid rekenen oefenen.

Vragen over rekenen oefenen?

Heb je vragen over rekenen oefenen, onze programma’s of wil je meer weten? Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag verder.

Frequently Asked Questions

  • Waarom moet ik als onderwijsprofessional een rekenprogramma inzetten?
    Als onderwijsprofessional is het implementeren van een rekenprogramma cruciaal vanwege:

    - Gerichte ondersteuning bij het verbeteren van rekenvaardigheden
    - Adaptief zodat ze aansluiten bij de individuele behoeften
    - Toename in zelfvertrouwen en motivatie bij de leerling
  • Wat zijn de voordelen van regelmatig rekenen oefenen voor kinderen?
    Regelmatig rekenen oefenen heeft diverse voordelen voor kinderen. Het helpt hen:

    - Vertrouwd te raken met rekenconcepten en vaardigheden
    - Verbetert hun probleemoplossend vermogen, kritisch denken en analytische vaardigheden
    - Opbouwen van zelfvertrouwen
  • Welk rekenonderwijs is effectief gebleken?
    Effectief rekenonderwijs wordt gekenmerkt door duidelijke instructies en strategieën die zich richten op de individuele behoeften van leerlingen. Duidelijke instructie legt de nadruk op heldere uitleg, gevolgd door gefaseerde en gestructureerde oefeningen. Voor meer diepgaande informatie over effectief rekenonderwijs en het belang van duidelijke instructie, lees Effectief rekenonderwijs door duidelijke instructie.