Spelling: een basisvaardigheid in het onderwijs

Leestijd 3 minuten

Categorie(ën):
[NL-L] Spelling: een basisvaardigheid in het onderwijs

Spelling is meer dan een vak. Het is een fundamentele vaardigheid die nodig is om goed te kunnen functioneren in de maatschappij. Een goede beheersing van spelling is daarom onmisbaar voor een basis van succesvol leren. Educatieve programma's helpen kinderen om hun problemen aan te pakken!

Waarom?

Of je nu een schoolleider, onderwijsprofessional of ouder bent, samen met Lexima vind je de praktische hulpmiddelen en ondersteuning die helpen bij het verbeteren van spelling vaardigheden. Omdat iedereen een eerlijke kans op succes verdient.

✓ Voor een betere spelling- en schrijfvaardigheid
✓ Effectief bevonden door experts
✓ Ondersteuning voor effectief gebruik

Het belang van spelling

Spelling is meer dan alleen het correct schrijven van woorden. Het is een fundamentele vaardigheid die essentieel is voor de algehele taalontwikkeling. Desondanks kan spelling voor veel leerlingen een uitdaging zijn, wat soms leidt tot frustratie en een gebrek aan zelfvertrouwen. Deze problemen kunnen diverse oorzaken hebben, waaronder leerstoornissen zoals dyslexie. Het is belangrijk dat onderwijsprofessionals deze uitdagingen herkennen en begrijpen, zodat ze passende ondersteuning kunnen bieden.

Problemen in spellingonderwijs

Spelling is een complexe vaardigheid die een zorgvuldige aanpak en toewijding vereist. Desondanks ervaren we in ons onderwijssysteem enkele uitdagingen met betrekking tot spelling:

Beperkte woordkennis en selectief taalgebruik door leerlingen
Een zwakke spelvaardigheid kan leiden tot selectief woordgebruik, waarbij leerlingen vooral kiezen voor woorden waarvan ze de spelling kennen. Thuis worden deze kinderen ook niet genoeg uitgedaagd om hun woordenschat uit te breiden. Dit beperkt niet alleen hun taalgebruik, maar remt de ontwikkeling van hun taal- en spellingvaardigheden.

Onderschatting spelling ten opzichte van lezen
Er is vaak meer aandacht voor leesvaardigheid dan voor spelvaardigheid in het onderwijs. Dit kan leiden tot een gebrek aan focus op effectief onderwijs.

Niet alleen aandacht voor woorden overschrijven
Tijdens spellinglessen krijgen leerlingen vaak de opdracht om afzonderlijke woorden over te schrijven, om zo het woordbeeld op te slaan in het geheugen. Dit is alleen niet genoeg. Uit onderzoek blijkt dat visueel dictee én instructie in spelregels nodig is om de spellingresultaten te verbeteren.

Individuele verschillen
Onderzoek toont aan dat er aanzienlijke verschillen zijn in hoe kinderen individueel hun spelvaardigheden ontwikkelen. Dit benadrukt het belang van gepersonaliseerde benaderingen in spellingonderwijs.

Spelling verbeteren

Wil je de spelling verbeteren? Houd dan ook rekening met de kindkenmerken. Heeft de leerling dyslexie, concentratieproblemen of worstelt het met motivatie? Het is belangrijk deze problemen te herkennen. Heb je de problemen helder? Zoek dan naar kwalitatieve oplossingen die hierop aansluiten. Lexima biedt verschillende programma's die kinderen helpen om hun spelling te verbeteren.

Leren spellen

Leren spellen is een uitdaging, zowel in het toepassen als in het aanleren van de regels. Volgens gegevens van de Onderwijsinspectie worstelen één op de vijf scholen met het geven van voldoende spellinginstructie. Dit resulteert in een gebrek aan vaardigheid om de spellingregels correct toe te passen. Bovendien is dit probleem nog groter voor leerlingen met specifieke spellingproblemen. Bijna twee derde van de basisscholen biedt onvoldoende ondersteuning aan deze groep.

Zo leer je lezen en spellen

Het aanleren van lezen en spellen is een belangrijk proces in het onderwijs, waarbij de relatie tussen deze vaardigheden essentieel is. Effectief lees- en spellingonderwijs gaan daarom hand in hand.

Het bevorderen van leesvaardigheid draagt bij aan de ontwikkeling van spelvaardigheid. Door veel te lezen komen leerlingen in aanraking met diverse woordvormen en spellingpatronen. Dit helpt hen om een rijke woordenschat op te bouwen en een goed gevoel voor woordstructuren te ontwikkelen. Daarnaast is het cruciaal om instructie aan te bieden, waarbij de nadruk ligt op het begrijpen en toepassen van de spellingregels.

Met een geïntegreerde aanpak krijgen leerlingen de ondersteuning die ze nodig hebben om hun lees- en spellingproblemen aan te pakken. Op de drie ondersteuningsniveaus wordt adequaat gemonitord:

1. Tijdig risico’s signaleren (ondersteuningsniveau 1)
2. Preventie (ondersteuningsniveaus 2 en 3)
3. Remediëren (ondersteuningsniveaus 2 en 3)
4. Voorzieningen voor compensatie / inclusie (ondersteuningsniveau 1)

Spelling oefenen

Spelling oefenen is een belangrijk onderdeel in het onderwijs. Het is essentieel voor de ontwikkeling van sterke spelvaardigheden. Benieuwd hoe je het moet oefenen in de klas, van groep 1 t/m 8? We geven je graag onze tips.

Spellingprogramma

Lexima heeft verschillende spellingsprogramma's ontworpen die speciaal zijn bedoeld om leerlingen te ondersteunen bij het verbeteren van hun spelling. Elk spellingsprogramma nodigt de kinderen uit om actief deel te nemen. Hierdoor wordt spelling oefenen een dynamisch onderdeel van de schooldag, waarbij het kind betrokken is en blijft.

BLOON helpt leerlingen die moeite hebben met spelling en werkwoordspelling. Daarnaast kan het programma worden ingezet om de woordenschat uit te breiden. Ook voor het leren van de schrijfwijze en betekenis van woorden in een vreemde taal is BLOON geschikt.

Letterster is het complete interventieprogramma dat lees- en/of spellingproblemen effectief aanpakt op ondersteuningsniveau 2 en 3. Leerlingen in de groepen 4 t/m 8 met lees- en/of spellingproblemen kunnen gebruik maken van Letterster.

Dexlex helpt leerlingen die de spellingsregels nog niet beheersen door ze op verschillende manieren en niveaus te trainen. Tijdens het oefenen komt de leerlingen in contact met duizenden unieke woorden.

Spellingmethode basisonderwijs

Bij Lexima begrijpen we dat elke onderwijsinstelling uniek is en haar eigen spellingmethode hanteert. Lexima-software is methode-onafhankelijk. Onze programma’s zijn daarom naast elke spellingmethode te gebruiken.

Heb je vragen?

Meer weten over het aanschaffen van onze programma’s? Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag verder.

Meestgestelde vragen

  • Wat is een effectieve manier om de spelling te leren?
    Tijdens spellinglessen krijgen leerlingen vaak de opdracht om afzonderlijke woorden (meerdere keren) over te schrijven. Het idee hierachter is dat leerlingen zo het woordbeeld opslaan in het geheugen. Lees hier meer over een effectieve manier.
  • Waar moet een passend hulpmiddel bij spelling oefenen aan voldoen?
    Een passend hulpmiddel moet aan verschillende criteria voldoen:

    - Didactische onderbouwing
    - Interactief en motiverend
    - Gebruiksvriendelijk
    - Voortgangsmonitoring
    - Feedback krijgen
    - Meerdere zintuigen aanspreken
    - Integratie met curriculum