Wat is een integrale aanpak van leesproblemen, laaggeletterdheid en dyslexie?
Leestijd 2 minuten
Bij de integrale aanpak van leesproblemen, laaggeletterdheid en dyslexie ligt de focus op preventie en remediëren van lees- en spellingproblemen én het compenseren bij dyslexie. De Integrale aanpak biedt leerlingen ondersteuning op maat.
De integrale aanpak is bewezen effectief in de strijd tegen leesproblemen en laaggeletterdheid. Met deze totaalaanpak zet de school gedurende de gehele schoolloopbaan de programma's in die passen bij de ondersteuningsbehoefte van de leerling.
Invulling op ondersteuningsniveaus
Lexima biedt een integrale aanpak waarbij leerlingen in de klas (ondersteuningsniveaus 1 en 2) en daarbuiten (ondersteuningsniveaus 3) de ondersteuning krijgen die zij nodig hebben om hun lees- en spellingproblemen aan te pakken. Op de drie ondersteuningsniveaus wordt adequaat gemonitord.
- Tijdig risico’s signaleren (ondersteuningsniveau 1)
- Preventie (ondersteuningsniveaus 2 en 3)
- Remediëren (ondersteuningsniveaus 2 en 3)
- Voorzieningen voor compensatie / inclusie (ondersteuningsniveau 1)
Het gevolg van een goede ondersteuning is dat het aantal leerlingen dat slecht presteert op de gebieden lezen en spellen afneemt. Leerlingen met dyslexie en andere hardnekkige problemen met lezen en/of spelling krijgen tijdig adequate compenserende voorzieningen. Hierdoor kunnen zij onderwijs volgen op hun intelligentieniveau en worden schoolmoeheid en frustratie van talent voorkomen.
Meer hierover lees je in het artikel De juiste ondersteuning van zorgleerlingen.
De integrale aanpak van leesproblemen, laaggeletterdheid en dyslexie kan door individuele scholen worden ingericht maar ook binnen een bovenschoolse samenwerking.