Lexima Nederland Lexima Nederland
  • Inloggen
Winkelwagen
Welkom bij Lexima Nederland!
  • Programma's
    Programma's
    Lezen
    Lezen
    • Bouw!
    • Letterster
    • Leeshelden
    • Flits! Tutorlezen
    • Boekies
    Spelling
    Spelling
    • Letterster
    • BLOON
    • Dexlex
    Rekenen
    Rekenen
    • Rekensprint
    • Bareka
    • Rekenheld
    Compenseren
    Compenseren
    • Alinea Suite
    • Alinea Online
    • Kurzweil Suite
    • Read&Write
    Overig
    Overig
    • Daisy
    • EHBI
    • IDAA
  • Academie
    Academie
    Trainingen
    Trainingen
    • Bouw!
    • Letterster
    • BLOON
    • Leeshelden
    • Flits! Tutorlezen
    • Dexlex
    • Bareka
    • Rekensprint
    • Rekenheld
    • Alinea Suite
    • Alinea Online
    • Kurzweil Suite
    • Read&Write
    • Boekies
    Inspiratiemiddagen
    Inspiratiemiddagen
    • Technisch Lezen - 7 mei 2025 - Luc Koning
    • Dieper Tekstbegrip - 21 mei 2025 - Margreet Mulder
    • Rekenmotivatie - 11 juni 2025 - Ingrid Wensveen
    • Woordenschat - 18 september 2025 - Janneke de Waal
    Demo
    Webinars
  • Informatieplein
  • Thema's
    Thema's
    • Taal
    • Spelling
    • Lezen
    • Rekenen
    • Dyslexie
  • Over Lexima
    Over Lexima
    • Lexipoort
    • Handleidingen
    • Bovenschoolse samenwerking
    • Lexima magazine
    • Medewerkers
    • Vacatures
    • Samenwerken
    • Maatschappelijk betrokken
    • Allkind
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy statement
  • Contact
Taal
  • Nederlands (NL)
  • Vlaams (BE)
  • Français (FR)
Taal
  • Nederlands (NL)
  • Vlaams (BE)
  • Français (FR)
  1. Home
  2. Blog

Blog

[NL-L] Interactief voorlezen: een recept voor rijke taalontwikkeling
16/4/2025

Interactief voorlezen: een recept voor rijke taalontwikkeling

[NL-L] Interview met leerkracht  en rekenspecialist Kevin de Jong
1/4/2025

Interview met leerkracht en rekenspecialist Kevin de Jong

[NL-L] Rekenen automatiseren in het onderwijs met effectieve tools
3/2/2025

Rekenen automatiseren in het onderwijs met effectieve tools

[NL-L] Rekenangst? Wat nu?!
28/1/2025

Rekenangst? Wat nu?!

[NL-L] Nieuwe kerndoelen geven scholen meer richting
27/1/2025

Nieuwe kerndoelen geven scholen meer richting

[NL-L] Eye-tracking  in de klas
23/1/2025

Eye-tracking in de klas

[NL-L] NT2-onderwijs: tips bij ondersteuning van leerlingen
16/12/2024

NT2-onderwijs: tips bij ondersteuning van leerlingen

[NL-L] 3 tips voor het verbeteren van digitale vaardigheden
20/11/2024

3 tips voor het verbeteren van digitale vaardigheden

[NL-L] LeesbevorderingsLab ontrafelt het mysterie van leesplezier
20/11/2024

LeesbevorderingsLab ontrafelt het mysterie van leesplezier

[NL-L] 10 boekentips voor Sinterklaas en Kerst
20/11/2024

10 boekentips voor Sinterklaas en Kerst

[NL-L] Het effect van het aanleren van klank-letterkoppelingen in groep 2
20/11/2024

Het effect van het aanleren van klank-letterkoppelingen in groep 2

[NL-L] Dyscalculie: inzichten, kenmerken en behandeling
18/11/2024

Dyscalculie: inzichten, kenmerken en behandeling

[NL-L] Leerlingen ondersteunen bij taalontwikkeling
5/11/2024

Leerlingen ondersteunen bij taalontwikkeling

[NL-L] Herfstsignalering
16/10/2024

Herfstsignalering

[NL-L] Hoe doorbreek je een negatieve leesspiraal?
16/10/2024

Hoe doorbreek je een negatieve leesspiraal?

[NL-L] 10 boekentips voor de Kinderboekenweek 2024
17/9/2024

10 boekentips voor de Kinderboekenweek 2024

[NL-L] Professionalisering in het onderwijs: hoe maak ik een keuze?
17/9/2024

Professionalisering in het onderwijs: hoe maak ik een keuze?

[NL-L] Wat is het geheim van het leesonderwijs in Ierland?
12/9/2024

Wat is het geheim van het leesonderwijs in Ierland?

[NL-L] Christelijke basisschool Vesterhavet zet onze programma’s in om zwakke lezers te ondersteunen
3/9/2024

Christelijke basisschool Vesterhavet zet onze programma’s in om zwakke lezers te ondersteunen

[NL-L] Als het samen kan, doen we het niet alleen.
19/8/2024

Als het samen kan, doen we het niet alleen.

[NL-L] Bouwen aan succes: het geheim van Bouw! met tutoren
13/8/2024

Bouwen aan succes: het geheim van Bouw! met tutoren

[NL-L] De Staat van het Onderwijs: noodzaak van kwaliteitsverbetering en samenwerking
5/8/2024

De Staat van het Onderwijs: noodzaak van kwaliteitsverbetering en samenwerking

[NL-L] Ondersteuningsniveau 2: mijn leerling komt niet mee met de klas, en nu?
5/8/2024

Ondersteuningsniveau 2: mijn leerling komt niet mee met de klas, en nu?

[NL-L] Hoe maak je een eindtoets met Kurzweil Windows?
5/8/2024

Hoe maak je een eindtoets met Kurzweil Windows?

[NL-L] Kun je executieve functies versterken?
5/8/2024

Kun je executieve functies versterken?

[NL-L] Een individuele benadering van leesondersteuning: Flits! Tutorlezen in de praktijk bij CBS Sjaloom
5/8/2024

Een individuele benadering van leesondersteuning: Flits! Tutorlezen in de praktijk bij CBS Sjaloom

[NL-L] Hoe geef je taalachterstand voldoende aandacht?
25/7/2024

Hoe geef je taalachterstand voldoende aandacht?

[NL-L] Effectieve hulp bij taal oefenen in groep 3 t/m 8
25/7/2024

Effectieve hulp bij taal oefenen in groep 3 t/m 8

[NL-L] Wat staat er over het onderwijs in het Hoofdlijnenakkoord 2024-2028?
25/7/2024

Wat staat er over het onderwijs in het Hoofdlijnenakkoord 2024-2028?

[NL-L] Hoe pak je dyslexie aan?
25/7/2024

Hoe pak je dyslexie aan?

[NL-L] Essentiële tips voor ondersteuningsniveau 3 in het onderwijs
25/7/2024

Essentiële tips voor ondersteuningsniveau 3 in het onderwijs

[NL-L] Hulp bij rekenproblemen en rekenvaardigheid
25/7/2024

Hulp bij rekenproblemen en rekenvaardigheid

[NL-L] Effectieve hulp bij spelling oefenen in groep 3 t/m 8
25/7/2024

Effectieve hulp bij spelling oefenen in groep 3 t/m 8

[NL-L] Effectieve hulp bij laaggeletterdheid
25/7/2024

Effectieve hulp bij laaggeletterdheid

[NL-L] Ontdek leesseries in Boekies
10/7/2024

Ontdek leesseries in Boekies

[NL-L] Welk effect hebben Letterster en Flits! Tutorlezen?
9/7/2024

Welk effect hebben Letterster en Flits! Tutorlezen?

[NL-L] Ondanks tekenen van herstel zijn de leerprestaties nog niet terug op het niveau van voor corona
9/7/2024

Ondanks tekenen van herstel zijn de leerprestaties nog niet terug op het niveau van voor corona

Start met Bouw! in groep 2

[NL-L] Stimuleer leesplezier: ideeën voor in de klas
8/7/2024

Stimuleer leesplezier: ideeën voor in de klas

[NL-L] De nieuwe subsidieregeling Verbetering basisvaardigheden 2024
8/7/2024

De nieuwe subsidieregeling Verbetering basisvaardigheden 2024

[NL-L] Hoe helpt compenserende software leerlingen met een NT2 achtergrond?
8/7/2024

Hoe helpt compenserende software leerlingen met een NT2 achtergrond?

[NL-L] Hoe verbetert BLOON de (werkwoord)spelling en woordenschat?
8/7/2024

Hoe verbetert BLOON de (werkwoord)spelling en woordenschat?

[NL-L] Wat is een integrale aanpak van leesproblemen, laaggeletterdheid en dyslexie?
8/7/2024

Wat is een integrale aanpak van leesproblemen, laaggeletterdheid en dyslexie?

[NL-L] Hoe voorkomt vroege screening en interventie leesachterstanden?
8/7/2024

Hoe voorkomt vroege screening en interventie leesachterstanden?

[NL-L] Aan de slag met de Bouw! klanken poster
8/7/2024

Aan de slag met de Bouw! klanken poster

[NL-L] Hoe stel je dyslexie vast bij meer- en anderstaligen?
8/7/2024

Hoe stel je dyslexie vast bij meer- en anderstaligen?

[NL-L] Vrij lezen - zo pak je dat succesvol aan
8/7/2024

Vrij lezen - zo pak je dat succesvol aan

[NL-L] Bouw!-begeleider Marianne Mundt-Stolk aan het woord: toetsen op afstand met Bouw!
8/7/2024

Bouw!-begeleider Marianne Mundt-Stolk aan het woord: toetsen op afstand met Bouw!

[NL-L] Optimale ondersteuning met Letterster
8/7/2024

Optimale ondersteuning met Letterster

[NL-L] Hoe kan je BLOON gebruiken bij het leren van Frans en Duits?
8/7/2024

Hoe kan je BLOON gebruiken bij het leren van Frans en Duits?

[NL-L] Leesplezier in de klas: ideeën voor het VO
8/7/2024

Leesplezier in de klas: ideeën voor het VO

[NL-L] Leesbevordering in de klas, hoe pak je dat aan?
8/7/2024

Leesbevordering in de klas, hoe pak je dat aan?

[NL-L] Waarom is leesbevordering zo belangrijk?
8/7/2024

Waarom is leesbevordering zo belangrijk?

[NL-L] Hoe ondersteunt Boekies bij logopedie?
8/7/2024

Hoe ondersteunt Boekies bij logopedie?

[NL-L] Tips om het lezen in de zomervakantie te stimuleren
8/7/2024

Tips om het lezen in de zomervakantie te stimuleren

[NL-L] Hoe sluit Letterster aan bij werkzame componenten?
8/7/2024

Hoe sluit Letterster aan bij werkzame componenten?

[NL-L] Hoe kan je met Dexlex oefenen met woordbeelden, klankherkenning en klankverwerking?
8/7/2024

Hoe kan je met Dexlex oefenen met woordbeelden, klankherkenning en klankverwerking?

[NL-L] De praktische invulling van ondersteuningsniveau 2 en 3
8/7/2024

De praktische invulling van ondersteuningsniveau 2 en 3

[NL-L] Hoe verloopt de leesontwikkeling?
8/7/2024

Hoe verloopt de leesontwikkeling?

[NL-L] Wat zijn de effecten van Bouw! in de praktijk?
8/7/2024

Wat zijn de effecten van Bouw! in de praktijk?

[NL-L] Kinderen hebben veel profijt van Bouw! op de Ds. Joh. Groenewegenschool
8/7/2024

Kinderen hebben veel profijt van Bouw! op de Ds. Joh. Groenewegenschool

[NL-L] Screening in groep 2: een goed idee?
8/7/2024

Screening in groep 2: een goed idee?

[NL-L] Hoe werkt eXamode?
8/7/2024

Hoe werkt eXamode?

[NL-L] Hoe werkt eXamode voor Kurzweil?
8/7/2024

Hoe werkt eXamode voor Kurzweil?

[NL-L] Compenserende software doet veel meer dan voorlezen
8/7/2024

Compenserende software doet veel meer dan voorlezen

[NL-L] VMBO-school De Meerwaarde zet Alinea Suite in
8/7/2024

VMBO-school De Meerwaarde zet Alinea Suite in

[NL-L] Wat is de meerwaarde van compenserende software?
8/7/2024

Wat is de meerwaarde van compenserende software?

[NL-L] Wat is de meerwaarde van compenserende software?
8/7/2024

Wat is de meerwaarde van compenserende software?

[NL-L] Bij Schoolbestuur Lauwers en Eems is de bovenschoolse inzet van Alinea garantie voor goed gebruik
8/7/2024

Bij Schoolbestuur Lauwers en Eems is de bovenschoolse inzet van Alinea garantie voor goed gebruik

[NL-L] Hoe Flits! Tutorlezen leerlingen en leerkracht helpt
8/7/2024

Hoe Flits! Tutorlezen leerlingen en leerkracht helpt

[NL-L] Montessorischool Centrum in Hilversum werkt al jaren met BLOON
8/7/2024

Montessorischool Centrum in Hilversum werkt al jaren met BLOON

[NL-L] Van basisschool naar VO: Albert (12) overwint dyslexie-uitdagingen
8/7/2024

Van basisschool naar VO: Albert (12) overwint dyslexie-uitdagingen

[NL-L] Hoe maak je werk van leesbevordering?
8/7/2024

Hoe maak je werk van leesbevordering?

[NL-L] Wat is geletterdheid en waarom is het belangrijk?
8/7/2024

Wat is geletterdheid en waarom is het belangrijk?

[NL-L] EHBI 2.0 Eerste Hulp Bij Instructie
8/7/2024

EHBI 2.0 Eerste Hulp Bij Instructie

[NL-L] Wat zegt onderzoek over het gebruik en de effectiviteit van Bouw!?
8/7/2024

Wat zegt onderzoek over het gebruik en de effectiviteit van Bouw!?

[NL-L] Tips voor een goed gebruik van Bouw! tutoren
8/7/2024

Tips voor een goed gebruik van Bouw! tutoren

[NL-L] Profi Pendi zet Bouw! in op alle scholen
8/7/2024

Profi Pendi zet Bouw! in op alle scholen

[NL-L] Stichting Kindante voorkomt leesproblemen met Bouw!
8/7/2024

Stichting Kindante voorkomt leesproblemen met Bouw!

[NL-L] Inclusiviteit in het leesonderwijs
8/7/2024

Inclusiviteit in het leesonderwijs

[NL-L] Top 5 spannende boeken
8/7/2024

Top 5 spannende boeken

[NL-L] Kansengelijkheid verdient alle aandacht
8/7/2024

Kansengelijkheid verdient alle aandacht

[NL-L] Effectief rekenonderwijs door duidelijke instructie
8/7/2024

Effectief rekenonderwijs door duidelijke instructie

[NL-L] Weerzin tegen lezen of weer zin in lezen
8/7/2024

Weerzin tegen lezen of weer zin in lezen

[NL-L] Effectief leesonderwijs vormt de basis voor begrijpend lezen
8/7/2024

Effectief leesonderwijs vormt de basis voor begrijpend lezen

[NL-L] PISA 2022: Hoe wij helpen bij leesvaardigheid en rekenen
8/7/2024

PISA 2022: Hoe wij helpen bij leesvaardigheid en rekenen

[NL-L] Als team aan de slag met leesontwikkeling
8/7/2024

Als team aan de slag met leesontwikkeling

[NL-L] In Letterster werken leerlingen op hun eigen niveau
8/7/2024

In Letterster werken leerlingen op hun eigen niveau

[NL-L] Compenserende software effectief bij dyslexie
8/7/2024

Compenserende software effectief bij dyslexie

[NL-L] Wanneer zet je compenserende software in?
8/7/2024

Wanneer zet je compenserende software in?

[NL-L] Het verwerven van rekenkennis begint bij kleuterrekenen
8/7/2024

Het verwerven van rekenkennis begint bij kleuterrekenen

[NL-L] Een goede start op het VO met compenserende software
8/7/2024

Een goede start op het VO met compenserende software

[NL-L] Drie mythes over kleuteronderwijs
8/7/2024

Drie mythes over kleuteronderwijs

[NL-L] Beter begeleiden door dyslexiescan voor VO
8/7/2024

Beter begeleiden door dyslexiescan voor VO

[NL-L] Compenserende software helpt bij het leren van een taal
8/7/2024

Compenserende software helpt bij het leren van een taal

[NL-L] Toetsen en examens. Wat mag wel en wat mag niet?
8/7/2024

Toetsen en examens. Wat mag wel en wat mag niet?

[NL-L] Spelling in de spotlights
8/7/2024

Spelling in de spotlights

[NL-L] Werken met Bouw! op basisschool de Bouwsteen
8/7/2024

Werken met Bouw! op basisschool de Bouwsteen

[NL-L] Boekies vergroot het enthousiasme in lezen
8/7/2024

Boekies vergroot het enthousiasme in lezen

[NL-L] De Eem zet ouders en bovenbouwers in bij Bouw!
8/7/2024

De Eem zet ouders en bovenbouwers in bij Bouw!

[NL-L] Gemeente Hardenberg zet Bouw! in op alle scholen
8/7/2024

Gemeente Hardenberg zet Bouw! in op alle scholen

[NL-L] Wat is een effectieve manier om de spelling te leren?
8/7/2024

Wat is een effectieve manier om de spelling te leren?

[NL-L] Compenserende software in de  cloud
8/7/2024

Compenserende software in de cloud

[NL-L] Dyslexie op de werkvloer
8/7/2024

Dyslexie op de werkvloer

[NL-L] Tips voor het trainen van Bouw! tutoren
8/7/2024

Tips voor het trainen van Bouw! tutoren

[NL-L] Hoe voldoe je als school aan de eisen van de ondersteuningsniveaus?
8/7/2024

Hoe voldoe je als school aan de eisen van de ondersteuningsniveaus?

[NL-L] Dedicon gaat stoppen met het leveren van de beveiligde dyslexiebestanden die gebruikt worden met dyslexiesoftware
8/7/2024

Dedicon gaat stoppen met het leveren van de beveiligde dyslexiebestanden die gebruikt worden met dyslexiesoftware

[NL-L] Van letterhater naar Letterster
8/7/2024

Van letterhater naar Letterster

[NL-L] Persbericht: Allkind Group neemt Schoolsupport Uitgeverij en Labs over
8/7/2024

Persbericht: Allkind Group neemt Schoolsupport Uitgeverij en Labs over

[NL-L] Bouw! coördinatoren aan het woord: hoe zorg je voor een flexibele inzet van tutoren?
8/7/2024

Bouw! coördinatoren aan het woord: hoe zorg je voor een flexibele inzet van tutoren?

[NL-L] Hoe maak je een eindtoets met Alinea Windows?
8/7/2024

Hoe maak je een eindtoets met Alinea Windows?

[NL-L] Is vrij lezen effectief?
8/7/2024

Is vrij lezen effectief?

[NL-L] Hulp bij spellingproblemen en moeite bij spelling
5/7/2024

Hulp bij spellingproblemen en moeite bij spelling

[NL-L] Leesmotivatie voorspelt leesgedrag en leesprestaties
4/7/2024

Leesmotivatie voorspelt leesgedrag en leesprestaties

[NL-L] Lees door in de zomervakantie
4/7/2024

Lees door in de zomervakantie

[NL-L] Hoe doorbreek je een negatieve rekenspiraal?
4/7/2024

Hoe doorbreek je een negatieve rekenspiraal?

[NL-L] Lexima weer bekroond met het keurmerk ‘Cedeo-erkend’
4/7/2024

Lexima weer bekroond met het keurmerk ‘Cedeo-erkend’

[NL-L] Rekenen oefenen: adaptief programma in groep 3 t/m 8
4/7/2024

Rekenen oefenen: adaptief programma in groep 3 t/m 8

[NL-L] In juli 2024 heeft Lexipoort een update gekregen
4/7/2024

In juli 2024 heeft Lexipoort een update gekregen

[NL-L] Wanneer is een interventie effectief?
4/7/2024

Wanneer is een interventie effectief?

Tien stelregels: wat hebben we tot nu toe geleerd over hoe kinderen leren lezen?

[NL-L] Rekenvaardigheid van veel 14-jarigen niet op niveau
4/7/2024

Rekenvaardigheid van veel 14-jarigen niet op niveau

[NL-L] Rekenen: de basisvaardigheid tot succes
4/7/2024

Rekenen: de basisvaardigheid tot succes

[NL-L] Effectieve hulp om leesvaardigheid te verbeteren
4/7/2024

Effectieve hulp om leesvaardigheid te verbeteren

Leren lezen: bouwstenen voor educatieve groei

[NL-L] Spelling: een basisvaardigheid in het onderwijs
4/7/2024

Spelling: een basisvaardigheid in het onderwijs

!

Begin footer

Contact
Amsterdamseweg 51B
3812 RP Amersfoort
info@lexima.nl
  • Instagram
  • Facebook
  • Youtube
  • Linkedin

Neem tijdens kantooruren rechtstreeks contact met ons op.

Neem contact op
  • Algemene voorwaarden
Programma's
Lezen
  • Bouw!
  • Letterster
  • Flits! Tutorlezen
  • Boekies
  • Leeshelden
Spelling
  • Letterster
  • BLOON
  • Dexlex
Rekenen
  • Rekensprint
  • Bareka
  • Rekenheld
Compenseren
  • Alinea Suite
  • Alinea Online
  • Kurzweil Suite
  • Read&Write
Academie
  • Trainingen
  • Conferentie Lees & tel mee
  • Demo
  • Webinars
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor Lexima's nieuwsbrief en blijf opd e hoogte van de effectieve aanpak van lees- spelling- en rekenproblemen.

Meld je aan

© 2025 Lexima Nederland